Z badania InsightOut Lab, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagena na grupie 1074 kierowców wynika, że 2 na 5 Polaków zapytanych, czy coraz bardziej „samodzielne” samochody to szansa na czystsze powietrze i mniejsze korki na drogach, odpowiada, że tak. Odsetek ten wzrasta aż do 70 procent wśród tych, którzy zainteresowani są kupnem auta w pełni elektrycznego.
Klimatyczne wyzwania
Świat stoi przed wyzwaniem jakim jest powstrzymanie kryzysu klimatycznego. W tym celu są podpisywane międzynarodowe umowy i powstają regulacje prawne, takie jak Europejski Zielony Ład, COP26, Fit For 55. Jednym z elementów zmian jest zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 r. w Unii Europejskiej. Tym ambitnym celom, które stoją przed państwami Starego Kontynentu, towarzyszą plany rozwoju sieci ładowania, tworzenia stref czystego transportu (SCT) czy autonomizacji pojazdów. Volkswagen zapytał Polaków, czy coraz bardziej „samodzielne” samochody mogą przyczynić się również do ograniczenia zanieczyszczeń i mniejszych korków na drogach.
Ekologiczny potencjał
W różnych miejscach świata ośrodki badawcze testują pojazdy w pełni autonomiczne, tzn. takie, które nie wymagają żadnej ingerencji od kierowcy podczas jazdy, same wybierają trasę, dobierają prędkość, omijają przeszkody itd. Choć pełna autonomizacja to wciąż pieśń przyszłości, to pewne jej elementy, jak np. tempomaty adaptacyjne już dzisiaj funkcjonują w naszych samochodach. W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena Polacy zostali zapytani, czy częściowa lub całkowita autonomizacja samochodów przyczyni się do zmniejszenia korków na drogach i obniżenia emisji dwutlenku węgla. 41 procent badanych odpowiedziało twierdząco przy 27 procentach głosów negatywnych i 32 proc. niezdecydowanych.
Ciekawe zdaniem producenta okazały się wyniki ankiety wśród tych osób, które wcześniej zadeklarowały zainteresowanie zakupem samochodu w pełni elektrycznego. Aż 70 procent z nich uważa, że rozwój autonomizacji transportu pozwoli na dodatkowe obniżenie emisji gazów cieplarnianych i zmniejszy korki na drogach. Jedynie 17 procent tej grupy było przeciwnego zdania, a 12 procent nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć na postawione pytanie.
Źródło: na podstawie Volkswagen