Home Prawo Więcej stacji ładowania samochodów elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury

Fit for 55

Więcej stacji ładowania samochodów elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury

Fit for 55

Więcej stacji ładowania samochodów elektrycznych i łatwiejszy dostęp do infrastruktury

Do 2025 r. co 60 km wzdłuż sieci TEN-T mają powstać stacje o mocy co najmniej 150kW
Fot. Audi
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Unia Europejska przyjęła w tym tygodniu nowe przepisy w ramach pakietu „Fit for 55”, dzięki którym w najbliższych latach w całej Zjednoczonej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ceny mają być przejrzyste, a kierowcy będą mogli płacić za doładowanie elektryka kartami płatniczymi bez konieczności posiadania abonamentu.

Elektryki jak spalinowe

fot. Wikipedia

Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii „Fit for 55”. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r. Zgodnie z nim, do 2025 r. należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych. Co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces rozpocznie się od 2025 r. i zakończy w roku 2030 r. Do 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.

Stacje wyposażone w terminale płatnicze

W punktach ładowania i tankowania kierowcy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu „Fit for 55”, przedstawionego przez Komisję Europejską w 2021 r. Efektem ma być do 2030 r. zmniejszenie unijnych emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i do 2050 r. zapewnić neutralność klimatyczną UE.

Źródło: PAP
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory