Dwa elektryczne koncepty
Toyota Motor Europe (TME) przedstawiła nowe szczegóły na temat nadchodzących produktów i technologii, dzięki którym firma planuje do 2035 roku osiągnąć cel całkowicie bezemisyjnej gamy modelowej w Europie. Do 2026 roku oferta marki w regionie wzbogaci się łącznie o sześć bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV). W dalszej perspektywie, po 2026 roku w samochodach marki zadebiutują baterie trakcyjne nowej generacji.
– Obecny rynek samochodów w Europie jest bardzo zróżnicowany. Mimo to naszym celem pozostaje w pełni bezemisyjna gama modelowa już w 2035 roku, czyli zaledwie za 12 lat. Jesteśmy zdeterminowani, by ten cel osiągnąć – powiedział Andrea Carlucci, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
Sześć modeli BEV do 2026 roku
Plany dotyczące rynku europejskiego obejmują wprowadzenie do sprzedaży do 2026 roku łącznie sześciu modeli BEV. Do średniej wielkości SUV-a bZ4X, w niedługim czasie dołączą nowe auta. Prototyp pierwszego z nich – Compact SUV Concept – został zaprezentowany na Kenshiki Forum w ubiegłym roku. Podczas tegorocznej edycji Toyota pokazała dwa kolejne samochody – Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept.
Urban SUV Concept to auto zbliżone do modelu produkcyjnego, który wzbogaci segment B-SUV już w przyszłym roku. Według prognoz miejskie SUV-y będą stanowiły w Europie jeden z najważniejszych segmentów pojazdów elektrycznych.
Sport Crossover Concept to prototyp stylowego crossovera opracowanego jako alternatywa dla SUV-ów. Pięciodrzwiowy model o sportowej sylwetce i komfortowym, przestronnym wnętrzu swoim designem wyznaczy trendy dla kolejnych samochodów elektrycznych Toyoty. Jego premiera w Europie jest zaplanowana na 2025 rok.
Trzy rodzaje baterii
Toyota pracuje nad technologiami baterii następnej generacji, które mają obniżyć ceny aut elektrycznych po 2026 roku. Marka przygotowuje do wprowadzenia na rynek kilka różnych technologii baterii następnej generacji. Pierwszą nowością będzie ultrawydajna wersja baterii o konwencjonalnej konstrukcji, która zapewni dwukrotnie większy zasięg i o 20% niższe koszty w porównaniu z dostępną obecnie w modelu bZ4X.
Kolejną propozycją będzie bateria wyróżniająca się wysoką jakością i niskimi kosztami produkcji, która przyspieszy popularyzację aut elektrycznych. Bateria opracowana w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), tańszej w produkcji od klasycznej litowo-jonowej, otrzyma nowy kształt oraz innowacyjną strukturę bipolarną. Celem inżynierów Toyoty jest zwiększenie zasięgu o 20% przy redukcji kosztów o 40% w porównaniu z baterią z modelu bZ4X.
Wyróżnikiem trzeciego rodzaju baterii, która wejdzie na rynek w najbliższych latach, będzie wysoka moc i osiągi. Będzie to akumulator o bipolarnej konstrukcji z katodą niklową, który jeszcze bardziej obniży koszty i zwiększy zasięg napędów elektrycznych.
Najważniejszą innowacją koncernu w dziedzinie akumulatorów będzie bateria ze stałym elektrolitem. Celem producenta jest uzyskanie czasu ładowania od 10 do 80% w 10 minut.
Technologiczny przełom
– Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie – podkreślił Andrea Carlucci.