Nysa to miejsce, które miłośnikom samochodów zdecydowanie kojarzy się z historią polskiej motoryzacji. W tym mieście w dzisiejszym powiecie opolskim w latach 1959-1994 powstawał samochód dostawczy, rozsławiający swoją nazwą miejsce produkcji.
Wygląda na to, że obecnie Nysa znowu staje się ważnym punktem na polskiej (i nie tylko) mapie produkcji motoryzacyjnej. Nie powstanie tam co prawda całe auto, ale komponent, bez którego dziś nie można wyobrazić sobie elektromobilności.
Jak informuje Pekabex Bet, czyli spółka zależna Pekabexu zawarła umowę z Ionway Poland w sprawie budowy zakładu umiejscowionego właśnie w opisywanym mieście. Grupa Pekabex działa w zakresie projektowania, produkcji i montażu konstrukcji obiektów z prefabrykowanych elementów żelbetowych. Zajmuje się również kompleksową budową obiektów “pod klucz”. W zakresie jej zainteresowań znajduje się także działalność deweloperska. W 2023 r. firma zrealizowała 431 kontraktów budowlanych w Polsce i za granicą (co obejmuje zarówno generalne wykonawstwo inwestycji, jak i dostawę konstrukcji prefabrykowanych). Od lipca 2015 r. grupa Pekabex jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Z kolei Ionway został utworzony w październiku 2023 przez spółkę Umicore i należącą do Grupy Volkswagena firmę PowerCo.
Przedmiotem umowy jest stworzenie zakładu zapewniającego 900 miejsc pracy. Powstanie tam CAM, czyli aktywny materiał katodowy. Wartość umowy to ok. 318,8 mln zł, czyli 19% przychodów grupy Pekabex (z ostatniego skonsolidowanego sprawozdania rocznego z 2022 r.). Zakład powstanie do 30 sierpnia 2025 roku.
Warto zauważyć, że w Nysie działa już fabryka Umicore, obsługująca m.in. Volkswagena. Aktywny materiał katodowy to produkt, z którego po dodaniu anody, elektrolitu i opakowania powstają ogniwa Li-ion. Rocznie ma ich w Nysie powstawać 160 GWh. Inicjatywa została wsparta przez polski rząd kwotą 350 milionów euro (1,6 miliarda złotych).
Polska jest prawdziwą potęgą w dziedzinie produkcji akumulatorów i elementów do nich. Europa w 2022 r. odpowiadała za 14 proc. światowych mocy produkcyjnych w tej dziedzinie, z czego 9 proc. przypadało na Polskę i Węgry. W ciągu ostatnich sześciu lat wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie, a akumulatory litowo-jonowe odpowiadały na początku 2023 roku za 2,4 proc. całego polskiego eksportu. Swoje inwestycje w Polsce mają takie firmy, jak LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Szczególnie znaczące, topowe na skalę europejską są zakłady Northvolta (Gdańsk, fabryka została otwarta w połowie 2023 r.) i LG Energy Solutions (w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem).
Do 2027 r. Polska ma zajmować 6. miejsce na świecie w dziedzinie produkcji akumulatorów.
MA