YANGWANG z rekordem na Papenburgu
YANGWANG – luksusowa submarka koncernu BYD – kolejny raz udowadnia, że przyszłość supersamochodów należy do napędu elektrycznego, bo 8 sierpnia 2025 roku na torze ATP Automotive Testing Papenburg w Niemczech model U9 w wersji Track Edition osiągnął zawrotną prędkość 472,41 km/h, ustanawiając nowy globalny rekord dla pojazdów elektrycznych.
To kolejny kamień milowy w karierze tego samochodu, który już wielokrotnie zapisywał się w historii motoryzacji. Na łamach elektromobilni.pl już nieraz pisaliśmy o spektakularnych osiągnięciach, także w obszarze technologii U9, a teraz możemy dopisać do tej listy rekord– żaden elektryczny pojazd na świecie nie pojechał szybciej.
DiSus-X
Osiągi U9 Track Edition nie są rzecz jasna dziełem przypadku. Auto oparto na platformie e4 oraz systemie DiSus-X – technologii, które znamy już z seryjnej wersji dostępnej na rynku chińskim. To jednak nie tylko wykorzystanie znanej architektury, lecz jej radykalne rozwinięcie, bowiem U9 Track Edition jako pierwszy na świecie wykorzystuje masowo produkowaną platformę o napięciu 1200 V, co w połączeniu z zaawansowanym systemem zarządzania temperaturą pozwala utrzymywać ekstremalne osiągi w stabilnych warunkach – przekonuje producent.
Pod maską – a raczej w czterech niezależnych jednostkach – pracują silniki elektryczne osiągające do 30 tys. obrotów na minutę. Każdy z nich generuje 555 kW, co w sumie daje ponad 3000 KM mocy systemowej. Stosunek mocy do masy wynosi tu aż 1217 KM na tonę – to są wartości, które plasują YANGWANG U9 w absolutnej światowej czołówce.
Wektorowanie
Prędkość to jedno, ale równie imponująca jest stabilność prowadzenia. Platforma e4 umożliwia niezależne wektorowanie momentu obrotowego z częstotliwością ponad 100 razy na sekundę, dzięki czemu samochód zachowuje idealną przyczepność nawet przy prędkościach, które dotąd wydawały się poza zasięgiem pojazdów elektrycznych. Z kolei, wcześniej wspomniany, system DiSus-X pozwala aktywnie kontrolować zawieszenie, niwelując przechyły nadwozia, poprawiając komfort i maksymalizując kontakt opon z nawierzchnią.
Giti Tire
Nie bez znaczenia był też wkład inżynierów Giti Tire, którzy opracowali dla U9 Track Edition specjalne pół-slicki zoptymalizowane pod kątem pracy w ekstremalnych warunkach. Opony o zmodyfikowanej mieszance i innowacyjnym wykończeniu strefy styku z obręczą zapewniają nie tylko lepszą trwałość, ale i precyzję prowadzenia w czasie dynamicznych manewrów.

Za kierownicą rekordowego egzemplarza zasiadł niemiecki kierowca wyścigowy Marc Basseng – ten sam, który rok wcześniej ustanowił poprzedni rekord prędkości dla aut elektrycznych. Jak sam przyznał po przejeździe, nie spodziewał się, że tak szybko uda mu się poprawić własny wynik.
OW

