472 km/h na prądzie

YANGWANG U9 znów najszybszy. Rekord świata pobity

U9 Track Edition jako pierwszy na świecie wykorzystuje masowo produkowaną platformę o napięciu 1200 V
Źródło zdjęcia: Yangwang

– To już kolejny rekord, do którego zdążył nas przyzwyczaić YANGWANG U9
– Elektryczny supercar, właśnie, ustanowił globalny rekord prędkości pojazdów elektrycznych
– Na torze testowym w Papenburgu w Niemczech bateryjne auto rozpędziło się do 472,41 km/h
– Moc? 3000 KM

YANGWANG z rekordem na Papenburgu

YANGWANG – luksusowa submarka koncernu BYD – kolejny raz udowadnia, że przyszłość supersamochodów należy do napędu elektrycznego, bo 8 sierpnia 2025 roku na torze ATP Automotive Testing Papenburg w Niemczech model U9 w wersji Track Edition osiągnął zawrotną prędkość 472,41 km/h, ustanawiając nowy globalny rekord dla pojazdów elektrycznych.

To kolejny kamień milowy w karierze tego samochodu, który już wielokrotnie zapisywał się w historii motoryzacji. Na łamach elektromobilni.pl już nieraz pisaliśmy o spektakularnych osiągnięciach, także w obszarze technologii U9, a teraz możemy dopisać do tej listy rekord– żaden elektryczny pojazd na świecie nie pojechał szybciej.

DiSus-X

Osiągi U9 Track Edition nie są rzecz jasna dziełem przypadku. Auto oparto na platformie e4 oraz systemie DiSus-X – technologii, które znamy już z seryjnej wersji dostępnej na rynku chińskim. To jednak nie tylko wykorzystanie znanej architektury, lecz jej radykalne rozwinięcie, bowiem U9 Track Edition jako pierwszy na świecie wykorzystuje masowo produkowaną platformę o napięciu 1200 V, co w połączeniu z zaawansowanym systemem zarządzania temperaturą pozwala utrzymywać ekstremalne osiągi w stabilnych warunkach – przekonuje producent.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Pod maską – a raczej w czterech niezależnych jednostkach – pracują silniki elektryczne osiągające do 30 tys. obrotów na minutę. Każdy z nich generuje 555 kW, co w sumie daje ponad 3000 KM mocy systemowej. Stosunek mocy do masy wynosi tu aż 1217 KM na tonę – to są wartości, które plasują YANGWANG U9 w absolutnej światowej czołówce.

Wektorowanie

Prędkość to jedno, ale równie imponująca jest stabilność prowadzenia. Platforma e4 umożliwia niezależne wektorowanie momentu obrotowego z częstotliwością ponad 100 razy na sekundę, dzięki czemu samochód zachowuje idealną przyczepność nawet przy prędkościach, które dotąd wydawały się poza zasięgiem pojazdów elektrycznych. Z kolei, wcześniej wspomniany, system DiSus-X pozwala aktywnie kontrolować zawieszenie, niwelując przechyły nadwozia, poprawiając komfort i maksymalizując kontakt opon z nawierzchnią.

Giti Tire

Nie bez znaczenia był też wkład inżynierów Giti Tire, którzy opracowali dla U9 Track Edition specjalne pół-slicki zoptymalizowane pod kątem pracy w ekstremalnych warunkach. Opony o zmodyfikowanej mieszance i innowacyjnym wykończeniu strefy styku z obręczą zapewniają nie tylko lepszą trwałość, ale i precyzję prowadzenia w czasie dynamicznych manewrów.

Za kierownicą rekordowego egzemplarza zasiadł niemiecki kierowca wyścigowy Marc Basseng – ten sam, który rok wcześniej ustanowił poprzedni rekord prędkości dla aut elektrycznych. Jak sam przyznał po przejeździe, nie spodziewał się, że tak szybko uda mu się poprawić własny wynik.

OW

REKLAMA