Elektrykiem na wakacje do Hiszpanii? Czemu nie! Udowodnili to choćby Renata i Paweł, członkowie EV Klub Polska, w grudniu 2022 roku, którzy wybrali się na półwysep Iberyjski. Jak mówią – postanowili zrobić sobie świąteczny, szybki wypad na dystansie 3 tys. km, planując go zaledwie dwa miesiące wcześniej, czyli w październiku. Do podróży wybrali Teslę Y jako środek lokomocji.
– Podczas wyjazdu model doładowywania opierał się na nieschodzeniu poniżej 10% naładowania baterii, doładowując samochód do 70%, 80%, a sporadycznie do 90%. Dwie nocne przerwy na ładowanie wykorzystaliśmy na regenerację. Średnio co 5 godzin jazdy przypadała 1 godzina ładowania i odpoczynku, czyli co 2,5 godziny (około 250 km) robiliśmy 30-minutową przerwę – relacjonowali podróżnicy w mediach.
Praktycy i ceny
– Problemy z ładowarkami były minimalne. JuicePass działał bez zarzutu w Polsce, Niemczech i Francji, natomiast w Hiszpanii musieliśmy wykupić lokalny pakiet. Operacja zajęła kilka minut. Średnie zużycie energii na całej trasie wyniosło 21 kWh/100 km, co przekłada się na koszt 39 PLN/100 km przy ładowaniu na szybkich ładowarkach (powyżej 150 kW). Podczas podróży sporadycznie spotykaliśmy innych kierowców EV, z wyjątkiem SuC Kostomłoty, gdzie było wielu właścicieli Tesli na zagranicznych rejestracjach. W Hiszpanii, na myjni, Hiszpan był zaskoczony, że dojechaliśmy z Polski na prądzie. Jeździł hybrydą plug-in i rozważał zakup elektryka, będąc bardzo zainteresowany naszymi doświadczeniami. Na parkingu przy plaży widzieliśmy Teslę Model Y na niemieckiej rejestracji, co sugeruje, że nie tylko my dotarliśmy tam z zimnej Europy – opowiadali o swojej podróży do Katalonii klubowicze EV Klub Polska.
W jeszcze dłuższy wyjazd do Hiszpanii, a dokładnie z Warszawy na najbardziej na południe wysunięty przylądek Europy, czyli Punta Marroqui (w sumie liczącą 3580 km), wybrał się kilka lat temu Bartłomiej Derski, ekspert z portalu WysokieNapiecie.pl. Pokonanie tej trasy samochodem elektrycznym zajęło mu trzy dni, czyli porównywalnie z autem konwencjonalnym, przy czym koszt ładowania był przynajmniej o połowę niższy od kosztów tankowania auta spalinowego.
A ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w takiej trasie? W przeciwieństwie do cen litra benzyny czy oleju napędowego, które w Europie różnią się o najwyżej 40-50%, ceny dostarczenia 1 kilowatogodziny energii elektrycznej do baterii samochodu mogą nawet kilkudziesięciokrotnie niższe.
Choć podróż samochodem elektrycznym z Warszawy do Barcelony jest dłuższa niż samochodem spalinowym, przede wszystkim z uwagi na czas ładowania, to jest jak najbardziej możliwa. Potwierdzają to testy innych dziennikarzy, którzy jeżdżą samochodami elektrycznymi po całej Europie. Dodatkowo, na zachodzie infrastruktura ładowania jest znacznie lepiej rozwinięta niż w Polsce, a dotyczy to głównie Niemiec oraz Francji, czyli krajów tranzytowych na trasie do Hiszpanii. Czemy zatem nie spróbować?
Trasa i ładowanie
Optymalna trasa, licząca 2350 km, wiedzie z Warszawy do Barcelony przez lub obok takich miast jak: Łódź, Wrocław, Drezno, Norymberga, Karlsruhe, Fryburg, Miluza, Lyon, Montpellier i Girona. Taką trasę proponuje jedna z najchętniej wybieranych map, czyli google. Są to duże metropolie z rozbudowaną infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno w samych miastach, jak i na stacjach ulokowanych przy autostradach i obwodnicach. Dzięki temu można łatwo znaleźć miejsca do ładowania, które odpowiadają Twoim potrzebom.
Wyruszając z Warszawa w pełni naładowanym akumulatorem, mamy kilka ładowarek np. na MOP-ach, czyli miejscach obsługi pasażerów w okolicach Łodzi ( na autostradzie A1), dalej w okolicach Wrocławia (na odcinku obwodnicy A8, przy czym trzeba będzie zjechać z trasy). Po zachodniej stronie granicy jest już znacznie lepiej. Tylko w okolicach Drezna, kolejnego miasta na strasie, jest kilkadziesiąt ładowarek. Podobnie jest w Norymberdze oraz Karlsruhe. Według PlugShare.com nieco mniej dostępnych punktów może być w przygranicznej Miluzie. Za to w Montpellier, jak w całej Francji, ich nie brakuje. Z resztą na całej trasie, szczególnie wzdłuż linii brzegowej Morza Balearskiego, ładowarki są stałym elementem krajobrazu. Nie inaczej jest u celu podróży, czyli w Barcelonie. Według Chargemap.com stolica Katalonii ma 250 ładowarek, choć bliższe prawdzie wydają się raczej wyliczenia portalu electromaps.com, który w Barcelonie i jej okolicach naliczył 1763 stacje ładowania samochodów elektrycznych. Ogółem w całej Hiszpanii jest ok. 30 tys. punktów – wynika z ubiegłorocznego raportu opublikowanego przez Stowarzyszenie Biznesu na rzecz Rozwoju i Promocji Mobilności Elektrycznej (AEDIVE).
Oczywiście korzystanie z publicznych ładowarek nie jest tanie, dlatego podczas planowania noclegów, najlepiej poszukać hoteli i pensjonatów oferujących stacje ładowania. Dzięki temu można ładować samochód w nocy i ruszyć w dalszą drogę z pełnym akumulatorem. Serwisy takie jak Booking.com, Airbnb czy Tripadvisor często umożliwiają filtrowanie obiektów pod kątem dostępności ładowarek.
Przygotowanie do drogi
– Przed wyjazdem upewnij się, że Twój samochód jest w pełni sprawny. Sprawdź stan baterii, ciśnienie w oponach oraz ogólny stan techniczny pojazdu. Zabierz ze sobą również niezbędne kable do ładowania oraz przejściówki, które mogą być potrzebne w różnych krajach – dodaje Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.
To o tyle istotne, że każdy kraj ma swoje przepisy drogowe oraz opłaty za korzystanie z autostrad. Przed wyruszeniem w trasę warto się także zapoznać z lokalnymi przepisami oraz przygotować się na ewentualne opłaty. W tym celu należy zabrać ze sobą gotówkę lub kartę kredytową na wypadek, gdyby stacje ładowania nie akceptowały naszej karty płatniczej.
Zainstalujmy w telefonie również aplikacje pomocne dla kierowców samochodów elektrycznych – PlugShare, która wynajduje stacje ładowania na całym świecie, Chargemap, która umożliwia planowanie trasy i wyszukiwanie stacji ładowania, A Better Routeplanner (ABRP), umożliwiającą planowanie trasy z uwzględnieniem stacji ładowania, zużycia energii i czasu ładowania czy popularną Google Maps – ułatwiającą nawigację oraz wyszukiwanie punktów ładowania.
Lepiej rozbudowana sieć ładowania w krajach Europy Zachodniej i Południowej, a także większa liczba elektromobilnych kierowców, to także wyższa kultura na tamtejszych drogach.
Podczas korzystania z ładowarek pamiętać trzeba o tzw. etykiecie ładowania, czyli upewnijmy się, że nie blokujemy ładowarki po zakończeniu ładowania. Szanujmy innych użytkowników. Ta zasada będzie nie tylko mile widziana, ale także korzystna dla nas, bo kary za blokowanie ładowarek mogą być wyższe niż u polskich operatorów.
Operatorzy
W Niemczech publiczne ładowarki należą m.in. do sieci: Allego, Emobility, Vattenfall, Lemnet, Ladenetz, Shellrecharge, Maingau czy EnBW. We Francji możemy spotkać ładowarki sieci: TotalEnergies, Driveco, Electra, Allego, Ionity, Station-e et, Powerdot, Shell Recharge, Freshmile, Tesla Supercharger czy Fulli (dawniej KiWhi pass). Dodatkowo punkty uzupełniania energii są także instalowane przy popularnych miejscach usługowych, tj. Carrefour, Courtepaille czy McDonald’s,
Jak zwraca uwagę Clément Molizon, Sekretarz Generalny Avere-France – 99% obszarów usługowych sieci autostrad koncesyjnych jest wyposażonych w stacje szybkiego ładowania, których liczba w ciągu roku wzrosła czterokrotnie. W całym kraju do dyspozycji kierowców pojazdów elektrycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze znajduje się blisko 14 000 punktów szybkiego ładowania (o mocy powyżej 50 kW). Dzięki temu podróżowanie autem elektrycznym po Francji, która ma bodaj największą liczbę ładowarek w Europie, jest bardzo komfortowe.
Nieco uboższa infrastruktura ładowania jest w Hiszpanii. Według Statica.com na koniec czwartego kwartału 2023 r. było tam 30 345 publicznych punktów ładowania, czyli prawie 4-krotnie mniej niż we Francji, mimo to nie należy się obawiać range anxiety. Najpopularniejsi operatorzy na Półwyspie Iberyjskim to: Iberdrola, Endesa, Repsol, EDP, Wenea, Zunder, Tesla, Eranovum, Acciona, Powerdot, Iberdrola, BP Pulse, TotalEnergies, Plenoil oraz Ionity. Każda z sieci liczy od kilku set do kilku tysięcy punktów ładowania w całym kraju.
Koszty
Ceny ładowania pojazdów elektrycznych na niemieckich autostradach w dużej mierze zależą od dostawcy i prędkości stacji. Na przykład kierowcy Tesli płacą około 0,51 i 0,74 euro za kWh, podczas gdy klienci Ionity uiszczają ryczałtową stawkę w wysokości 0,79 eurocenta za kWh. EnBW mobile+ oferuje stawki od 0,39 euro do 0,65 eurocenta za 1 kWh, w zależności od taryfy i tego, czy stacja należy do EnBW, czy do partnera roamingowego.
Biorąc pod uwagę średnią wydajność pojazdów elektrycznych wynoszącą około 5 km na kWh, koszt kilometra w przypadku ładowania Teslą wynosi od 0,10 do 0,15 euro, w przypadku Ionity wyniesie około 0,16 euro, a dla EnBW mobile+ może wynosić od 0,08 do 0,13 euro euro.
We Francji rozwój infrastruktury ładowania odzwierciedla boom w dziedzinie mobilności elektrycznej. Według Avere France na dzień 31 grudnia 2023 r. publicznie dostępnych było 118 009 punktów ładowania. Stawki pobierane przez czterech głównych operatorów we Francji kształtują się następująco: Ionity – około 0,39 euro za kWh dla terminali o mocy 50 kW i około 0,69 euro za kWh dla terminali o mocy 350 kW. Total oferuje 0,52 euro za kWh w przypadku terminali o mocy do 50 kW i około 0,62 euro za kWh dla terminali o mocy powyżej 50 kW. Cennik Izivia to około 0,38 euro za kWh w przypadku terminali o mocy do 50 kW a Allego oczekuje 0,60 euro za kWh na stacjach ładowania do 22 kWh i 0,69 euro na pozostałych terminalach
W Hiszpanii liczba punktów ładowania stale się rozwija, a konkurencja w tym sektorze rośnie. Cenniki w na półwyspie wyglądają następująco: Endolla Barcelona – operator publiczny z miasta Barcelona oferuje trzy plany ładowania pojazdów elektrycznych: 0,27 euro/kWh w dzień i 0,22 euro/kWh w nocy oraz 0,40 euro/kWh w dzień i 0,35 euro/kWh w nocy za szybkie ładowanie, a także 0,35 euro/kWh w ciągu dnia i 0,30 euro/kWh w nocy w planie EcoPro. W przypadku normalnego ładowania (bez dedykowanej taryfy) koszt wynosi 0,35 euro/kWh w dzień i 0,30 euro/kWh w nocy, natomiast szybkie ładowanie kosztuje 0,49 euro/kWh w dzień i 0,44 euro/kWh w nocy.
Ładowanie w sieci Eranovum to koszt od 0,29 do 0,39 euro za kWh. Za uzupełnianie energii z mocą 7,4 kW cena wynosi 0,29 euro za kilowatogodzinę. W przypadku ładowania mocą od 30 do 60 kilowatów koszt waha się od 0,35 do 0,39 euro za kilowatogodzinę, natomiast ładowanie przy mocy 120 kW kosztuje 0,39 euro/kWh.
Cennik popularnej sieci Repsol wygląda następująco: 0,29 euro/kWh, szybkie ładowanie wzrasta o 10 centów do 0,39 euro/kWh, a ultraszybkie ładowanie kosztuje 0,446 euro/kWh. Z kolei uzupełnianie energii Elektro-EMT to 0,40 euro za kilowatogodzinę i 0,35 euro za kilowatogodzinę na parkingach.
Emovili oferuje promocję w wysokości 0,29 €/kWh dla prądu przemiennego i 0,45 €/kWh dla prądu stałego, o mocach od 60 do 120 kW. Sieć Iberdrola oferuje opłaty od 7,3 do 22 kilowatów po 0,25 euro/kWh oraz opłaty za 50 kW po 45 centów za kWh. Ładowanie mocą od 60 do 175 kW kosztuje 0,54 euro/kWh, natomiast ładowanie 350 kW-watowe to koszt 0,69 euro/kWh.
Ładowanie na Superchargerach, w przypadku użytkowników subskrybowanych, kosztuje od 0,36 do 0,40 euro za kilowatogodzinę. W przypadku pojazdów innych niż Tesla cena wzrasta od 0,49 EUR/kWh do 0,54 EUR/kWh.
Z kolei w sieci Acciona ładowanie z mocą 22 kW to koszt do 0,37 euro/kWh, natomiast opłata za moc 50 kW to 0,43 euro/kWh. Cena za 120 kW waha się od 0,43 euro do 0,54 euro/kWh, a opłata za 180 kW kosztuje 0,57 euro/kWh. Uzupełnienie energii w firmach Zunder to koszt: 0,42 euro za kWh o mocy do 50 kW, a w punktach o mocy powyżej 50 kW koszt wynosi 0,55 euro za kWh i 0,45 euro/kWh dla posiadaczy abonentów, a w Wenei – cena waha się od 0,38 do 0,56 euro/kWh (za ultraszybkie ładowanie do 200 kW).
Do Hiszpanii w EV?
Czemu nie! Choć podróż z Warszawy do Barcelony samochodem elektrycznym jest długa, testy dziennikarzy pokazują, że jest jak najbardziej możliwa. Infrastruktura ładowania w Europie, szczególnie w Niemczech i Francji, jest bardzo dobrze rozwinięta. Dzięki temu podróż może przebiegać sprawnie i komfortowo.
Oskar Włostowski
Źródło: https://blog.chargemap.com/2023-ranking-best-charging-networks-europe/
Źródło: https://blog.chargemap.com/2023-ranking-best-charging-networks-europe/
Źródło: https://blog.chargemap.com/2023-ranking-best-charging-networks-europe/