- Yutong postanowił zelektryfikować nie tylko nasze miejskie ulice ale też komunikację międzymiastową
- Chiński producent wprowadza do naszego kraju model IC12E
- Sercem autobusu jest system akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 466 kWh
- Zasięg? Ponad 670 km
- Przejechanie 100 km, to koszt ok. 70 zł, czyli zdecydowanie mniej niż w przypadku jednostki dieslowskiej
- To realne oszczędności dla samorządów i przewoźników – przekonuje polski przedstawiciel Yutonga
- Cel? Sprzedaż, co najmniej 100 autobusów rocznie. Pierwsze zamówienia ruszyły
Yutong chce zelektryfikować połączenia międzymiastowe
Podczas gdy duże miasta od kilku lat konsekwentnie elektryfikują swoje floty autobusowe, transport regionalny wciąż pozostaje domeną pojazdów spalinowych. To właśnie ta luka rynkowa stała się celem dla chińskiego producenta, który wprowadza do Polski model Youtong IC12E – autobus zaprojektowany specjalnie z myślą o trasach międzymiastowych i podmiejskich.

Prezentacja pojazdu w stolicy Polski zgromadziła przedstawicieli samorządów, operatorów transportu publicznego oraz branży automotive. Busnex Poland, oficjalny dystrybutor marki Yutong w kraju, zaprezentował egzemplarz w pełnej europejskiej specyfikacji, podkreślając rosnące zainteresowanie elektromobilnością w mniejszych ośrodkach i na połączeniach regionalnych.
Parametry techniczne i możliwości eksploatacyjne
Yutong IC12E to dwuosiowy autobus o długości 12,66 metra, szerokości 2,55 metra i wysokości 3,5 metra. Pojazd może pomieścić do 59 pasażerów, oferując im komfort podróży znany z autokarów turystycznych, połączony z funkcjonalnością typową dla autobusów miejskich. Aerodynamiczne nadwozie z zaokrągloną szybą czołową zaprojektowano z myślą o minimalizacji oporów powietrza, co bezpośrednio przekłada się na zwiększony zasięg pojazdu.
Sercem autobusu jest system akumulatorów litowo-jonowych od firmy CATL o pojemności 465 kWh. To rozwiązanie zapewnia zasięg dochodzący do ok. 670 kilometrów na jednym ładowaniu – wartość wystarczającą dla większości polskich połączeń regionalnych, a nawet na dwa dni pracy bez konieczności doładowania. Za napęd odpowiada silnik elektryczny o mocy 350 kW (476 KM) z momentem obrotowym wynoszącym 3100 Nm, gwarantujący dynamiczne przyspieszenie nawet przy pełnym obciążeniu.

Istotnym parametrem jest również ładowanie. W tym przypadku maksymalna moc (w piku) wynosi 200 kW. System rekuperacji energii podczas hamowania dodatkowo zwiększa efektywność eksploatacyjną pojazdu, odzyskując energię, która w autobusach spalinowych jest marnowana w postaci ciepła.
Ekonomia eksploatacji kartą przetargową dla samorządów?
Według wyliczeń przedstawionych przez Marcina Kucharskiego, prezesa Busnex Poland, autobus elektryczny zużywa średnio 0,64 kWh na kilometr. Przy obecnych cenach energii elektrycznej oznacza to koszt ok. 70 zł za pokonanie 100 kilometrów. Dla porównania, autobus międzymiastowy z silnikiem diesla zużywa od 18 do 20 litrów paliwa na tym samym dystansie, generując koszty w wysokości 120-130 złotych.
Różnica nie kończy się jednak na kosztach paliwa. Elektryczne układy napędowe charakteryzują się znacznie prostszą konstrukcją niż ich spalinowe odpowiedniki, co eliminuje szereg kosztownych czynności serwisowych. Brak konieczności regularnej wymiany oleju silnikowego, filtrów powietrza, płynu chłodzącego czy elementów układu oczyszczania spalin, przekłada się na dodatkowe oszczędności. Według szacunków, łączny koszt przejechania 100 kilometrów autobusem diesla, uwzględniający paliwo i serwis, może sięgać nawet 200-240 złotych.
Ważnym argumentem dla miast jest również gwarancja, która w przypadku elektrycznej nowości od Youtonga wynosi 15-lat na zespół akumulatorów trakcyjnych lub 1,5 miliona kilometrów przebiegu – W efekcie jest to okres, który praktycznie pokrywa cały czas ekonomicznej eksploatacji pojazdu.
Komfort i bezpieczeństwo
Yutong projektując model IC12E położył duży nacisk na komfort podróżowania. Autobus wyposażono w automatyczną klimatyzację oraz elektryczne ogrzewanie, które – w przeciwieństwie do systemów w pojazdach spalinowych – osiągają pełną wydajność niemal natychmiast po uruchomieniu. Wygodne fotele z pasami bezpieczeństwa zapewniają bezpieczną podróż, a duże schowki bagażowe gwarantują przewóz większych bagaży, co jest istotne na trasach regionalnych.
Konstrukcja autobusu jest w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Opcjonalnie można zamontować windę, ułatwiającą wejście do pojazdu. Niskopodłogowa część autobusu oraz system elektronicznej regulacji wysokości zawieszenia z funkcją przyklęku dodatkowo ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Kabina kierowcy została zaprojektowana zgodnie z standardami ergonomii. Minimalistyczny układ z zintegrowanym panelem sterowania i systemem monitorowania wszystkich parametrów pojazdu zapewnia pełną kontrolę bez rozpraszania uwagi. Elektryczne lusterka boczne z funkcją podgrzewania, panoramiczna przednia szyba i system kamer eliminujących martwe pola widzenia znacząco podnoszą bezpieczeństwo jazdy.
Autobus wyposażono również w komplet obowiązkowych systemów wspomagających, w tym monitoring martwego pola, asystenta pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne, tempomat adaptacyjny, blokadę alkoholową, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz radar cofania.
Pierwsze zamówienia już są
Zainteresowanie nowym modelem przełożyło się na pierwsze podpisane kontrakty jeszcze przed oficjalną prezentacją. Firma PKS Nova z Białegostoku zamówiła siedem autobusów Yutong IC12E z dostawą planowaną na styczeń 2026 roku. Samorząd w Złocieńcu (Starostwo Powiatowe w Drawsku Pomorskim) podpisał umowę na dziewięć pojazdów, które mają zostać dostarczone na przełomie maja i czerwca 2026 roku. To jedne z pierwszych wdrożeń tego modelu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Ambitne plany
Marcin Kucharski podczas premiery zapowiedział ambitne plany dalszego rozwoju. Firma Busnex Poland prognozuje, że będzie dostarczać co najmniej 100 elektrycznych autobusów Yutong rocznie, co ma pomóc w osiągnięciu drugiej pozycji na polskim rynku sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych. Do końca 2026 roku liczba autobusów Yutong na polskich drogach ma wzrosnąć z obecnych 160 do ponad 323 sztuk.
Wraz ze wzrostem sprzedaży dystrybutor planuje rozbudowę infrastruktury serwisowej. Oprócz dotychczasowej współpracy z firmami Poltrans i DBK, powstanie własna hala serwisowa w okolicach Warszawy. Składy konsygnacyjne, czyli magazyny depozytowe, z częściami zamiennymi mają działać w czterech lokalizacjach: Warszawie, Białymstoku, Jeleniej Górze i Katowicach, co ma zapewnić szybki dostęp do najczęściej wymiennych elementów eksploatacyjnych.
Maciej Gis

