- Elektryki w październiku br., osiągnęły rekordowy poziom 9,1% wszystkich rejestracji
- Grudzień może być jeszcze lepszy – wynika z szacunków PZPM
- Rok może zamknąć się wynikiem ok. 35 tysięcy zarejestrowanych aut elektrycznych – przewiduje motoryzacyjna organizacja
- W dobrym tempie rośnie segment elektrycznych samochodów dostawczych
- Infrastruktura szybkiego ładowania w Polsce wciąż wymaga rozbudowy
Rekordowy październik
Dane oznaczają, że zarejestrowano aż 4 812 nowych samochodów elektrycznych, czyli o 320% więcej niż w październiku ubiegłego roku. Wzrost ten jest częścią długofalowego trendu – od stycznia udział elektryków wzrósł z 2,5 do ponad 9 procent i wszystko wskazuje na to, że w grudniu przekroczy próg dwucyfrowy.
Elektryki rosną szybciej niż cały rynek
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2025 roku zarejestrowano ponad 30 tysięcy samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 125% rok do roku. Jeśli tempo utrzyma się do końca grudnia, rok może zamknąć się wynikiem ok. 35 tysięcy zarejestrowanych aut elektrycznych.
Według PZPM, tak szybki rozwój to efekt programu dopłat „NaszEauto”, który obowiązuje od lutego 2025 roku, oraz coraz bogatszej oferty modeli w niższych segmentach cenowych. Widać też rosnące zainteresowanie elektrykami wśród klientów instytucjonalnych – to głównie floty firmowe napędzają ten trend.
Hybrydy plug-in też w górę
Dynamiczny wzrost dotyczy również hybryd plug-in (PHEV), których rejestracje zwiększyły się o 123% – w październiku zarejestrowano 3,5 tysiąca pojazdów tego typu, a od stycznia do października – ponad 25 tysięcy.
Hybrydy z możliwością ładowania stanowią już ponad 5 procent rynku, co oznacza, że łącznie z elektrykami, pojazdy z wtyczką odpowiadają za blisko 15 procent wszystkich rejestracji nowych aut w Polsce.
Z kolei klasyczne hybrydy (HEV i MHEV) utrzymują dominującą pozycję – ich udział w rynku przekroczył 47 procent, co pokazuje, że Polacy wciąż chętnie wybierają napędy pośrednie, choć trend stopniowo przesuwa się w stronę pełnej elektryfikacji.

Rekordowy październik także w segmencie dostawczaków
W październiku bardzo dobrze radziły sobie również elektryczne samochody dostawcze. Zarejestrowano 297 pojazdów, co oznacza 71-procentowy wzrost rok do roku. Od początku roku liczba nowych elektrycznych dostawczaków przekroczyła 1 600 sztuk, czyli o 11 procent więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.

PZPM przewiduje, że ten segment urośnie jeszcze szybciej, gdy ruszą dopłaty dla przedsiębiorców w ramach programu „NaszEauto”, który obejmie także pojazdy użytkowe do 3,5 tony.
Elektryczne autobusy, ciężarówki i jednoślady
W segmencie autobusów elektrycznych również utrzymuje się wzrost – w październiku zarejestrowano 30 sztuk, o połowę więcej niż rok wcześniej. Z kolei autobusy wodorowe powiększyły swój park o 34 egzemplarze, co oznacza także wzrost o około 50 procent.
Wśród samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony wciąż mówimy o niewielkich liczbach – w październiku przybyło 10 pojazdów elektrycznych, o jeden więcej niż rok temu. Od początku roku zarejestrowano 117 takich aut, co jednak stanowi wzrost o 41 procent.

Szybciej rozwija się rynek elektrycznych jednośladów – w październiku zarejestrowano 347 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24% w porównaniu z ubiegłym rokiem. W całym 2025 roku liczba elektrycznych motocykli i motorowerów przekroczyła 3 100 sztuk, z czego większość (2 650) to motorowery.
Infrastruktura ładowania: więcej punktów, ale wolniejszy przyrost
Według danych EIPA i Urzędu Dozoru Technicznego, w październiku liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wyniosła 5 841, a liczba punktów ładowania – 11 570. To oznacza wzrost o 41 i 46 procent rok do roku.
W październiku liczba stacji chwilowo się zmniejszyła o 105, a punktów ładowania o 121 – prawdopodobnie z powodu korekty danych lub czasowego wyłączenia niektórych ładowarek. Ponad połowa stacji (53%) zapewnia ładowanie prądem zmiennym (AC), natomiast 36% to szybkie ładowarki DC.

Co istotne, tylko jedna na siedem ładowarek ma moc 100 kW lub większą, co pokazuje, że infrastruktura szybkiego ładowania w Polsce wciąż wymaga rozbudowy. Najwięcej stacji znajduje się w województwach: śląskim (891), mazowieckim (859) i wielkopolskim (559).
Europa również przyspiesza
Dobre wyniki widać też w skali europejskiej. Udział samochodów elektrycznych w rejestracjach w UE wzrósł do 16,1%, a największe wzrosty odnotowano w Niemczech (+38%), gdzie BEV-y stanowią już 18,1% rynku.
W Polsce ten wskaźnik nadal jest niższy, ale tempo wzrostu – aż 320% w ciągu roku – jest jednym z najwyższych w Europie. Jak podkreśla Jakub Faryś, prezes PZPM, „Można śmiało powiedzieć, że październik 2025 roku był najlepszym miesiącem w historii polskiego rynku elektromobilności. Jeśli obecny trend się utrzyma, do końca roku przekroczymy 35 tysięcy nowych rejestracji samochodów elektrycznych – a to byłoby kamieniem milowym dla całej branży.”
Podsumowanie
Rekordowy październik to jasny sygnał, że elektromobilność w Polsce weszła w nową fazę. Coraz szersza oferta modeli, realne wsparcie finansowe i rosnąca świadomość kierowców sprawiają, że auta elektryczne z niszy stają się elementem codziennego rynku.
Choć nadal pozostaje wiele do zrobienia – zwłaszcza w zakresie infrastruktury ładowania i pojazdów ciężarowych – wyniki PZPM za październik pokazują jedno: Polska elektromobilność naprawdę nabiera tempa.
PMA

