- Wrzesień dla Tesli
- Dacia Sandero rządzi w Europie
- Volkswagen odbudowuje pozycję
Tesla wraca
W tym roku nie brakowało głosów o tym, że to już koniec nie tylko „mody na elektryki”, ale przede wszystkim koniec dominacji Tesli, przynajmniej w Europie. Wskazywano na kontrowersyjne zaangażowanie polityczne Elona Muska, starzejącą się gamę modeli i coraz silniejszą konkurencję.
Faktycznie – dane firmy Dataforce dotyczące sprzedaży w Europie pokazują, że Tesla przeżywała w tym roku wyjątkową „huśtawkę nastrojów”. Po bardzo słabym czerwcu, gdy Model Y spadł aż na 60. miejsce w europejskim rankingu sprzedaży, w lipcu udało mu się odbić na pozycję drugą, by w sierpniu ponownie wylądować dopiero na siedemnastej.
Teraz we wrześniu Tesla Model Y wygrywa: to pierwszy miesięczny triumf Tesli w 2025 roku.
Top 10 najpopularniejszych samochodów w Europie (wrzesień 2025):
- Tesla Model Y – 25 938 sztuk
- Renault Clio – 20 148 sztuk
- Dacia Sandero – 19 200 sztuk
- Volkswagen T-Roc – 18 652 sztuki
- Volkswagen Golf – 18 256 sztuk
- Volkswagen Tiguan – 17 852 sztuki
- Kia Sportage – 16 989 sztuk
- Ford Puma – 16 758 sztuk
- Toyota Yaris Cross – 15 951 sztuk
- Opel Corsa – 15 545 sztuk
Skąd sukces Tesli? Trzeba pamiętać, że Tesla sprzedaje samochody w specyficznym rytmie produkcyjno-logistycznym. W przeciwieństwie do tradycyjnych marek, które dostarczają auta do salonów niemal nieprzerwanie, Tesla realizuje sprzedaż falami, w zależności od dostaw z fabryk w Szanghaju i Berlinie. To powoduje duże miesięczne wahania – i stąd Model Y w statystykach może raz wygrywać, by potem zajmować dalekie miejsce.

Zwycięstwo Modelu Y we wrześniu to czwarta w tym roku zmiana na fotelu lidera. Wcześniej na czele rankingu znajdowały się Dacia Sandero (aż czterokrotnie), Renault Clio (trzy razy) i Volkswagen T-Roc (raz, w sierpniu).
Trzeba jednak pamiętać, że nawet to spektakularne zwycięstwo odbyło się przy spadku sprzedaży o 8,6% w porównaniu z wrześniem 2024 roku. Model Y sprzedał się słabiej niż rok wcześniej.
Całoroczne wyniki: Dacia rządzi, Tesla daleko za czołówką
Po dziewięciu miesiącach 2025 roku liderem europejskiego rynku pozostaje Dacia Sandero, z wynikiem 185 947 egzemplarzy. Tuż za nią plasuje się Renault Clio (170 256), a trzecie miejsce zajmuje Volkswagen T-Roc (160 730). Dopiero na 17. pozycji znajduje się Tesla Model Y, co pokazuje, że wrześniowy sukces to jak na razie raczej skok niż trwały trend.

W czołówce całorocznej zestawienia aż cztery miejsca zajmują modele Grupy Volkswagena, a dwa należą do Renault Group. Warto przy tym odnotować, że Volkswagen odbudowuje swoją pozycję. Wrzesień przyniósł wzrost sprzedaży modelu T-Roc o prawie 50%, a Golfa o 16% Łącznie marka zwiększyła sprzedaż w Europie o 9,7% rok do roku, osiągając 124 875 rejestracji.
Co dalej? Wyniki Tesli z pewnością mogą napawać optymizmem. Sprzedaż może się jeszcze poprawić, np. za sprawą debiutu Modelu Y Standard w niższej cenie. Pogłoski o „końcu elektrycznego trendu” są przesadzone. Co nie zmienia faktu, że rywale nie śpią, a coraz więcej marek stawia na wielotorową strategię rozwoju napędów.
PMA

