Elektryki jak spalinowe
fot. Wikipedia
– Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii “Fit for 55”. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.
Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r. Zgodnie z nim, do 2025 r. należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych. Co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces rozpocznie się od 2025 r. i zakończy w roku 2030 r. Do 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.
Stacje wyposażone w terminale płatnicze
W punktach ładowania i tankowania kierowcy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu “Fit for 55”, przedstawionego przez Komisję Europejską w 2021 r. Efektem ma być do 2030 r. zmniejszenie unijnych emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i do 2050 r. zapewnić neutralność klimatyczną UE.