Niemiecka potęga
Niemcy pozostają największym europejskim rynkiem motoryzacyjnym – zarówno jeśli mówimy o wszystkich rodzajach napędów, jak i o samochodach czysto elektrycznych. Nie da się jednak ukryć, że ostatnie miesiące upłynęły za Odrą pod znakiem znacznego spowolnienia w sprzedaży aut EV.
Po niemieckich drogach jeździ łącznie 1,4 mln aut zelektryfikowanych – czyli elektrycznych i hybrydowych plug-in. W 2023 r. pojazdy BEV stanowiły 18,4% sprzedaży w tym kraju. Jak wygląda sprawa w 2024 r? W pierwszej połowie bieżącego roku sprzedaż modeli elektrycznych spadła w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. o 16,4%.
Wrzesień napawa ostrożnym optymizmem
Rejestracje nowych samochodów w Niemczech spadły o 7% do 208 848 pojazdów we wrześniu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Od początku roku zarejestrowano 2 116 074 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Takie dane to wynik analizy statystyk Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) przez Stowarzyszenie Międzynarodowych Producentów Pojazdów Motorowych (VDIK).
Jak wygląda sprawa w elektromobilnym segmencie rynku? Po znacznym spadku w sierpniu, elektryczne samochody osobowe (BEV) odnotowały wzrost rejestracji we wrześniu 2024 r. o 8,7%.
Zamrożone dotacje zmroziły rynek
Jak podaje VDIK, „Było to spowodowane głównie ogromnym spadkiem w tym samym miesiącu poprzedniego roku w wyniku zamrożenia dotacji. Stało się tak, ponieważ nabywcy komercyjni nie korzystali już z premii zakupowej na BEV od września 2023 roku. We wrześniu 2024 r. na drogi wyjechało 34 479 nowych aut typu BEV, co odpowiada 16,5% wszystkich rejestracji nowych samochodów” – podaje organizacja. Podsumowuje jednak, że od początku roku rejestracje nowych pojazdów BEV odbyły się w przypadku 276 390 pojazdów. To spadek o 28,6% w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień roku 2023.
Światełko w tunelu?
Niestety, wygląda na to, że wrześniowy wzrost rok do roku wynika głównie z tego, że poprzedni wrzesień był po prostu wyjątkowo słaby dla sprzedaży aut elektrycznych. Na odbicie sprzedażowe EV w Niemczech jest jeszcze za wcześnie – choć, mimo wszystko, dane napawają pewnym optymizmem.
Jak wyglądają statystyki dla aut zelektryfikowanych, ale nie całkowicie elektrycznych? Hybrydy typu plug-in (PHEV) zanotowały wynik we wrześniu gorszy o 2,9% w porównaniu z tym samym miesiącem w zeszłym roku. Mowa o 14,936 nowych rejestracjach. Udział w rynku PHEV we wrześniu wyniósł 7,2 procent. Od początku roku liczba nowych rejestracji aut tego typu wyniosła 132 861 samochodów (+7,7%).
Potrzeba przyspieszenia zmian
– Przemysł motoryzacyjny odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów klimatycznych, a międzynarodowi producenci pojazdów w Niemczech zdecydowanie popierają neutralność CO2 do 2045 roku. Doświadczamy jednak poważnych problemów w transformacji napędowej z powodu ciągłego spadku liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych. Limity CO2 zaplanowane na 2025 r. stanowią kolejną przeszkodę w rozwoju elektromobilności, ponieważ opierają się na założeniach, które się nie zmaterializowały. Komisja Europejska musi teraz podjąć konkretne środki zaradcze i przesunąć normy dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych o rok.
Aby niezawodnie rozwinąć elektromobilność, potrzebujemy również ogromnej rozbudowy infrastruktury ładowania i tankowania wodoru w Niemczech, obniżenia ceny energii elektrycznej oraz zachęt podatkowych dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Zachęty dla klientów prywatnych i praktyczne korzyści wynikające z zastosowania pojazdów o zerowej emisji w ruchu drogowym mogą również wspierać przejście na napędy elektryczne – powiedział prezes VDIK André Schmidt.
MA