Home Technologia Wodór Wodorowy prototyp Hiluxa ujrzał światło dzienne

Toyota

Wodorowy prototyp Hiluxa ujrzał światło dzienne

Toyota

Wodorowy prototyp Hiluxa ujrzał światło dzienne

Toyota ma w ofercie samochody spalinowe, hybrydowe, hybrydy plug-in, oraz wodorowe. Pełne elektryki stanowią nadal margines produkcji
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Toyota Hilux otrzymała bezemisyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe – poinformował japoński koncern. Prezentacja pick-upa odbyła się w zakładach Toyota Manufacturing UK (TMUK) w Derby, gdzie model został opracowany Prototypowy egzemplarz wykorzystuje technologię z Toyoty Mirai i może pokonać na jednym tankowaniu wodoru ponad 600 km. Pierwszy wodorowy Hilux był budowany trzy tygodnie. Do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 aut.

Na bazie Mirai

Producent podkreśla, że kluczowym założeniem projektu było zachowanie i zaadaptowanie sprawdzonego napędu elektrycznego na ogniwa paliwowe, który od blisko dekady jest komercyjnie wykorzystywany przez Toyotę w modelu Mirai. Do stworzenia napędu prototypowego Hiluxa wykorzystano komponenty z Toyoty Mirai drugiej generacji. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w trzech zbiornikach. Auto jest w stanie pokonać ponad 600 km na jednym tankowaniu. W wodorowym Hiluxie bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

Ponad rok prac

Prace nad stworzeniem Toyoty Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. W projekcie realizowanym przez TMUK przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe biorą udział też brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu. Na opracowanie wodorowego Hiluxa TMUK otrzymała grant od Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi.

10 aut do końca roku

5 czerwca, po niespełna roku prac projektowych, rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza prototypowego pick-upa. W fabryce TMUK auto powstaje zgodnie z założeniami koncepcji Toyota Production System. Pierwszy prototypowy Hilux był budowany trzy tygodnie, a do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 aut. Samochody przejdą rygorystyczne testy bezpieczeństwa oraz niezawodności wymagane przed wprowadzeniem do produkcji, które może nastąpić w drugiej połowie tej dekady.

Źródło: Toyota
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory