Polski wątek
W Polsce autobusy marki Yutong z powodzeniem działają już w takich miastach jak Warszawa, Jelenia Góra, Ostrowiec Świętokrzyski, Łomża czy Iława. Na początku sierpnia Yutong dostarczył do Polkowic trzy kolejne autobusy zeroemisyjne najnowszego modelu E7S. Jeden z nich to setny egzemplarz chińskiego producenta, zamówiony przez polskie samorządy, co jest znaczącym kamieniem milowym, ale z pewnością nie ostatnim — o tej marce jeszcze niejednokrotnie usłyszymy w naszym kraju.
Testy drogowe elektrycznych autobusów Yutong w Polsce trwają już od dawna. Przez rok były prowadzone w Warszawie, a następnie w Bydgoszczy, Kielcach i Wrocławiu. Najnowszym miastem, które dołączyło do tego cyklu, są Pabianice, gdzie od 7 sierpnia rozpoczęto testy pojazdów z Państwa Środka. Rosnące zainteresowanie samorządów tą marką nie jest przypadkowe. Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim artykule, nadszedł czas na drugą część, w której przybliżę, dlaczego Yutong jest jednym z liderów sprzedaży autobusów na świecie.
Autonomiczna jazda na wyciągnięcie ręki
Yutong jest pionierem w rozwijaniu technologii autonomicznej jazdy, szczególnie w sektorze transportu publicznego. Postępy firmy w zakresie technologii autonomicznej odzwierciedlają szerszy trend w branży motoryzacyjnej w kierunku automatyzacji, elektryfikacji i inteligentnych rozwiązań mobilnych. Do tej pory firma opracowała kilka generacji autobusów autonomicznych. Chiński producent autobusów wprowadził na rynek swój pierwszy autobus autonomiczny w 2015 r., co oznaczało początek podróży w kierunku technologii autonomicznej. Autobusy te są zaprojektowane do środowisk miejskich, wyposażone w zaawansowane czujniki, systemy podejmowania decyzji oparte na sztucznej inteligencji i funkcje łączności, które umożliwiają im bezpieczną pracę bez kierowcy.
Yutong aktywnie uczestniczy w inicjatywach inteligentnego miasta, w ramach których jego autonomiczne pojazdy są integrowane z szerszymi ekosystemami inteligentnego transportu. Obejmuje to współpracę z innymi firmami technologicznymi, dostawcami infrastruktury i władzami miast w celu tworzenia inteligentnych sieci transportowych, które poprawiają przepływ ruchu, zmniejszają emisje oraz poprawiają bezpieczeństwo i jakość życia w mieście.
Autobusy autonomiczne Yutong działają na 4 poziomie autonomii, co oznacza, że teoretycznie mogą wykonywać wszystkie funkcje jazdy bez ingerencji człowieka w określonych warunkach, takich jak wyznaczone trasy. Jednak w praktyce regulacje zarówno w Chinach, jak i innych państwach na świecie ściśle ograniczają jazdę bez kierowcy. Będąc w Zhengzhou, Yutong zabrał nas na testowy przejazd swoim autobusem w trybie autonomicznym. Trasa przebiegała przez miasto, ale była z góry określona, na której to Yutong miał pozwolenie do testów jazdy autonomicznej. Podczas przejazdu, za kierownicą musiał być obecny kierowca w razie, gdyby jednak technologia zawiodła. Należy pamiętać, że jest ona w fazie testów i cały czas się rozwija. Jednak niemalże przez całą trasę autobus przejechał bez ingerencji człowieka (z drobnymi korektami), co było unikalnym doświadczeniem.
Bezpieczeństwo jest najważniejszą kwestią w rozwoju autonomicznych pojazdów Yutong. Firma przestrzega rygorystycznych norm bezpieczeństwa i wymogów regulacyjnych zarówno w Chinach, jak i na świecie. Pojazdy przechodzą rygorystyczne testy, w tym symulacje, testy w kontrolowanym środowisku i próby w warunkach rzeczywistych, aby upewnić się, że spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. O kilku systemach i rozwiązaniach mogliście przeczytać w poprzednim artykule, ale interesujących obszarów jest tak wiele, że poniżej postanowiłem opisać kilka kolejnych.
Testy promieniowania elekromagnetycznego w Yutong
Kolejną ciekawostką z centrum badawczo-rozwojowego Yutong są testy autobusów pod względem emisji promieniowania elektromagnetycznego (EMI – Electromagnetic Interference). Jako wiodący producent autobusów, w tym pojazdów elektrycznych i autonomicznych, Yutong musi zapewnić, że ich produkty spełniają wszystkie normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej (EMC – Electromagnetic Compatibility).
Dlaczego testy EMC są tak ważne? Aby mieć pewność, że pojazdy nie zakłócają pracy innych urządzeń elektronicznych oraz że nie są one same podatne na zakłócenia elektromagnetyczne. To ważne szczególnie w przypadku pojazdów elektrycznych i autonomicznych, które są wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne i komunikacyjne. Zakłócenia elektromagnetyczne mogą wpływać na działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak systemy wspomagania kierowcy (ADAS), systemy hamulcowe, czy komunikacja V2X (Vehicle-to-Everything). Dla pojazdów autonomicznych, które opierają się na precyzyjnej pracy czujników, kamer, radarów i komunikacji, stabilność elektromagnetyczna jest kluczowa dla niezawodnego funkcjonowania tych systemów i bezpieczeństwa.
Testy na poziomie komponentów i całego pojazdu
Testy EMI i EMC są przeprowadzane zarówno na poziomie poszczególnych komponentów (np. silników, układów elektronicznych), jak i na poziomie całego pojazdu. Obejmuje to testy w specjalnych komorach bezodbiciowych, gdzie można dokładnie zmierzyć emisję promieniowania elektromagnetycznego w kontrolowanych warunkach.Yutong musi spełniać zarówno krajowe, jak i międzynarodowe standardy EMC i EMI, takie jak normy określone przez Unię Europejską, Chiny, oraz inne rynki, na których pojazdy są sprzedawane. Przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla uzyskania certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do użytku na różnych rynkach.
Testy emisji hałasu i akustyki
Yutong jako producent autobusów elektrycznych musi zapewnić, że ich produkty spełniają wymagania dotyczące poziomów hałasu oraz komfortu akustycznego, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. Dla pojazdów spalinowych istnieją określone limity poziomu hałasu generowanego przez silnik, układ wydechowy oraz opony. W przypadku pojazdów elektrycznych, testy te obejmują dźwięki generowane przez układ napędowy, co jest szczególnie ważne, ponieważ takie pojazdy są zazwyczaj cichsze, ale muszą spełniać normy bezpieczeństwa dotyczące słyszalności przez pieszych.
Producent przeprowadza testy hałasu w różnych warunkach, takich jak różne prędkości, nawierzchnie drogi oraz warunki atmosferyczne, aby upewnić się, że pojazdy spełniają wymogi emisji hałasu w szerokim zakresie sytuacji drogowych.
Akustyka wnętrza
Yutong przeprowadza testy hałasu w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, gdzie można dokładnie zmierzyć i analizować poziomy hałasu oraz jego źródła. Komory bezechowe oraz specjalistyczne sprzęty pomiarowe są używane do testowania poszczególnych komponentów, jak i całych pojazdów. Oprócz testów laboratoryjnych, Yutong przeprowadza również testy na drogach, aby ocenić emisję hałasu w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Testy te obejmują różne scenariusze, takie jak jazda po mieście, autostradzie, czy w warunkach górskich.
Infrastruktura testowa producenta
Yutong posiada rozbudowaną infrastrukturę testową, w której skład mogą wchodzić różne rodzaje torów testowych, w tym tory do testów na wysokich prędkościach. Posiadanie dostępu do takich zaawansowanych obiektów testowych pozwala firmie na kompleksowe testowanie i doskonalenie swoich pojazdów przed wprowadzeniem ich na rynek.
Firma testuje swoje pojazdy na torach testowych, które mogą obejmować różne rodzaje tras, w tym tor wyścigowy typu “high-speed ring test road”. Takie tory testowe są kluczowe w procesie oceny wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów w ekstremalnych warunkach.
High-Speed Ring Test Road
Testy na torze typu high-speed ring obejmują:
- Testy prędkości maksymalnej: Pojazdy, w tym autobusy, są testowane pod kątem ich zachowania przy wysokich prędkościach. Testy te pozwalają na ocenę stabilności, aerodynamiki, a także wydajności układu napędowego przy maksymalnych obciążeniach.
- Testy wytrzymałościowe: High-speed ring test road umożliwia prowadzenie długotrwałych testów wytrzymałościowych, gdzie pojazd jest poddawany intensywnemu użytkowaniu przez dłuższy czas. To pozwala na wykrycie potencjalnych problemów mechanicznych, które mogą pojawić się przy długotrwałej eksploatacji.
- Testy dynamiczne: Oceniane są również dynamika pojazdu, w tym zachowanie na zakrętach przy wysokich prędkościach, reakcja na manewry kierownicą oraz działanie systemów wspomagania kierowcy.
Testowanie na torze high-speed ring test road jest kluczowym elementem procesu badawczo-rozwojowego, który gwarantuje, że pojazdy Yutong spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i wydajności.
Badanie baterii w autobusie elektrycznym w niskich temperaturach
Skoro mowa o poddawaniu autobusów ekstremalnym testom to nie można w tym przypadku pominąć badania wpływu niskich temperatur na akumulator trakcyjny, nadwozie i elektronikę w nim się znajdującą.
Wpływ niskich temperatur na akumulatory:
- Niskie temperatury mogą prowadzić do zmniejszenia pojemności baterii, co przekłada się na zmniejszenie zasięgu
- W skrajnych przypadkach niska temperatura może wpływać obniżenie mocy pojazdu
- W warunkach mroźnych moc ładowania może być ograniczona, co przekłada się na dłuższy czas ładowania
Symulacja mroźnych warunków
Yutong przeprowadza testy w kontrolowanych komorach klimatycznych, gdzie symulowane są niskie temperatury (-23°C), aby ocenić, jak bateria reaguje na takie warunki. Testy te obejmują zarówno stany spoczynkowe (przechowywanie baterii), jak i aktywne użytkowanie (ładowanie i rozładowywanie podczas pracy pojazdu).
Testy w rzeczywistych warunkach
Oprócz symulacji laboratoryjnych, Yutong testuje swoje autobusy w rzeczywistych warunkach zimowych w regionach o surowym klimacie. Takie testy pozwalają na ocenę działania baterii w rzeczywistych scenariuszach eksploatacyjnych.
Podsumowanie
Po zapoznaniu się z obydwoma artykułami, wyłania się obraz ogromu pracy, jaką firma musi włożyć, aby stworzyć produkt nie tylko doskonały, ale także uniwersalny i dostosowany do różnorodnych warunków atmosferycznych. Jednak stworzenie produktu to zaledwie połowa sukcesu. Druga połowa to solidne zaplecze badawczo-rozwojowe, które pozwala firmie wprowadzać na rynek nowe, innowacyjne rozwiązania i wyróżniać się na tle konkurencji.
W tych dwóch artykułach starałem się przybliżyć technologie wykorzystywane w elektrycznych autobusach Yutong. Firma ta nie bez powodu jest jednym z liderów globalnego rynku elektrycznych autobusów. Innowacje takie jak autonomiczna jazda, system rozpylania azotu w bateriach w przypadku wzrostu ich temperatury, niezawodność jednostki napędowej nawet w trudnych warunkach (np. pod wodą) czy testy baterii w ekstremalnych temperaturach, to tylko wybrane przykłady obszarów, w których Yutong nieustannie rozwija swoje produkty.
Postęp technologiczny, jaki obserwujemy, jest naprawdę imponujący, dlatego z niecierpliwością spoglądamy w przyszłość, wiedząc, że nadchodzą kolejne przełomowe innowacje w kolejnych latach.
Łukasz Lewandowski, Prezes EV Klub Polska