Toyota Motor Corporation ogłosiła, że plany rozwoju i produkcji wysokowydajnych baterii nowej generacji do samochodów elektrycznych oraz nowych akumulatorów ze stałym elektrolitem zostały zatwierdzone przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii w ramach rządowego programu „Plan zapewnienia stabilnych dostaw baterii”.
Certyfikacja na trzy projekty
Rząd Japonii przyznał Toyocie certyfikację na trzy projekty – produkcję baterii nowej generacji przez spółkę Prime Planet Energy & Solutions, produkcję baterii nowej generacji w zakładach firmy Primearth EV Energy, a także na dalsze prace rozwojowe oraz uruchomienie produkcji w fabrykach Toyoty nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem. Łączne możliwości produkcyjne wszystkich trzech projektów wyniosą 9 GWh rocznie. Produkcja nowych baterii zostanie uruchomiona w 2026 roku i będzie stopniowo rozwijana.
Zgodnie z tą strategią, już w 2030 roku Toyota planuje osiągnąć poziom produkcji 3,5 mln samochodów elektrycznych rocznie. 1,7 mln aut będzie montowanych w BEV Factory, nowej, rewolucyjnej fabryce, stosującej innowacyjne procesy produkcyjne. Fundamentalną rolę w zwiększaniu dostępności aut elektrycznych odegrają baterie nowej generacji, a Toyota zadba o to, by klienci mogli wybrać auto dostosowane do swoich potrzeb i możliwości.
1000 km zasięgu i 10 minut ładowania
Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Ma to związek z nową linią samochodów elektrycznych, z której pierwsze modele trafią do sprzedaży za dwa lata. W 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii litowo-jonowych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem zapewniających 1000 km zasięgu, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Toyota pracuje także nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.