Unia Europejska to rynek niezwykle lukratywny dla producentów samochodów. Zwłaszcza elektryków, gdzie wciąż twa walka o nowego klienta, wspieranego przez zarówno lokalne jak i unijne władze. Nie jest to jednak rynek łatwy. Przekonują się o tym na własnej skórze choćby chińscy producenci aut elektrycznych. Unia Europejska wszczęła wobec nich postępowanie wyjaśniające dotyczące „nielegalnego” wsparcia rodzimych firm przez chiński rząd (tzw. postepowanie antysubsydiacyjne). Władze UE twierdzą, że tego typu działania stawiają europejskich producentów samochodów w niekorzystnej sytuacji.
Nie ma łatwo też amerykański lider rynku Tesla. Elon Musk, który wybudował jedną ze swoich gigafabryk pod Berlinem, musi „zmagać się” zarówno z restrykcyjnymi przepisami lokalnymi jak i unijnymi. Amerykański gigant zważając na przepisy unijne i wychodzą im niejako naprzeciw, chciałby rozpocząć rozbudowę zakładu. W jej ramach powstać miałby m. in. zakład recyklingu akumulatorów.
Tesla planuje rozszerzyć fabrykę w kilku krokach. W pierwszej połowie 2024 roku ma zostać zmodernizowana istniejąca już hala fabryczna. Firma chce również zbudować zakład przetwórczy wody. W najbliższych latach planowana jest też druga hala produkcyjna i wspomniany zakład recyklingu akumulatorów.
Amerykański gigant planuje podwoić zdolność produkcyjną w Gruenheide z 500 000 sztuk do miliona samochodów elektrycznych rocznie, a według ministerstwa środowiska Brandenburgi firma chciałby również „zwiększyć zdolność produkcyjną dla akumulatorów z obecnych 50 gigawatogodzin rocznie do 100 gigawatogodzin rocznie w przyszłości”.
Plany rozbudowy fabryki zostały podane do wiadomości publicznej, w wyniku czego wpłynęło ponad 1000 sprzeciwów. Większość obaw lokalnych mieszkańców i organizacji ekologicznych dotyczy zużycia wody w fabryce i innych skutków dla środowiska. Obecnie trwa debata na ten temat między mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi, władzami i Teslą.
Jak donosi portal rbb24.de, w kwestii wody osiągnięto już wstępne porozumienie. Obecnie dyskutuje się o ewentualnych innych negatywnych skutkach dla środowiska związanych z fabryką (na przykład nadmiernym hałasie). Następnym krokiem będzie analiza debaty przez lokalne władze. Dopiero wtedy mogą one ewentualnie zatwierdzić plany Tesli.
Firma Elona Muska potwierdziła swój roczny cel sprzedaży 1,8 miliona pojazdów. Jednym z jej głównych rynków ma być Europa. Tuż za Teslą w światowym wyścigu po klienta plasuje się chiński BYD, który pozostaje na dobrej drodze do sprzedaży około 3 milionów pojazdów elektrycznych, w tym hybryd. Na razie jednak rynek europejski dla Chińczyków pozostaje „trudny do ugryzienia”.
Opracował: Rafał Wąsowicz