Home Magazyn Zeszyt 4: Mobilność Polaków

Barometr Nowej Mobilności

Zeszyt 4: Mobilność Polaków

Barometr Nowej Mobilności

Zeszyt 4: Mobilność Polaków

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

6. edycja Barometru Nowej Mobilności 2022/23 opracowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zawierała najważniejsze wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Bardzo ciekawe dane zebrane na podstawie odpowiedzi ponad 1,5 tys. respondentów oraz wnioski, które nie znalazły miejsca w podstawowym wydaniu Barometru pozwoliły na stworzenie suplementu w postaci 10 Zeszytów tematycznych. Do tej pory przedstawiliśmy Zeszyt 1 Nowa Mobilność, Zeszyt 2 dedykowany strefom czystego transportu oraz Zeszyt 3 „EV z drugiej ręki”. Dziś przedstawiamy Zeszyt 4: „Mobilność Polaków”. Na naszych łamach opublikujemy w tym roku również pozostałych sześć Zeszytów. W kolejności będą to Zeszyty tematyczne: „Preferencje zakupowe”, „Co Polacy wiedzą o elektromobilności”, „Preferencje infrastrukturalne”, „Profil użytkownika EV”, „Teoretyczna sytuacja zakupowa” oraz „6 lat Barometru Nowej Mobilności”.

Barometr Nowej Mobilności 2022/23” to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.

Dowiedz się więcej

Barometr Nowej Mobilności 2022/2023 dostępny jest na stronie:

Mobilność Polaków

Do głównych wad eksploatacyjnych samochodów elektrycznych wskazywanych przez Polaków w ramach kolejnych edycji „Barometru” należą niewystarczający zasięg oraz brak dostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowania.

Czy powyższe czynniki faktycznie ograniczają mobilność kierowców pojazdów zeroemisyjnych?

Podróże długodystansowe

Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).

Parkowanie i koszty eksploatacji

Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator