Budżet
Od 30 maja 2025 r. przedsiębiorcy z sektora transportu mogą ubiegać się o potężne wsparcie finansowe na zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie naboru wniosków w ramach programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”.
Budżet programu wynosi aż 2 miliardy złotych i pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego. Nabór potrwa do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania środków.
Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji w nowoczesne, przyjazne środowisku rozwiązania transportowe. Skorzystać z dofinansowania mogą przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Polski, niezależnie od wielkości prowadzonej działalności. Wsparcie ma charakter bezzwrotny i będzie udzielane w formie dotacji do zakupu pojazdu lub dopłaty do opłaty wstępnej w przypadku leasingu.
– Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

Beneficjenci
Program obejmuje pojazdy kategorii N2 i N3, czyli lekkie i ciężkie samochody ciężarowe, które spełniają kryteria zeroemisyjności – są zasilane energią elektryczną z akumulatorów ładowanych zewnętrznie, energią elektryczną generowaną z wodoru w ogniwach paliwowych lub wykorzystują silniki bez emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z wytycznymi, różnica w cenie między pojazdem spalinowym a zeroemisyjnym może być pokryta właśnie z uzyskanej dotacji.
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa. Mikro i małe firmy mogą liczyć nawet na 60 proc. zwrotu kosztów kwalifikowanych, średnie – do 50 proc., a duże – do 30 proc. Jednocześnie maksymalne kwoty dotacji wynoszą 400 tys. zł na pojazd kategorii N2 i 750 tys. zł na pojazd kategorii N3, zarówno w przypadku zakupu, jak i leasingu – przy czym w leasingu obowiązuje dodatkowy warunek: dopłata nie może przekroczyć wysokości opłaty wstępnej.

Warto jednak zaznaczyć, że liczba przyznanych dotacji będzie uzależniona od liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii. Oznacza to, że w każdym roku kalendarzowym liczba dotowanych ciężarówek elektrycznych nie może przekroczyć liczby zezłomowanych diesli. To mechanizm mający na celu faktyczną wymianę floty, a nie jej rozbudowę.
Dokument z generatora
Wnioski można składać elektronicznie, za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnego na stronie NFOŚiGW (pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl). Program potrwa cztery lata, jednak realny czas trwania naboru może być krótszy, jeśli środki zostaną wyczerpane wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że zainteresowanie będzie spore – zarówno ze względu na skalę finansowania, jak i rosnącą presję na dekarbonizację transportu.
Tym bardziej, że owe wsparcie finansowe to nie tylko krok ku ekologii, ale i szansa na modernizację floty w wielu firmach. Przesiadka na pojazdy zeroemisyjne może stać się nie tylko obowiązkiem wynikającym z przepisów unijnych, ale także realną przewagą konkurencyjną wpisującą się w społeczną odpowiedzialność biznesu.
Szczegółowe informacje o programie znajdują się na stronie NFOŚiGW:
OW