Home Infrastruktura Wymiana baterii w elektrycznym aucie szybka jak w pit-stopie

NIO w Berlinie

Wymiana baterii w elektrycznym aucie szybka jak w pit-stopie 

NIO w Berlinie

Wymiana baterii w elektrycznym aucie szybka jak w pit-stopie 

W Polsce, przynajmniej na razie modele NIO sprzedawane są w śladowych ilościach
Fot. PRO EV
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

PRO EV – importer oferujący na polskim rynku m.in. samochody elektryczne marki NIO, zademonstrował w Berlinie jak wygląda proces rutynowej, automatycznej wymiany baterii. NIO to chińska marka, z głównym biurem projektowym w Monachium, oferująca samochody klasy premium EV, wyposażone w unikalny system szybkiej wymiany baterii. W Niemczech jest 7. stacji automatycznej wymiany, a do końca roku będzie ich 20. W Polsce (przynajmniej na razie), raczej takiej stacji nie zobaczymy.

Samochody NIO, to jedyne na świecie (i oferowane na polskim rynku) auta osobowe, które mają funkcję ekspresowej wymiany kompletnego pakietu baterii. Producent wybudował już kilkanaście stacji automatycznej wymiany baterii w Europie i do końca roku odda kolejne. Tylko w Niemczech jest już 7 stacji automatycznej wymiany, a do końca roku będzie ich 20. NIO zapowiada zbudowanie 4000 punktów na całym globie do 2025 roku.

Technologia wymiany baterii weszła do powszechnego użytku w Chinach. Pod koniec 2023 roku liczba operacji wymiany baterii w Państwie Środka przekroczy 30 mln.

Operacja wymiany baterii bardziej przypomina wizytę w boksie Formuły 1, niż w warsztacie samochodowym, bo cały proces trwa zaledwie 5 minut. Procedura jest całkowicie zautomatyzowana, nie wymaga obecności pracowników obsługi, co oznacza, że użytkownik może dokonać wymiany o dowolnej porze dnia lub nocy i w dowolnym dniu tygodnia. Stacje są dostępne w systemie “24/7”.

Proces wymiany jest całkowicie bezpłatny. Opłaty wymaga jedynie energia elektryczna w naładowanej baterii. Usługa bezpłatnej, automatycznej wymiany baterii jest oferowana klientom NIO, którzy wybrali formę wynajmu baterii w systemie abonamentowym. Miesięczny koszt abonamentu za baterię zaczyna się od 700 zł netto.

Dzięki modelowi wynajmu baterii zamiast jej zakupu, samochód jest znacznie tańszy i nie musimy się martwić kwestią degradacji baterii po kilku latach. Poza tym, wyjeżdżając np. na wakacje będziemy mogli wymienić baterię na większą, zwiększając znacząco zasięg samochodu. Oczywiście, to użytkownik decyduje czy chce wyłącznie ładować, czy wymieniać baterie lub używać obu opcji w zależności od potrzeb – powiedział Kamil Pyclik, Prezes firmy PRO EV importującej samochody NIO.

Źródło: PRO EV
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory