- Marki z Chin błyskawicznie zwiększają swoje udziały w rynku
- Sprzedaż Citroëna C3 Electric wzrosła o 49 tys. procent
- BYD Dolphin Surf radzi sobie coraz lepiej
- BMW podwoiło sprzedaż, dzięki m.in. modelowi iX2
- Samochody hybrydowe (HEV i MHEV) pozostają pierwszym wyborem Polaków
Auta elektryczne rosną
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2025 roku zarejestrowano w Polsce – według danych PZPM – 30 641 samochodów elektrycznych (BEV) – ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej (+124,6%). Sam październik przyniósł niemal 4,8 tys. rejestracji, co oznacza wzrost o 320% rok do roku. Tak imponujący wynik to oczywiście częściowo efekt niskiej bazy – wciąż jednak robi wrażenie.
Wśród marek doszło do prawdziwego przetasowania. Dotychczasowy lider – Tesla – utrzymała pozycję na szczycie, ale jej udział w rynku wyraźnie spadł: z 28% w 2024 roku do 11,3%. W tym samym czasie na podium wskoczyły marki z Chin, które błyskawicznie zwiększają swoje udziały.

BYD goni Teslę
Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje BYD, z wynikiem 2 463 rejestracji od stycznia do października i spektakularnym wzrostem o ponad 2000%. To efekt ekspansji modelu Dolphin Surf, który trafił do salonów dopiero w tym roku i przekonuje klientów niską ceną (zwłaszcza po dopłatach) i parametrami i wymiarami bardziej przekonującymi niż np. w przypadku konkurencyjnej Dacii Spring.

Na trzecim miejscu znalazło się BMW (2 292 szt.), które dzięki sukcesom np. korzystnie oferowanego iX2 podwoiło sprzedaż rok po roku. Tuż za podium uplasowały się Audi (1 888 szt.) i Hyundai (1 855 szt.), notując odpowiednio wzrosty o 108% i 335%.

Zaskakuje też wynik Citroëna (1 766 szt.), który dzięki nowemu C3 Electric awansował z marginalnego poziomu sprzedaży do ścisłej czołówki.
Ranking modeli: C3 i Dolphin w czołówce
Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie modeli. Na pierwszym miejscu utrzymała się Tesla Model Y (2 013 szt.), co nie zaskakuje, ale zaraz za nią znalazł się Citroën C3 Electric – nowość, która zanotowała astronomiczny wzrost o… ponad 49 tysięcy procent. To oczywiście także efekt niskiej bazy (rok temu: 3 sprzedane auta, teraz 1476), ale Francuzi mogą otwierać szampana.
Trzecia pozycja przypadła Tesli Model 3 (1 450 szt.), która jednak notuje spadek o 23%. W ścisłej czołówce pojawiły się też modele, które rok temu praktycznie nie istniały na rynku: BYD Dolphin Surf (1 277 szt.), Leapmotor T03 (1 207 szt.) czy Skoda Elroq (949 szt.).
Łącznie pierwsza dziesiątka modeli odpowiada już za 40% całego rynku BEV, a dynamika ich sprzedaży w tym gronie przekracza 160% rok do roku.
Hybrydy nadal dominują, choć Toyota traci udziały
Samochody hybrydowe (HEV i MHEV) pozostają najczęściej wybieranym typem napędu w Polsce – w okresie styczeń-październik 2025 zarejestrowano 226 178 sztuk, co stanowi 47% całego rynku. Wzrost rok do roku wyniósł 7,8%.
Liderem pozostaje Toyota, z wynikiem 64,1 tys. rejestracji, choć sprzedaż marki lekko spadła (-3,5%). Udział Toyoty w segmencie hybryd obniżył się z 31,7% do 28,4%. Kolejne miejsca zajęły Mercedes-Benz (16,4 tys.), BMW (15,6 tys.) i Audi (12,0 tys.), przy czym tylko BMW notuje wyraźny wzrost (+10%).

W rankingu modeli niezmiennie króluje Toyota Corolla (19 484 szt.), przed Yarisem Cross (10 932) i C-HR (10 094). Warto odnotować szybki wzrost Skody Octavii (+24%), która stała się najpopularniejszym niejapońskim autem hybrydowym w Polsce.
Plug-iny z kolejnym rekordem
Wyraźnie rośnie też segment aut ładowanych z gniazdka. W pierwszych dziesięciu miesiącach roku zarejestrowano 25 010 samochodów PHEV, co oznacza podwojenie sprzedaży względem 2024 roku (+100%).
Liderem po raz pierwszy została Toyota (3 041 szt.), która dzięki nowemu C-HR plug-in i RAV4 PHEV zanotowała wzrost o 162%. Tuż za nią znalazły się Volvo (2 444) oraz BYD (1 950), który w segmencie PHEV notuje imponujący debiut – wzrost o ponad 4400%.
W rankingu modeli prym wiedzie Toyota C-HR Plug-in (1 898 szt.), a kolejne miejsca zajmują Jaecoo 7 (1 737) i BYD Seal U (1 714). Wysoko uplasowały się też europejskie SUV-y klasy premium – Volvo XC60, Audi Q5 czy Lexus NX, ale rosnąca pozycja firm chińskich to jasny sygnał ostrzegawczy dla utytułowanych marek.
Rynek coraz bardziej różnorodny
Analiza danych PZPM pokazuje, że polski rynek nowych aut staje się coraz bardziej zróżnicowany technologicznie. O ile jeszcze w 2023 roku dominowały tradycyjne napędy benzynowe i hybrydowe, o tyle dziś szybko rośnie udział samochodów ładowanych z gniazdka – zarówno BEV, jak i PHEV.
Warto zauważyć, że marki chińskie (BYD, Leapmotor, Omoda, Jaecoo) zdobywają już blisko 20% udziału w rynku aut elektrycznych i plug-in. Korzystne ceny i nowoczesna technologia wyraźnie przekonują klientów.
Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu, rok 2026 może być pierwszym, w którym auta „z wtyczką przekroczą” 15% wszystkich nowych rejestracji.
PMA

