Parki handlowe i tzw. centra convenience na dobre zagościły na mapie polskich obiektów handlowo-usługowych. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje ok. 600 tego typu kompleksów, dysponujących łączną powierzchnią ponad 3.6 mln mkw. – wynika z raportu JLL i Trei Real Estate Poland. Oba formaty zdominowały nową podaż powierzchni handlowej w latach 2020-2023.
Szybkie zakupy po nowemu
Wygoda, dostępność, komplementarność oferty i możliwość dokonania szybkich, codziennych zakupów – to główne zalety parków handlowych i centrów convenience. Powstają one m.in. w mniejszych miejscowościach, w których brakowało dotąd nowoczesnej oferty handlowej, a także przy nowopowstających osiedlach mieszkaniowych w dużych aglomeracjach.
Powerdot właśnie podsumował pierwszy etap swoich inwestycji w parkach handlowych (ang. retail park). Z informacji przekazanych przez operatora wynika, że uruchomił on już 50 punktów ładowania aut elektrycznych znajdujących się w kilkunastu parkach handlowych i centrach convenience zlokalizowanych w całej Polsce. Następne inwestycje są w trakcie realizacji.
Ambitne plany
– Jesteśmy w trakcie budowy kolejnych stacji ładowania usytuowanych w parkach handlowych. Do końca przyszłego roku powinniśmy mieć co najmniej 100 działających punktów ładowania przy tego typu obiektach. Jednocześnie ustalamy warunki następnych, dużych kontraktów. Parki handlowe, ze względu na swój wyjątkowy i bardzo praktyczny format, są ważnym elementem programu inwestycyjnego Powerdot. Realizujemy go w modelu destination charging, zakładającym ładowanie auta elektrycznego przy okazji wykonywania codziennych czynności, a więc bez straty czasu – powiedział Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce (na zdjęciu poniżej).
Duzi partnerzy
Program budowy stacji ładowania przy parkach handlowych, Powerdot realizuje dzięki współpracy z dużymi partnerami, zarządzającymi wieloma tego typu obiektami w całej Polsce. Należą do nich m.in.Falcon Investment Management, Grupa Napollo, Redkom Development, MS Reatail. Na mapie inwestycji Powerdot znalazły się również parki handlowe będące w posiadaniu lokalnych inwestorów. Jak podkreśla Powerdot mogą oni wzbogacić swoją nieruchomość w stację ładowania aut elektrycznych nie wydając na to ani grosza.
– Powerdot pokrywa wszelkie koszty związane z budową stacji będąc jednocześnie ich operatorem. Dzięki obecności stacji ładowania, centrum handlowe ma szansę pozyskać nowych, regularnych klientów Właściciel obiektu, na terenie którego zlokalizowana zostanie infrastruktura do ładowania aut elektrycznych, uzyskuje ponadto nową możliwość komercjalizacji przestrzeni parkingowej, a także wypełnia wymogi regulacyjne – dodał Grigoriy Grigoriev.
Szybkie zakupy, szybkie ładowanie
Specyfika parków handlowych wymaga dostosowania budowanej tam infrastruktury do zachowań klientów odwiedzających tego typu obiekty. – Retail parki charakteryzują się dużą częstotliwością odwiedzin, rozkładających się równomiernie w ciągu tygodnia i trwających od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Dlatego stacje ładowania usytuowane przy tego typu obiektach powinny charakteryzować się dość dużą mocą, umożliwiającą szybkie naładowania auta. Powinna ona wynosić od 60 do 120 kW, a w niektórych wypadkach nawet 250 kW – ocenia Karol Żebrowski, dyrektor operacyjny Powerdot.
Powerdot dla elektromobilności
Inwestycje w parkach handlowych Powerdot realizuje w takich miastach, jak: Szczecin, Piotrków Trybunalski, Opole, Gniezno, Pszczyna, Olkusz, Biłgoraj, Grudziądz, Żagań, Miechów, Sochaczew, Kępno, Golub-Dobrzyń, Bolesławiec, Jarocin, Miejsce Piastowe, Grodzisk Wielkopolski czy Łapy. – Tego typu obiekty powstają często w mniejszych miejscowościach, w których jeszcze stosunkowo rzadko widuje się auta elektryczne. Wierzymy, że budując tam stacje ładowania przyczyniamy się do rozwoju elektromobilności w Polsce – podkreślił szef Powerdot.
Duża stacja w Parku Glinianka
Przykładem inwestycji zrealizowanej przez Powerdot w opisanym modelu jest hub ładowania pojazdów elektrycznych sytuowany na terenie Parku Glinianka w miejscowości Łubna (gm. Góra Kalwaria, powiat piaseczyński, aglomeracja warszawska). Operator zainstalował tam siedem złączy CCS i jedno złącze CHAdeMO, o łącznej mocy 250 kW (na zdjęciu).
Ekologia i komfort dzięki zadaszeniu
Inny ciekawy przykład to inwestycja Powerdot w N-Parku zlokalizowanym w Piotrkowie Trybunalskim będącym własnością renomowanej firmy Napollo. Parki handlowe tej marki coraz częściej zaznaczają swoją obecność na mapie naszego kraju. N-Park w Piotrkowie Trybunalskim wyposażony został w urządzenia umożliwiające równoczesne ładowanie czterech pojazdów elektrycznych. Cechą wyróżniającą ten obiekt od standardowych stacji ładowania jest unikalny design, a także zadaszenie (z panelami fotowoltaicznymi). Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy pojazdów elektrycznych korzystający z usług N-Parku w Piotrkowie Trybunalskim mogą bezpiecznie ładować swoje pojazdy w różnych warunkach atmosferycznych, w trosce o środowisko naturalne.
Park handlowy przy krajowej „siódemce”
Kolejny przykład to stacja usytuowana w parku handlowym A-Centrum Miechów. Stacja Powerdot zlokalizowana na terenie tego obiektu cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród okolicznych mieszkańców, ale też wśród kierowców podróżujących trasą Kraków-Warszawa, m.in. dzięki wyposażeniu w złącze CCS o mocy 120kW. Obecnie w tej okolicy brakuje stacji o dużych mocach.
Powerdot jest firmą o korzeniach portugalskich, działającą w różnych krajach Europy. W sumie ma już ponad 3000 punktów ładowania i ponad 8000 kolejnych w trakcie budowy. Polska jest dla Powerdot strategicznym rynkiem. Operator inwestuje tu nie tylko w parkach handlowych, ale też w galeriach handlowych, przy supermarketach, zrealizował też m.in. projekt budowy stacji miejskich w Gorzowie Wielkopolskim.