Światło dzienne ujrzał NesoBus – całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny elektryczny miejski autobus zasilany wodorem, który stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z zagranicznymi partnerami. Pojazd ma 12 m długości, 93 miejsca i zasięg około 450 km. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce. Z jej taśm rocznie zjeżdżać będzie ok. 100 sztuk NesoBusów.
Bez emisji
Jak wyjaśnia producent „Neso”, nazwa to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”. Miejski pojazd likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa 15 minut. Pojazd zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg H2 na 100 km.
NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Międzynarodowy wkład
Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Europejska homologacja
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. W przyszłym roku zostanie oddana do użytku fabryka w Świdniku gdzie rocznie produkowanych będzie ponad 100 autobusów.
Źródło: na podstawie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy