Zielone ciężarówki: rosnący trend
Ciężarówki o zerowej emisji (ZEV) odnotowały znaczny wzrost udziału w rynku. Z zaledwie 0,6% w pierwszym kwartale 2023 r. do obecnych 1,1% rynku. W tym czasie sprzedano prawie 900 ciężarówek ciężkich ZEV w całej EU-27, w porównaniu do 500 w pierwszym kwartale 2023 roku. Spośród tych 900, 82% stanowiły pojazdy elektryczne (BEV), podczas gdy reszta to pojazdy wodorowe (FCEV).
Niemcy przodują w tym segmencie, odpowiadając za 41% całkowitej sprzedaży pojazdów ciężarowych o zerowej emisji w UE-27, a za nimi plasuje się Holandia z 17%. Volvo Trucks stało się dominującą siłę na rynku pojazdów ciężarowych o zerowej emisji, zwiększając swój udział z 44% do 54% rok do roku. Szczególną popularnością cieszyły się elektryczne ciężarówki tej firmy z serii FH (4×2) i FM (4×2), co znacząco przyczyniło się do pozycji lidera Volvo w tym segmencie. Duży progres zanotował Mercedes-Benz, zwiększając swój udział w rynku ciężkich samochodów ciężarowych ZEV z 8% do 15%.
Lekkie i średnie pojazdy użytkowe: Ford liderem
W segmencie lekkich i średnich pojazdów użytkowych Ford utrzymał pozycję lidera na rynku pojazdów zeroemisyjnych, pomimo zmniejszenia udziału z ponad 50% do 40%. Fiat natomiast zwiększył swój udział ponad dwukrotnie do 30%, co odzwierciedla dynamiczną zmianę w tym segmencie. Niemcy zdominowały sprzedaż zeroemisyjnych lekkich i średnich pojazdów użytkowych, zwiększając swój udział z 28% do 67%.
Autobusy i autokary: elektryfikacja rośnie
Sektor autobusów i autokarów również wykazał obiecujący wzrost wykorzystania pojazdów o zerowej emisji. Autobusy zeroemisyjne stanowiły 12% całkowitej sprzedaży tych pojazdów, przy czym 32% autobusów miejskich było autobusami akumulatorowymi. Tutaj największy progres odnotowano w krajach takich jak Dania, Niderlandy i Irlandia. Po raz kolejny wyróżnił się Mercedes-Benz, zwiększając swój udział w rynku autobusów zeroemisyjnych z około 5% do prawie 15%. Ten wzrost podkreśla rosnący wpływ firmy na różne segmenty rynku ZEV.
Mercedes-Benz liderem bez podziału na napędy
Właśnie Mercedes-Benz, obecny na wszystkich „frontach” zeroemisyjnych ugruntował swoją pozycję wiodącego producenta na europejskim rynku pojazdów ciężarowych bez podziału na napędy. W pierwszym kwartale 2024 r. „zgarnął” on 22% całkowitej sprzedaży pojazdów ciężarowych, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wzrost ten odzwierciedla dobre wyniki marki zarówno w segmencie konwencjonalnym, jak i zeroemisyjnym.
Za Mercedesem uplasował się MAN, zapewniając sobie 15% udziału w rynku, co oznacza niewielki wzrost, natomiast Scania zanotowała wynik na poziomie 13%, co oznacza wzrost o 2 punkty procentowe. Iveco odnotowało niewielki wzrost do 13%, podczas gdy Volvo odnotowało niewielki spadek do 12%. Kolejne miejsca przypadły markom DAF i Renault z odpowiednio 10% i 7% udziałem w rynku. Łącznie wspomniane marki skumulowały 90% całej sprzedaży pojazdów ciężarowych w pierwszym kwartale 2024 r.
Z analizy ICCA łatwo wyczytać, że chociaż w I kwartale tego roku sprzedaż pojazdów ciężkich spadła, wzrost liczby pojazdów o zerowej emisji w wielu segmentach podkreśla znaczącą zmianę w kierunku zrównoważonego transportu. Producenci tacy jak Mercedes-Benz i Volvo przodują w tej transformacji, zarówno pod względem udziału w rynku, jak i innowacji technologicznych.
Na koniec warto pamiętać, że w Polsce mają swoje siedziby główni europejscy producenci pojazdów ciężarowych, tacy jak Mercedes, Volvo, MAN, Scania, DAF i Iveco. Jak obecność tych gigantów przekłada się na nasz wewnętrzny rynek?
Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM wynika, że na koniec maja w Polsce liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 741 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 20 856 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 795 163 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1323 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1269 szt., zaś wodorowe – 54 szt.).
Opracował: Rafał Wąsowicz