- Pierwsze robotaxi Ubera można już zamawiać w Dubaju
- Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwał będzie na razie „specjalista ds. bezpieczeństwa”
- W przyszłym roku pojedziemy Uberem w mieście bez asysty
- Do 2030 roku 25 procent wszystkich podróży będzie w Emiratach realizowanych autonomicznie
- WeRide dysponuje w regionie Bliskiego Wschodu blisko 150 pojazdami autonomicznymi
Pierwsze robotaxi dostępne i dopasowanie do autonomicznego przejazdu
Dubaj po raz kolejny potwierdza ambicje technologiczne. WeRide, czyli jeden z globalnych liderów rozwiązań autonomicznej jazdy, oraz Uber uruchomili właśnie usługę przewozów zrobotyzowanymi taksówkami. Projekt realizowany jest we współpracy z lokalnym Zarządem Dróg i Transportu (RTA) i od pierwszego dnia ma charakter w pełni publiczny, bowiem z przejazdów mogą korzystać wszyscy użytkownicy Ubera – czytamy w komunikacie prasowym.
Na początku autonomiczne samochody WeRide pojawiły się w dzielnicach Umm Suqeim i Jumeirah. To jedne z najbardziej rozpoznawalnych rejonów Dubaju, popularne zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów, gdyż są położone w bezpośrednim sąsiedztwie publicznych plaż. Zamówienie przejazdu nie różni się od standardowej procedury – w aplikacji Ubera wystarczy wybrać opcję „Autonomous”, aby zostać dopasowanym do autonomicznego pojazdu.
Specjalista będzie czuwał
Za obsługę floty odpowiada firma Tawasul, która zapewnia zarządzanie pojazdami i zaplecze operacyjne. W tym miejscu należy jednocześnie podkreślić, że obecny etap projektu ma charakter przejściowy, tzn. w samochodach wciąż znajduje się „specjalista ds. bezpieczeństwa”, którego zadaniem jest nadzór nad przejazdem i reagowanie w sytuacjach niestandardowych. Innymi słowy, jedziemy z kierowcą-człowiekiem, który czuwa nad bezpieczeństwem. Pomysłodawcy przekonują, że to element przygotowań do pełnoprawnej, komercyjnej usługi całkowicie bez kierowcy, planowanej na początek 2026 roku.
To miasto to poligon
Uruchomienie tzw. robotaxi to efekt kilkumiesięcznego programu pilotażowego i testów, które rozpoczęły się po ogłoszeniu partnerstwa w kwietniu br. Jak podkreślają przedstawiciele firm, pozwoliło to na płynne i bezpieczne przejście z fazy testów do regularnych przejazdów z pasażerami.
Dubaj jest naturalnym poligonem doświadczalnym dla takich rozwiązań. Miasto liczy już ponad cztery miliony mieszkańców i należy do najszybciej rozwijających się metropolii regionu. W 2024 roku liczba podróży realizowanych transportem publicznym, taksówkami oraz usługami współdzielonej mobilności sięgnęła 153 milionów.

Co istotne, sama liczba użytkowników usług ride-hailingowych wzrosła rok do roku o 28 procent. Autonomiczne taksówki mają pomóc w obsłudze rosnącego popytu, a jednocześnie wesprzeć strategiczny cel emiratu, zakładający, że do 2030 roku 25 procent wszystkich podróży będzie realizowanych autonomicznie – piszą branżowe media.
– Nasz rozwój w Dubaju jest możliwy dzięki technologii autonomicznej jazdy, która została przetestowana i zweryfikowana na całym świecie – podkreśla Jennifer Li, dyrektor finansowa i szefowa operacji międzynarodowych WeRide. – Szybko zwiększamy skalę działalności na Bliskim Wschodzie i globalnie, kierując się wizją wdrożenia dziesiątek tysięcy robotaxi do 2030 roku. Współpraca z tak otwartymi regulatorami jak RTA oraz z Uberem pozwala realnie przyspieszyć upowszechnienie transportu bez kierowcy – dodała.
150 pojazdów
Podobnie sytuację postrzega Uber, który od kilku lat konsekwentnie buduje model hybrydowej sieci łączącej tradycyjnych kierowców i pojazdy autonomiczne. – Jako największa na świecie platforma tego typu widzimy, jak szybko technologia autonomiczna zyskuje akceptację w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA) i całym regionie – powiedział Sarfraz Maredia, globalny szef działu autonomii w Uberze. – Start usługi w Dubaju to realny wkład w realizację wizji miasta przyszłości i celów mobilnościowych wyznaczonych na 2030 rok, przypominają pomysłodawcy usługi, zaś dla ZEA to kolejny sygnał umacniający pozycję lidera autonomicznego transportu – podkreślił..
Obecnie WeRide dysponuje w regionie Bliskiego Wschodu blisko 150 pojazdami autonomicznymi, z czego ponad 100 to robotaxi. Tym samym Dubaj dołącza do rosnącej listy miast, głównie północnoamerykańskich i chińskich, w których autonomiczne samochody nie są już tylko elementem testów, ale częścią codziennego systemu transportowego.
Ow
