Home Infrastruktura Znaczny wzrost liczby rejestracji samochodów elektrycznych po trzech kwartałach 2022 r.

Licznik elektromobilności

Znaczny wzrost liczby rejestracji samochodów elektrycznych po trzech kwartałach 2022 r.

Licznik elektromobilności

Znaczny wzrost liczby rejestracji samochodów elektrycznych po trzech kwartałach 2022 r.

w Polsce funkcjonowało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania
Fot. Freepik.com
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Według danych z końca września 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 57 256 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 18 995 sztuk, tj. o 44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec września 2022 r. po polskich drogach jeździło 54 795 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za ok. 50% (27 200 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (również ok. 50%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 27 595 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2461 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 15 765 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 439 160 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 788 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4738 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (79 punktów).

Mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej praktycznie we wszystkich segmentach sektora elektromobilności w Polsce liczba nowo zarejestrowanych pojazdów jest wyższa niż w roku ubiegłym. Szczególnie duży wzrost odnotowaliśmy w przypadku elektrycznych pojazdów użytkowych. Od stycznia do września 2022 r. na polskie drogi wyjechało prawie tyle samo zeroemisyjnych dostawczaków i ciężarówek co w całym 2021 r. To zasługa coraz bardziej rozbudowanej oferty modelowej, atrakcyjnych warunków dofinansowania z programu „Mój Elektryk” (do 70 tys. zł w przypadku elektrycznych samochodów dostawczych) oraz realizowania planów w zakresie elektryfikacji flot przez wiele wiodących firm branży TSL prowadzących działalność w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
 
–  W Europie i w Polsce rośnie liczba pojazdów zero- i niskoemisyjnych. To nie dziwi, bo każdy z producentów inwestuje dziesiątki miliardów euro w nowe technologie, które napędzają zieloną i cyfrową transformację. Niestety, wszystko wskazuje na to, że w tym roku cały rynek po raz kolejny odnotuje spadek, a przypomnę, że w ciągu ostatnich kilku lat poziom rejestracji w Europie obniżył się już o ponad 26%. Żeby rynek pojazdów zero- i niskoemisyjnych mógł się rozwijać, a europejskie firmy utrzymały pozycję lidera zmian, decydenci muszą w najbliższym czasie uchwalić m.in. unijne prawo o surowcach krytycznych i jeszcze bardziej zadbać o budowę infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. W obecnej rzeczywistości, która zmienia się w sposób zgoła nieprzewidywalny, tylko szybkie działania mogą zapewnić rozwój motoryzacji przyszłości – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.   

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory