- Możliwe, że kierowcy w stolicy Małopolski będą musieli głębiej sięgnąć to portfeli
- Włodarze Krakowa chcą wprowadzić płatne parkowanie w niedziele w ścisłym centrum. Wydłużą się też godziny opłat
- Za brak biletu parkingowego kara wyniesie nie 200, a 400 zł
- Zastrzeżone „koperty” dla firm zdrożeją do maksymalnie 5 tys. zł
- Zmiany mają przynieść miastu ok. 40 mln zł dodatkowych rocznych dochodów
- Zmiany, gdyby weszły w życie na tle innych miast należałaby do najbardziej restrykcyjnych w Polsce
Kierowcy nie będą zadowoleni
Najbardziej odczuwalną zmianą będzie wydłużenie czasu obowiązywania opłat. Obecnie krakowska strefa działa od poniedziałku do soboty w godz. 10.00-20.00, z wyłączeniem kilku świąt. Po zmianach ma to wyglądać następująco:
- Podstrefa A – płatna codziennie, od poniedziałku do niedzieli, w godz. 9.00-22.00,
- Podstrefa B i C – płatne od poniedziałku do soboty, również w godz. 9.00-22.00.
Oznacza to trzy główne zmiany: wcześniejsze rozpoczęcie działania strefy, późniejsze zakończenie oraz objęcie centrum (A) opłatami także w niedziele. Opłaty przez 7 dni w tygodniu w najatrakcyjniejszych rejonach miasta to coś, czego inne miasta w kraju nie praktykują. Kierowcy mogą być zaskoczeni i nie spodziewać się – zwłaszcza w przypadku turystów – że w niedzielę też trzeba iść do parkomatu.
Drastyczny wzrost opłaty dodatkowej
Kolejna propozycja to podwyższenie opłaty dodatkowej za brak biletu parkingowego. Obecnie wynosi ona 250 zł, ale przy szybkiej płatności (do 7 dni) spada do 150 zł. Po zmianach kwota podstawowa ma wynosić 400 zł, a jeśli opłaci się karę w ciągu 7 dni, spadnie do 200 zł. To wzrost nawet o 60%.
„Koperty” znacznie droższe niż dotychczas. Nawet 5 tys. zł miesięcznie
Dużą część projektu stanowią nowe stawki za stanowiska zastrzeżone, czyli tzw. koperty, które kupują sobie np. firmy. Obecne ceny wahają się od 1300 zł do 1500 zł miesięcznie, odpowiednio dla podstref C, B i A. Po zmianach stawki wyglądałyby następująco:
- A1 – 5000 zł/mies.,
- pozostałe sektory A – 3000 zł/mies.,
- podstrefa B – 2500 zł/mies.,
- podstrefa C – 2000 zł/mies.
- instytucje publiczne – stałe 2000 zł.
Oznacza to podwyżki od 33% do ponad 230%, zależnie od lokalizacji. W sektorze A1 jedno stanowisko będzie kosztowało ponad trzykrotność obecnej stawki. Utrzymano zasadę, że jeden podmiot może wykupić maksymalnie jedno stanowisko w A1 i maksymalnie dwa w pozostałych sektorach.
Zmiany w pojazdach zastępczych i procedurach
W projekcie doprecyzowano także kwestię korzystania z pojazdów zastępczych. Użytkownik koperty będzie musiał okazać dokumenty potwierdzające prawo do korzystania z takiego pojazdu, na okres nie dłuższy niż naprawa lub likwidacja szkody. Oznacza to uszczelnienie systemu i ograniczenie nadużyć.

Skąd zmiany?
W uzasadnieniu projektu uchwały miasto podkreśla trzy cele: zwiększenie rotacji pojazdów, ograniczenie dostępności centrum dla ruchu samochodowego i zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego.
Wydłużone godziny mają uniemożliwić wielogodzinne, często całodzienne zajmowanie miejsc bez opłaty. Urzędnicy wskazują również na aspekt finansowy: zmiany mają przynieść ok. 40 mln zł dodatkowych rocznych dochodów. Jednocześnie funkcjonowanie strefy będzie wymagało zwiększenia zatrudnienia i kosztów operacyjnych szacowanych na 5 mln zł rocznie.
Wpływ na mieszkańców i kierowców
Nowy system oznacza przede wszystkim większe obciążenie finansowe – zarówno dla osób korzystających z ulicznych miejsc parkingowych, jak i dla firm działających w centrum. Dla mieszkańców strefy potencjalną korzyścią może być łatwiejsze znalezienie wolnego miejsca w godzinach szczytu.
W praktyce kluczowe będzie jednak to, jak zmiany przełożą się na realną rotację i czy wydłużenie godzin działania strefy rzeczywiście ograniczy zatłoczenie centrum. W wielu miastach europejskich podobne korekty przyniosły zauważalne efekty dopiero po kilku miesiącach działania.
Jak to wygląda w innych polskich miastach?
Zmiany w Krakowie wpisują się w szerszy trend zaostrzania zasad parkowania w dużych aglomeracjach:
- Warszawa – SPPN działa w godz. 8.00-20.00 (pon.-pt.), w Śródmieściu Północnym i Południowym prowadzone są konsultacje dotyczące ewentualnego rozszerzenia godzin. Opłata dodatkowa: 250 zł.
- Wrocław – strefa płatna w godz. 9.00-20.00, a w Podstrefie A stawki i opłaty dodatkowe należą do najwyższych w kraju. Opłata dodatkowa: 200/100 zł.
- Poznań – Strefa Płatnego Parkowania od 8.00 do 20.00, podział na strefy o różnej cenie. Toczą się prace nad ewentualnym wydłużeniem godzin w centrum.
- Gdańsk – płatne parkowanie 9.00-20.00, w sezonie turystycznym rozszerzane na weekendy w wybranych lokalizacjach.

Na tle tych miast propozycja Krakowa – szczególnie płatne niedziele i godziny 9.00-22.00 – należałaby do najbardziej restrykcyjnych w Polsce. Czy zmiany wejdą w życie? Jak na razie nie ma jeszcze oficjalnego komunikatu w tej sprawie – pozostaje nam czekać na dalsze informacje.
PMA
