- Koreański producent poszerza funkcje pojazdów bateryjnych
- Hyundai i Kia w ekosystemie energetycznym
- Usługa „Vehicle-to-Everything” ma zmienić rolę aut elektrycznych na rynki energii
- Samochód ma stać się inwestycją, która ….zarabia
- Pilotażowy program ruszył właśnie w Korei
Hyundai i Kia na trzech kontynentach
Koreański gigant, obejmujący marki Hyundai i Kia, konsekwentnie poszerza funkcje pojazdów bateryjnych, przekształcając je w kluczowy element ekosystemu energetycznego. Najnowsze plany obejmują trzy kontynenty i mają jeden wspólny mianownik, tj. sprawić, by auto na prąd stało się inwestycją, która nie tylko się zwraca, ale i zarabia
Jeju to pierwszy krok w Korei
Na rodzimym rynku Hyundai i Kia ruszają z pionierskim, pilotażowym programem V2G dla klientów. Już pod koniec 2025 roku na wyspie Jeju właściciele modeli Kia EV9 i Hyundai IONIQ 9 będą mogli aktywnie uczestniczyć w rynku energii. Wyspa boryka się z nadmiarem energii z odnawialnych źródeł.
Teraz, zamiast marnować ten potencjał, baterie tysięcy BEV-ów posłużą jako gigantyczny, wirtualny magazyn. Kierowcy będą ładować auta, gdy prąd jest tani, a odsprzedawać go do sieci w godzinach szczytu, stabilizując ją i zarabiając na różnicy cen. To owoc współpracy koncernu z lokalnym rządem i operatorem energetycznym KEPCO – czytamy w komunikacie koreańskiego koncernu.

Europa – od ładowania do zarabiania
Stary Kontynent nie pozostaje w tyle. Grupa szykuje premierę komercyjnej usługi V2G w Niderlandach, będąc pierwszym producentem samochodów, który oferuje ją bezpośrednio klientom. To ewolucja wcześniejszej usługi inteligentnego ładowania (V1G).
Holendrzy, którzy borykają się z wysokimi cenami prądu i niestabilnością systemu, już pod koniec przyszłego roku będą mogli zarejestrować się do programu. Dzięki specjalnej taryfie i zautomatyzowanemu systemowi, ich auto samo zadba o to, by ładować się tanio, a sprzedawać drogo. To realna oszczędność i nowy model zarządzania energią dla każdego gospodarstwa domowego.
USA: twój prąd, twoja twierdza
W Stanach Zjednoczonych nacisk położono na bezpieczeństwo energetyczne domu. Usługa V2H ma przekształcić Hyundaie i Kie w awaryjne źródło zasilania podczas klęsk żywiołowych, jak pożary, czy zwykłych przerw w dostawie prądu.
Kia uruchomiła taką funkcjonalność dla EV9 już w lutym 2025 roku. Wkrótce dołączą do niej Hyundai z modelem IONIQ 9, a Kia poszerzy ofertę o model EV6. Dzięki V2H, właściciel może zgromadzić tani prąd w nocy i użyć go do zasilania domu w dzień, obniżając rachunki i zyskując pewnego rodzaju niezależność.
– Usługi V2G zapewnią klientom EV nowe doświadczenia związane z ich życiem energetycznym – powieział Hokeun Chung, wiceprezes ds. strategii przyszłości w Hyundai Motor Group. – Poprzez te usługi zamierzamy wzmocnić konkurencyjność naszych EV, a także odegrać kluczową rolę w prowadzeniu rynku ekologicznej mobilności i przyszłego rynku energii – dodał Chung.
OW

