Obniżka przed debiutem
Nieczęsto zdarza się, by marka korygowała cenniki jeszcze przed tym, jak nowy model oficjalnie pojawi się w salonach. Wietnamski producent VinFast zrobił jednak właśnie taki ruch – zanim nowy „flagowiec” firmy dotarł do klientów w Stanach Zjednoczonych, ceny obniżono i to znacząco. Nawet o 16 000 USD, czyli równowartość 62 000 zł.
VinFast VF9 – co to za samochód?
VinFast to marka z Wietnamu powołana do życia w 2017 roku. Należy do wietnamskiego koncernu Vingroup i została założona przez tamtejszego miliardera i magnata rynku nieruchomości, Phạma Nhậta Vượna. Na liście jej partnerów znajdują się liczne europejskie firmy, takie jak m.in. austriacka Magna Steyr dostarczająca usługi inżynierskie, a także niemieckie AVL zapewniające jednostki napędowe na licencji BMW. Od 2021 roku produkty VinFasta dostępne są na rynkach globalnych, m.in. w Niemczech, Niderlandach, Francji, a także w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Jak na razie, trudno nazwać „amerykański sen” marki wielkim sukcesem. Ale nowy model VF9 może poprawić jej wyniki.
Flagowiec z potężnym akumulatorem
VinFast VF9 to nowy flagowiec tej marki. Mówimy o samochodzie segmentu E/F SUV. Mierzy 5,12 m. Jego największym konkurentem jest Tesla Model X. Auto ma wyjątkowo duży akumulator – mówimy o baterii 123 kWh. Zasięg – zależnie od wersji – to 530 lub 468 km (wpływa na to rozmiar kół). Moc auta wynosi 402 KM, a moment obrotowy sięga 620 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 6,5 s. To oczywiście dobry wynik, trudno jednak uznać, że VinFast może być konkurentem najmocniejszych wersji elektrycznych SUV-ów. Ładowanie również nie jest najszybsze na rynku: od 10 do 70% zajmuje 35 minut.
Ile kosztuje VinFast VF9?
Początkowo VinFast zapowiedział, że cena bazowa tego modelu w USA wyniesie 83 000 dolarów (321 000 zł), a wyższego – 91 000 dolarów (352 500 zł). Teraz okazało się, że cena podstawowej wersji spadła do 71 000 dolarów (275 000 zł), a bogatszej – do 75 000 dolarów (290 600 zł). Takie obniżki mają sprawić, że auto będzie bardziej konkurencyjne, zwłaszcza że wspomniana Tesla Model X kwalifikuje się do federalnej ulgi podatkowej dla aut EV (7500 USD, 29 000 zł), dzięki czemu wersja bazowa kosztuje nieco ponad 70 000 USD (271 000 zł). Tesla jest jednak szybsza i ma większy zasięg.
VinFast w Polsce
Wietnamska marka nie jest obecnie dostępna u nas. Po egzemplarze chętni mają najbliżej do Niemiec. Czy VinFast mógłby „zamieszać” na rynku polskim? Być może z wyjątkowo atrakcyjnie ułożonym cennikiem byłoby to możliwe – raczej nie moglibyśmy jednak mówić wtedy o relatywnie drogim modelu flagowym. VinFast musiałby walczyć cenowo z producentami chińskimi. Z drugiej strony, możemy czuć lekkie ukłucie zazdrości – marka jest na rynku od 2017 roku. Spółka ElectroMobility Poland została powołana do życia rok wcześniej, a droga do Izery jest nadal daleka. Ciekawostką może być fakt, że nowopowołany prezes EMP pracował kiedyś przy wprowadzaniu marki VinFast. Być może przyniesie to skutki…
MA