15 procent – o tyle w roku 2024 spadła sprzedaż aut marki Polestar w stosunku do wyniku z 2023. Taka informacja może zaskakiwać, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w roku 2023 oferta modelowa firmy była o wiele skromniejsza, a teraz się poszerzyła. Wynik spadł jednak z 52 796 pojazdów w 2023 r. do 44 851 samochodów w 2024 r. Po części może być to kwestia zmian „na górze” marki.
Nowy szef Polestara
W 2024 roku Polestar przeszedł zmiany w strukturze właścicielskiej, zmieniono także skład kierownictwa najwyższego szczebla, m.in. zatrudniając nowego dyrektora generalnego. Zamiast Thomasa Ingenlatha, na stanowisko trafił były szef Opla, Michael Lohscheller. Nowy dyrektor widzi w opublikowanych danych także jasne strony.
„Zmiany w naszych operacjach biznesowych wyraźnie mają pozytywny wpływ. W porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku, odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej o 5,3% i w zyskach o 37,2%” – mówi i zapowiada „dynamikę” sprzedaży w roku 2025.
Nowe modele, czyli motory napędowe
W czwartym kwartale roku 2024 Polestar 3 i Polestar 4, czyli dwa nowe modele, odpowiadały za 56% zamówień. Przypomnijmy – przez długi czas firma miała w ofercie tylko jeden model, czyli średniej wielkości sedana (z nieco zwiększonym prześwitem) o nazwie Polestar 2. Teraz gamę uzupełniły dwa crossovery/SUV-y.
O modelu Polestar 2 pisaliśmy w ten sposób: „W kwestii wymiarów, Polestar 2 plasuje się między segmentami C i D. Ma 4,6 m długości. Tesla Model 3, którą można uznać za jednego z rywali modelu 2, jest o ok. 9 cm dłuższa. Po modernizacji w 2023 r, podobnie jak spokrewnione z tym autem technicznie Volvo XC40, zmieniono założenia napędowe Polestara. Teraz w bazowych wersjach napęd trafia nie na przód, a na tył. Podstawowa odmiana ma 231 KM i akumulator 69 kWh. Kolejna wersja ma tyle samo mocy, ale baterię o pojemności 78 kWh. Topowa wersja Dual Motor rozwija (przy akumulatorze 78 kWh) 408 KM. Ceny Polestara 2 w Niemczech startują od 46 275 euro (200 916 zł)”.
Z kolei Polestar 3 „to SUV mierzący 4,9 metra – czyli nieco mniej np. od spalinowego Volvo XC90 i elektrycznego EX90. Pod względem wymiarów (i nie tylko), Polestar 3 staje się rywalem np. Audi Q8 e-tron. Jest dostępny w wersji Long Range Dual Motor (akumulator 111 kWh) z zasięgiem 631 km według WLTP i mocą 489 KM, a także Long Range Dual Motor z pakietem Performance, gdzie moc rośnie do 517 KM, a zasięg spada do 561 km. Cena w Niemczech zaczyna się od równowartości 372 tysięcy złotych”.
Polestar 4 został przez nas opisany następująco: „Najnowszym „dzieckiem” marki Polestar jest model o nazwie 4. Jego atrakcyjna stylistyka w stylu SUV-a coupe wyróżnia się… brakiem tylnej szyby. Kierowca wie, co dzieje się za samochodem dzięki kamerze. Cena takiego samochodu startuje w Niemczech od równowartości 269 tysięcy złotych. Mierzy 4,84 m. Wśród jego rywali należy wymienić Teslę Model Y, a także Forda Mustanga Mach-E i nowe Audi Q6 e-tron. Auto ma akumulator 100 kWh (95 kWh pojemności użytecznej). Wersja Long Range Single Motor osiąga 272 KM i przejeżdża na jednym ładowaniu 620 km (WLTP). Rozpędza się do setki w 7,1 s. Dużo szybsza jest druga odmiana, czyli Long Range Dual Motor. Ma 544 KM i osiąga 100 km/h w 3,8 s. Jej zasięg spada do 590 km… ale zysk, jeśli chodzi o dynamikę, raczej to wynagradza”.
Polestar w Polsce
Kiedy elektryki szwedzkiego pochodzenia (własność chińskiego koncernu Geely – przyp. red.), mogą trafić nad Wisłę? Marka planuje debiuty na nowych rynkach – w tym w Polsce – w tym roku. Polestar będzie dostępny także dla nabywców we Francji, w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech oraz w Tajlandii i Brazylii. We Francji producent chce uruchomić własną, osobną sieć dystrybucji. Na pozostałych rynkach, czyli również w Polsce, skorzysta z już istniejących salonów, najpewniej Volvo. Nie znamy jednak jeszcze dokładnego terminu uruchomienia sprzedaży.
MA