Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprawdził, ile samochodów osobowych napędzanych wodorem było zarejestrowanych w Polsce do końca sierpnia 2023 roku.
Właścicielem nowej stacji w Warszawie o nazwie NESO jest operator PAK-PCE Stacje H2 należący do ZE PAK i Grupy Polsat Plus, które już wcześniej posiadały taką stację do celów własnych. Nie jest więc zaskoczeniem, że większość aut wodorowych zarejestrowanych w Polsce (a dokładnie 150) jeździ w barwach Plus Floty należącej do Grupy Polsat Plus.
Ogółem na koniec sierpnia 2023 roku park samochodów wodorowych w Polsce liczył 203 pojazdy, z czego 10 to autobusy. Od stycznia do końca sierpnia br. w naszym kraju zarejestrowano 79 wodorowców (wzrost o 54,9% r/r). W 2017 zarejestrowano zaledwie jeden pojazd wodorowy. Widać więc wyraźny progres. Ilość tegorocznych rejestracji zwiększą z całą pewnością autobusy. Od kilkunastu dni w Poznaniu jeżdżą już dwa nowe autobusy wodorowe, a do końca roku będzie ich 25. Właśnie dlatego Orlen w stolicy Wielkopolski zbudował swoją pierwszą w Polsce ogólnodostępną stację tankowania wodoru.
Wracając do aut osobowych (193 sztuki), udziały rozkładają się pomiędzy dwa modele – Toyotę Mirai (122 szt.) oraz Hyundaia Nexo (71 szt.). Najwięcej wodorowych autobusów ma logo Solaris. O tym jak i czy w ogóle pierwsze stacja tankowani wodoru wpłyną na rejestracje aut wodorowych w Warszawie i Poznaniu przekonamy się w kolejnych miesiącach. Na razie jednak wydaje się, że ruch na rynku wodorowców jest niewielki. Na serwisie otomoto.pl dostępne są tyko cztery modele Toyotę Mirai. To liczba mieszcząca się w granicach błędu statystycznego.
Przypomnijmy, że Grupa Orlen zapowiada, że w ciągu najbliższych 8 lat stworzy sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. Obecnie koncern posiada już stacje tankowania wodoru w Niemczech. Do 2030 roku Grupa ORLEN na inwestycje w wodór przeznaczy ok. 7,4 mld zł.