Mercedes poinformował o podpisaniu umowy na dostawę czterech autobusów eCitaro G dla Zielonej Góry. Pojazdy trafią do odbiorcy w roku 2023. Silniki eCitaro G zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 258 kWh. Szyny kontaktowe umieszczone w przedniej części autobusów, umożliwiają ładowanie pojazdów pantografem odwróconym.
Odwrócony pantograf
Zielona Góra jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na zakup Mercedes-Benz eCitaro G. W tym miesiącu umowa na 11 takich modeli została podpisana z MPK Wrocław. Autobusy dla Zielonej Góry różnią się jednak innym ładowaniem baterii. W przedniej części autobusów umieszczone będą szyny kontaktowe umożliwiające ładowanie pojazdu pantografem odwróconym. Rozwiązanie to pomaga zmniejszyć masę pojazdu oraz zapewnia możliwość szybkiego ładowania jak tradycyjny pantograf.
W spotkaniu, podczas którego podpisano umowę, uczestniczyli przedstawiciele Miasta Zielona Góra, Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze oraz EvoBus Polska.
Zarządzanie termiką
Do zalet modelu eCitaro G należy zarządzanie termiką magazynów energii zarówno w okresie letnim jak i zimowym. Układ zarządzania temperaturą baterii jest w pełni zintegrowany z inteligentnym i automatycznym system sterowania temperaturą wnętrza w autobusie. Silniki eCitaro G zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 258 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostały podzielone na osiem modułów, z których każdy dostarcza około 32,5 kWh. Operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb dzięki dużej pojemności zastosowanych baterii. Zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji z pompą ciepła oparty jest na czynniku chłodniczym CO2. Zapewnia najwyższą efektywność energetyczną i pozwala na zaoszczędzenie do około 40 % energii w stosunku do klasycznych układów. Ciepło odprowadzane z urządzeń elektrycznych i baterii wykorzystywane jest w systemie ogrzewania i klimatyzacji autobusu.
Oferta z neutralnym bilansem
Mercedes-Benz eCitaro to podstawa innowacyjnej ofensywy zmierzającej ku elektryfikacji lokalnego transportu publicznego. Podejmowane działania Daimler Buses zmierzają do spełnienia wizji bezemisyjnego transportu. Strategia elektryfikacji pojazdów zakłada dostępność w ciągu najbliższych lat kompletnej oferty z neutralnym bilansem CO2 w seryjnej produkcji. Konstrukcję bazową dla eCitaro dostarczył model Citaro, który za sprawą blisko 60 000 sprzedanych egzemplarzy stał się bestsellerem wśród autobusów miejskich na świecie.
Źródło: na podstawie mercedes-benz-bus.com/pl