ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, opublikowało najnowsze dane dotyczące sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie. W okresie od stycznia do końca listopada 2023 roku dostarczono imponującą liczbę 1,81 miliona pojazdów elektrycznych. Porównując to z ubiegłorocznymi danymi (1,3 miliona sztuk), widać wyraźny wzrost (39,7% r/r) BEV (ang. Battery Electric Vehicle) na Starym Kontynencie.
Według danych z końca listopada 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 54 783 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez jedenaście miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 21 369 sztuk, tj. o 54% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Nie tylko samochody
Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się także infrastruktura ładowania. Na koniec listopada 2023 roku w Polsce działało 5 829 ogólnodostępnych punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych, z których 3 277 to stacje ładowania. Szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 25% z tego zestawienia, natomiast 75% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Popularność zdobywają także domowe ładowarki nazywane wallbox-ami.
– Współczesna motoryzacja ewoluuje w kierunku zrównoważonych rozwiązań, co sprawia, że samochody elektryczne to znak naszych czasów. Wraz z tym trendem rośnie zapotrzebowanie na efektywne stacje ładowania, a wallbox-y stają się kluczowym elementem tego ekosystemu. Wallbox-y to kompaktowe stacje uzupełniania energii, montowane na ścianie, w garażu lub na zewnątrz budynku, dedykowane ładowaniu samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in – tłumaczy Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska.
Wallbox – optymalne źródło energii?
Wallboxy różnią się pod względem mocy, co wpływa na tempo ładowania akumulatora trakcyjnego pojazdu. Wyróżniamy trzy główne typy:
- Wallbox-y 1-fazowe (3,7 kW – 7,4 kW): Przystosowane do ładowania aut z mniejszymi akumulatorami, oferujące ładowanie w jednej fazie z umiarkowaną prędkością.
- Wallbox-y 3-fazowe (11 kW – 22 kW): umożliwiają szybkie ładowanie przy użyciu trzech faz. Są idealne dla pojazdów z większymi akumulatorami, przyspieszając proces uzupełniania energii.
- Wallbox-y DC (50 kW – 150 kW): Przeznaczone do bardzo szybkiego ładowania prądem stałym, głównie w miejscach komercyjnych.
– Nowoczesne wallbox-y oferują także zaawansowane funkcje, gwarantując bezpieczne i efektywne ładowanie. Mechanizmy przeciwprzeciążeniowe i przeciwprzepięciowe zwiększają bezpieczeństwo użytkowników. Programowanie i planowanie czasu ładowania wpływa na optymalizację kosztów i wygodę użytkowników. Ponadto wallbox-y są zintegrowane z aplikacjami, co umożliwia zdalne monitorowanie procesu ładowania, zarządzanie harmonogramem i sprawdzanie historii ładowań. Wiele dostępnych modeli pozwala na równomierne rozdzielanie mocy, minimalizując obciążenie sieci energetycznej – wylicza zalety dr inż. Maciej Gis, rzecznik prasowy PSPA, prywatnie – użytkownik pojazdu elektrycznego i wallbox-a.
Czy warto inwestować w ładowarkę do samochodów elektrycznych?
Ładowarka do samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej pożądanym rozwiązaniem. Choć stacje publiczne są bardziej dostępne, to ich liczba nie zawsze pokrywa rosnące zapotrzebowanie. Domowa ładowarka to zatem gwarancja dostępu do ładowania w dowolnym momencie.
– Ładowanie z gniazdka 230V jest możliwe, ale czasochłonne. Ładowarka samochodowa skraca ten czas do 5-6 godzin, zapewniając pełne naładowanie np. przez noc. Własna stacja to także oszczędność czasu i niższe opłaty za ładowanie, z uwagi na brak prowizji dla operatora. Dodatkowo, ładowarka może być zasilana energią słoneczną, co przyspiesza zwrot inwestycji – dodaje Łukasz Lewandowski.
Wnioski są jednoznaczne – dla tych, którzy cenią szybkość ładowania i łatwość dostępu, inwestycja w ładowarkę do samochodów elektrycznych to krok w stronę efektywnego i wygodnego korzystania z pojazdu zasilanego energią elektryczną.
Różnice w cenie i rozliczenia
Wallbox, to nie tylko praktyczne rozwiązanie. Korzystanie z niego ma także istotny wymiar finansowy. Jaguar Polska zaprezentował orientacyjne koszty uzupełniania energii w akumulatorze trakcyjnym pojazdu na dystansie 100 km, uwzględniając również domową ładowarkę (zróżnicowane stawki za kilowatogodzinę oraz średnie zużycie energii przez BEV na poziomie 16,8-19,2 kWh/100 km):
1. Stawka: 0,66 zł/kWh
Typ ładowania: Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox
Koszt na 100 km: 14,52-16,63 zł
2. Stawka: 1,20 zł/kWh
Typ ładowania: Stacja ładowania AC
Koszt na 100 km: 26,4-30,24 zł
3. Stawka: 2,00 zł/kWh
Typ ładowania: Stacja ładowania DC
Koszt na 100 km: 44-50,4 zł
Naścienne ładowarki oferują także wygodne usługi rozliczania. Wraz z rozwojem technologii, wprowadzane są rozwiązania umożliwiające klientom łatwiejszą obsługę. Przykładem może być sterowanie poprzez WiFi czy Bluetooth. To pomaga też flotom, np. przy rozliczeniach. – Rozwiązania systemowe są często wykorzystywane przez floty, z uwagi na możliwość rozliczenia każdego ładowania nawet na prywatny przyłączu energetycznym. Taka technologia dostępna jest także w Polsce, dzięki rodzimej spółce – Elocity. Obserwuje ona spore zainteresowanie naszymi rozwiązaniami dla flot aut elektrycznych pod kątem „elektrycznych” kart paliwowych i rozliczania służbowego ładowania na publicznych i prywatnych stacjach w sieci – powiedział w rozmowie z moto.pl Michał Baranowski, Prezes zarządu Elocity.
Gdzie kupujemy wallbox-y?
Popularność wallboxów sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej modeli. Kupując nowe auto w salonie, możemy także skorzystać z oferty ASO, niemniej klient może także wybierać spośród kilkudziesięciu modeli akcesoryjnych. Według najnowszego raportu “Wielkie badanie opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000”, przygotowanego przez EV Klub Polska, w kooperacji z PSPA, wynika, że wallbox-y są równie chętnie nabywane w salonach motoryzacyjnych, jak i na rynku aftermarketowym.
– Prawie co drugi właściciel samochodu elektrycznego, mający możliwość ładowania w domu, korzysta z zaawansowanych stacji typu wallbox. Sposób ładowania w domu przedstawia się następująco: 46% respondentów korzysta z wallbox-a, 27% korzysta z gniazdka (230 V), a 27% korzysta z gniazda (400 V). Z analiz wynika, że większość respondentów zakupiła wallbox od producenta OEM (56%), podczas gdy 44% zdecydowało się na zakup od niezależnego producenta – wylicza Albert Kania, Senior New Mobility Manager z PSPA.
Wallbox – TOP10
Wśród wielu dostępnych i popularnych na rynku modeli, można wyróżnić kilka interesujących propozycji w przedziale cenowym od 1000 do niecałych 4500 zł:
1. Green Cell EV14 22 kW
Producent: Green Cell
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 22 kW
Złącze: Typ 2
Połączenie: 3 fazowe
Ekran LCD: Tak
Długość przewodu: 6 metrów
Odporna na upadek i nacisk do 2 ton
Ochrona zgodna z normą: normą IP66
Zabezpieczenia: nadprądowe, przed przegrzaniem, przed zbyt wysokim napięciem
Opinie użytkowników: „Green Cell staje się najlepszą firmą, jeśli chodzi o elektronikę. Jeszcze parę lat i będzie to jedna z lepszych firm w Europie albo i na świecie. Kabla używam do mojego Renault Zoe Q210 i jestem zadowolony szczególnie z jakości wykonania.” „Produkt ok. Ale nie podoba mi się branding Green Cell.”
Cena: 2600 zł
2. Green Cell EV16
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 3,6 kW
Złącze: Typ 2
Regulacja mocy (10 A lub 16 A)
Moc ładowania: 3.6 kW
Ekran LCD: Tak
Długość przewodu: 6,5 metra
Niska waga, wytrzymała konstrukcja
Ochrona zgodna z normą: normą IP66
Zabezpieczenia: nadprądowe, przed przegrzaniem, przed zbyt wysokim napięciem
Opinie użytkowników: „Ładowarkę kupiłem w promocji. Działa sprawnie na wyświetlaczu pokazuje dodatkowo pobór kWh. Można ustawić zakresy mocy. Solidnie wykonana. Przydałaby się jakaś torba, ale niestety producent nie daje w komplecie.”
Cena: 1000 zł
3. GREEN CELL Wallbox EV15RFID 22kW
Producent: Green Cell
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 22 kW
Złącze: Typ 2, Type 1
Ekran LCD: Tak
Czytnik kart RFID dla łatwej aktywacji i dezaktywacji.
Długość przewodu: ok 6 metrów
Odporna na upadek i nacisk do 2 ton
Ochrona zgodna z normą: normą IP66
Zabezpieczenia: zabezpieczenie przeciwprzepięciowe oraz zabezpieczenie różnicowo-prądowe.
Opinie użytkowników: „Sprawuje się bardzo dobrze, prezentując dodatkowo informacje o zużyciu kWh na czytelnym wyświetlaczu. Cieszę się, że można dostosować zakresy mocy ładowania według własnych preferencji.” „Długi przewód i solidna konstrukcja”.
Cena: 2000 zł
4. JuiceBox 40 Smart EV Charger
Producent: JuiceBox
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 10 kW
Funkcja JuiceNet z pełną aplikacją do kontroli
Kompatybilność z Amazon Echo i Alexą – sterowanie głosowe
Ładowanie wszystkich zelektryfikowanych pojazdów
Standardowy protokół ładowania J1772
Długość przewodu: 4 metry
Zabezpieczenia: zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, wodoodporna obudowa
Opinie użytkowników: „Zainstalowałem Juicebox do swojego Nissan LEAF i jestem zadowolony z pełnej mocy ładowania 6,6 kW, jaką oferuje ta ładowarka. Instalacja okazała się łatwa, a podłączenie do sieci WiFi i do domowego WiFi było proste. Aplikacja działa sprawnie, umożliwiając monitorowanie sesji ładowania oraz analizę zużycia energii.”; „Dostarcza pełne 40 amperów przy 240 woltach, co pozwala na naładowanie Tesli z prędkością około 30 mil na godzinę.”; „Solidne urządzenie, efektywne w ładowaniu pojazdów elektrycznych, a także doceniają dostępność funkcji monitorowania sesji ładowania oraz kompatybilność z różnymi modelami samochodów elektrycznych.”
Cena: 2500 zł (579 dolarów – Amazon)
5. LEKTRI.CO 1P7K 7.4kW
Producent: LEKTRI.CO
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 7.4 kW
Ekran LCD: Tak
Moduł WiFi: Tak – sterowanie z poziomu aplikacji
Długość przewodu: ok 5 metrów
Ochrona zgodna z normą: normą IP54
Zabezpieczenia: czujnik temperatury zapobiegający przegrzaniu
Opinie użytkowników: „W aplikacji na telefonie widzę cykl ładowania, mogę ustawić sobie moc ładowania oraz start ładowania (robię to wieczorem, bo mam niższą taryfę, a nie posiadam jeszcze PV).”; „Ładowarkę kupiliśmy z modułem balansowania mocą, dzięki temu ładowarka sama ustawia sobie moc ładowania, automatycznie dopasowuje ją do produkcji energii z fotowoltaiki oraz do zużycia przez inne urządzenia w budynku”. (tak by nie przekroczyło mocy głównego bezpiecznika i nie wybijało zabezpieczenia). Do tego jest cały panel kontrolny na komputerze, w którym widzimy raporty ze wszystkich ładowań. Aplikacja umożliwia nawet pobieranie płatności i świadczenie usługi ładowania.”
Cena: 2800 zł
6. ENSTO ONE HOME 11 kW
Producent: Ensto
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 11 kW
Złącze: Typ 2
Dwie wersje: 16 A i 32 A
Długość przewodu: 5 metrów
Regulacja prądu ładowania
Ładowania przez aplikację
Ochrona zgodna z normą: normą IP54
Zabezpieczenia: opcjonalny wyłącznik różnicowoprądowy ze zintegrowanym zabezpieczeniem nadprądowym
Opinie użytkowników: „Szybkie ładowanie, intuicyjne sterowanie i solidne wykonanie sprawiają, że jestem bardzo zadowolony z tego zakupu.”; „Ładowarka spełnia moje oczekiwania. Wysoka moc ładowania, kompaktowy design i łatwość obsługi sprawiają, że to świetne rozwiązanie dla posiadaczy pojazdów elektrycznych.”
Cena: ok. 4200 zł
7. WALLBOX BESEN 22kW
Producent: Wallbox
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 7-22 kW
Złącze: Typ 2
Długość przewodu: 6 metrów
Regulacja mocy ładowania
Ekran LCD: Tak
Ochrona zgodna z normą: normą IP65
Opinie użytkowników: „Nie wiem, co więcej mogą zrobić inni, ale najlepsze urządzenie w tej cenie. Funkcja i połączenie z aplikacją działają bezbłędnie. Moc ładowania wynosi zwykle 10,6 kW, całkowicie w porządku.”; „Solidna konstrukcja oraz intuicyjna obsługa sprawiają, że korzystanie z tej ładowarki jest przyjemne. Polecam dla tych, którzy cenią sobie efektywność i wygodę ładowania.”
Cena: 1800 zł
8. WATTPILOT
Producent: Fronius
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: Moc: 11 kW (Wattpilot Home) lub 11 kW/22 kW (Wattpilot Go)
Czytnik kart RFID dla łatwej aktywacji i dezaktywacji
Aplikacja Solar.wattpilot
Monitorowanie temperatury
Ekran LCD: Nie
Ochrona zgodna z normą: normą IP55
Zabezpieczenia: Zabezpieczenie przed uszkodzeniem pojazdu w wyniku zaniku fazy. Wbudowany wyłącznik różnicowo-prądowy
Opinie użytkowników: „Szybkie ładowanie przy mocy 22 kW sprawia, że krótkie przerwy naładowania są teraz jeszcze bardziej efektywne. Prosta obsługa i kompaktowy design sprawiają, że to urządzenie zasługuje na pochwałę. Zdecydowanie spełnia moje oczekiwania.”; „Funkcjonalna i estetyczna, łatwo się integruje z otoczeniem. Jestem bardzo zadowolony z tej inwestycji.”
Cena: ok. 4000 zł
9. ZENCAR 22kW
Producent: ZENCAR
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: do 22 kW
Złącze: Typ 2
Ekran LCD: Tak
Długość przewodu: 5 metrów
Ochrona zgodna z normą: normą IP55
Zabezpieczenia: RCD typA, elektrostatyczne, wykrywanie uziemienia, podnapięciowe i przepięciowe
Opinie użytkowników: „Ładowarka prosta w obsłudze, nie zajmuje dużo miejsca w bagażniku. Wykonanie bardzo solidne. Ładowarka “dostarczyła” energii na przejechanie 20000 km przez 7 miesięcy i nie wystąpiły żadne problemy.”; „Niezawodna, mała, prosta w obsłudze”; „Przy 16A działa bez problemu.”
Cena: ok. 1700 zł
10. PULSAR PLUS 22 kW
Producent: Wallbox
Do: EV, PHEV
Moc ładowania: 22 kW
Złącze: Typ 2
Połączenie: 3 fazowe
Ekran LCD: Tak
Regulacja mocy ładowania: Tak
Długość przewodu: 5 metrów
WiFi, sterowanie mobilne
Ochrona zgodna z normą: normą IP54
Zabezpieczenia: zgodne z europejskimi normami
Opinie użytkowników: „Zalety: jakość, wygląd, wytrzymałość. Jestem zadowolony z obsługi. Jedyna wada – nie można podłączyć przez Bluetooth, gdy jest umieszczona w garażu.”; „Bardzo przyjemny montaż. Uwaga – wersja 3F startuje od 6A na fazę, czyli ok. 4kW.”
Cena: ok. 3000 zł
Podsumowanie
Wybór wallbox-a zależy głównie od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika. Warto dokładnie przemyśleć, jak często i jak szybko planujesz ładować swój pojazd elektryczny, aby dostosować moc urządzenia do swoich potrzeb. Dzięki coraz większej dostępności i różnorodności modeli, każdy może znaleźć wallbox idealnie spełniający jego oczekiwania. Należy jednocześnie pamiętać, że instalacja takiej ładowarki wymaga usług profesjonalnego elektryka, który przeprowadzi montaż zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami bezpieczeństwa. Istotne jest również posiadanie odpowiednio dostosowanej instalacji elektrycznej. Koszt zakupu i montażu zależy od modelu, mocy i funkcji. Ceny rozpoczynają się od około 1000 zł. Sprawdzony wallbox, z rozbudowanymi funkcjami, w tym regulacją prądu ładowania i zdalnym zarządzaniem poprzez aplikację mobilną, można nabyć w okolicach 4000 zł.
Oskar Włostowski