Sieć ładowarek Supercharger w Polsce się rozwija, trzeba jednak przyznać, że trudno nazwać ją obecnie imponującą. Składa się z 14 lokalizacji. Dla porównania, w Niemczech mamy 201 punktów. Polska ma sporo do nadrobienia – należy się jednak cieszyć z każdego nowego punktu, w którym można szybko naładować coraz popularniejsze auta marki Tesla. Uwaga – jeszcze żaden z polskich Superchargerów, łącznie z najświeższym, nie obsługuje ładowania aut innych marek. Na Zachodzie jest to coraz popularniejsze.
Nowy Supercharger Szczecin
Nowy punkt znajduje się przy sklepie Auchan przy Drodze Krajowej 10. Od skrzyżowania z autostradą A6 dzielą go około 4 kilometry. Taki punkt ładowania będzie szczególnie wygodny dla kierowców jadących z Dolnego Śląska nad morze. Z pewnością skorzystają z niego również kierowcy Tesli zza zachodniej granicy, odwiedzający Polskę.
Supercharger oferuje maksymalną moc do 250 kW i ma 12 stanowisk. To duży i szybki kompleks (niektóre Superchargery oferują tylko 150 kW) – i jedyny w tej okolicy po polskiej stronie. Dotychczas szczecińscy kierowcy Tesli chcący skorzystać z publicznego ładowania „swojej” sieci musieli jechać do Niemiec albo… aż do Poznania.
To nie koniec rozwoju
W najbliższej przyszłości zaplanowano otwarcie sześciu kolejnych Superchargerów: w Gdyni, Poznaniu, Koszalinie, Gliwicach, Wrocławiu i w Rzeszowie. Na to, gdzie postawić nowe punkty, głosowali także właściciele Tesli – wskazali na Gdańsk, Radomsko, Zieloną Górę i Nowy Targ.
Po otwarciu punktu w Gdyni będzie można uznać, że Superchargery są już w większości z największych miast i aglomeracji w kraju. Jeśli chodzi o miasta wojewódzkie, nie ma takich ładowarek w Opolu, Olsztynie ani w Toruniu czy Bydgoszczy czy w Gorzowie Wielkopolskim. Sieć z pewnością wymaga rozbudowy – niektóre punkty (np. w Kostomłotach na zachód od Wrocławia) są przeciążone. Superchargerów przybywa powoli, co może spowalniać także sprzedaż aut marki Tesla w kraju. Teraz po otwarciu nowego punktu na zachodzie kraju zainteresowanie klientów powinno się zwiększyć – ale wciąż zarówno w kwestii sieci ładowania, jak i sieci sprzedażowej, marka Elona Muska ma dużo do zrobienia w naszym kraju.
Ile w Polsce kosztuje ładowanie Tesli na Superchargerach? To 1,7 zł/kWh poza godzinami szczytu i 1,9 zł/kWh podczas godzin zwiększonego zapotrzebowania (od 18.00 do 22.00) – niezależnie od mocy Superchargera, czy jest to 150, 120 kW czy 250 kW. Ceny są ujednolicone w całym kraju.
Nie wszędzie tak jest, o czym należy pamiętać, planując zagraniczne wyjazdy. Ile płaci się za ładowanie w Europie? Przykładowo, na Superchargerze w Hilden (Niemcy) 1 kWh kosztuje w przeliczeniu na złotówki ok. 1,52 zł. W Halmstad (Szwecja) ok. 1,47 zł za kWh, a w Badhoevedorp (Nidrlandy) 1,07 zł. Najdrożej jest w Szwajcarii (1,92 zł za 1 kWh w St. Gallen), a najtaniej w Norwegii, gdzie za 1 kWh można zapłacić poniżej jednego złotego. Tesla zapewnia, że 100% energii w Superchargerach pochodzi z odnawialnych źródeł.
MA