Od stycznia do lipca 2023 r. znacząco wzrosła liczba rejestracji nowych samochodów w UE (+17,6%), osiągając łącznie 6,3 mln sztuk. Pomimo oznak wskazujących na ożywienie europejskiego przemysłu motoryzacyjnego po zakłóceniach w dostawach związanych z pandemią, od początku roku wolumeny są w dalszym ciągu o 22% niższe niż w 2019 r. Na większości rynków w tym siedmiomiesięcznym okresie odnotowano dwucyfrowy wzrost procentowy, w tym na czterech największe: Hiszpania (+21,9%), Włochy (+20,9%), Francja (+15,8%) i Niemcy (+13,6%).
Rodzaje paliwa nowych samochodów
W lipcu udział w rynku samochodów elektrycznych wzrósł do 13,6% (w porównaniu z 9,8% w tym samym miesiącu ubiegłego roku). Samochody hybrydowo-elektryczne utrzymały pozycję drugiego wyboru wśród nabywców nowych samochodów, zdobywając ponad jedną czwartą rynku. Jednakże samochody z silnikiem spalinowym (ICE), w tym modele benzynowe i wysokoprężne, utrzymały łączny udział w rynku wynoszący połowę sprzedaży nowych samochodów.
W lipcu liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych na akumulator w UE znacznie wzrosła – o 60,6%, osiągając 115 971 sztuk, co stanowi 13,6% rynku. Większość rynków UE odnotowała znaczny wzrost poprzez dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym dwa największe, Niemcy (+68,9%) i Francja (+32,4%). Warto zauważyć, że najwyższą sprzedaż odnotowała Belgia z imponującym wzrostem o 235,9%. Narastająco sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie od stycznia do lipca odnotowała znaczny wzrost o 54,7% i zarejestrowano 819 725 sztuk.
Hybrydy
Liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowo-elektrycznych wzrosła w lipcu o 31,6%, głównie dzięki solidnemu wzrostowi na największych rynkach regionu: Niemczech (+46,6%), Francji (+32,8%), Hiszpanii (+30,8%) i Włoszech (+16,7%). %). Doprowadziło to do skumulowanego wzrostu o 28,5%, przy prawie 1,6 miliona egzemplarzy sprzedanych w okresie od stycznia do lipca, co odpowiada jednej czwartej udziału w rynku.
W zeszłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła o 14,5%, osiągając 67 060 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Niderlandy (+107,6%), Francja (+80%) i Hiszpania (+42,7%) zostały zrównoważone spadkiem w Niemczech (-39,5%), największym rynku tego rodzaju paliwa. Pomimo tego wzrostu udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in w lipcu utrzymał się na stabilnym poziomie 7,9%.
Samochody benzynowe i diesle
W lipcu unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5%, osiągając liczbę 304 903 sztuk. Jednakże udział w rynku spadł z 39,3% do 35,8% w porównaniu do lipca ubiegłego roku. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z dobrych wyników na głównych rynkach, zwłaszcza we Francji (+16,4%) i Niemczech (+12,5%). W pierwszych siedmiu miesiącach tego roku sprzedano ponad 2,3 mln samochodów benzynowych, co oznacza znaczny wzrost o 14,3% w porównaniu z rokiem 2022.
Z drugiej strony unijny rynek samochodów z silnikiem diesla w dalszym ciągu spadał (-9,1% w lipcu) pomimo wzrostu w Niemczech (+2,7%) i na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza na Słowacji (+36,1%) i Rumunii (+19,8%). Udział samochodów z silnikiem diesla w rynku wynosi obecnie 14,1%, w porównaniu z 17,9% w lipcu ubiegłego roku.