Rozwój sieci publicznych ładowarek niemal w każdym kraju jest gorącym tematem. Rzadko kiedy tempo otwierania nowych stacji DC i AC nadąża za zapotrzebowaniem i tym, jak szybko rośnie flota aut EV w danym kraju. Narzekają na to również Amerykanie, wskazując na niewystarczającą liczbę ładowarek, zwłaszcza w mniejszych stanach. Eksperci wskazują, że to jeden z głównych powodów aktualnego, lekkiego spowolnienia tempa sprzedaży nowych aut elektrycznych za Oceanem.
Prognozy są niezłe
Jak wskazuje analiza Bloomberg Green na podstawie danych amerykańskiego Departamentu Energii, liczba publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w ciągu około ośmiu lat – czyli w roku 2032 – może przewyższyć liczbę stacji benzynowych. Stanie się tak, jeśli tempo otwierania nowych ładowarek będzie przebiegać dalej w tym samym tempie, co dziś. Według BloombergNEF, operatorzy infrastruktury do ładowania wydadzą w tym roku na rozwój około 6,1 miliarda dolarów – to prawie dwa razy więcej niż w roku 2023.
Ostatnio w USA otwarto 704 nowych, publicznych stacji ładowania, co oznacza, że sieć powiększyła się o 9% w ciągu zaledwie trzech miesięcy. W sumie według danych w Stanach Zjednoczonych jest około 9000 publicznych stacji szybkiego ładowania.
– Widzimy, jak popyt na szybkie ładowanie gwałtownie rośnie – zauważa cytowana przez portal Teslarati Sara Rafalson, wiceprezes wykonawcza firmy EVgo. „Kontynuujemy budowę coraz większych stacji, ponieważ musimy nadążyć za tym popytem” – dodaje.
W rozwój ładowarek inwestują również operatorzy stacji benzynowych. Przykładowo, Shell uruchomił 30 nowych stacji ładowania w drugim kwartale 2024 roku, a takie firmy, jak Enel, Pilot i Flying J, otworzyły ładowarki odpowiednio w 11, 8 i 7 nowych miejscach.
Sytuacja w Polsce
Na koniec 2023 roku w Polsce działało w Polsce 7915 stacji paliw. Z danych zawartych w PEVO Index wynika, że w Polsce na koniec czerwca 2024 r. funkcjonowało 7 255 (+41% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 5 154 AC (+32% r/r) oraz 2 101 DC (+66% r/r). Stan infrastruktury do ładowania rośnie. Jak szacuje się w raporcie Polish EV Outlook 2023, do 2030 r. sieć ogólnodostępnej infrastruktury w naszym kraju może liczyć ponad 99,7 tys. punktów. Sieć stacji benzynowych powiększa się o wiele wolniej. W 2023 roku wzrosła o 0,2%. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego potwierdza, że tak mały wzrost świadczy o nasyceniu rynku. Przed rynkiem ładowarek perspektywy są o wiele lepsza – ale i potrzeby rynku rosną niezwykle dynamicznie. Infrastruktura musi być rozwinięta, bo i czas ładowania aut (nawet na szybkiej ładowarce) jest dłuższy niż czas potrzebny na tankowanie. Aby zaspokoić potrzeby rosnącej floty aut EV, należy oczekiwać zmian w legislacji i współpracy ze strony rząd i dostawców energii. Ale to problemy, z którymi w różnej skali zmagają się także inne kraje – również Stany Zjednoczone.
MA