Cztery obiekty
Stacja wodorowa w Katowicach jest zlokalizowana przy tradycyjnej stacji ORLEN przy ul. Murckowskiej 22, przy trasie wyjazdowej z miasta w kierunku autostrady A4. Obiekt działa całodobowo i jest ogólnodostęny, co oznacza, że mogą z niego korzystać wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym – podkreśla firma. Grupa posiada łącznie cztery ogólnodostępne stacje tankowania wodorem: w Polsce, w Poznaniu (oddana w czerwcu br.) i Katowicach oraz Czechach, w Pradze i Litvinovie.
Z unijnym dofinansowaniem
Stacja wyposażona jest w dwa dystrybutory: jeden o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i samochodów ciężarowych oraz drugi o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność instalacji wynosi minimum 630 kg wodoru, co pozwala na zatankowanie w ciągu doby np. 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych.
Obiekt w Katowicach jest częścią projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF Blending Facility oraz ze środków z programu NFOŚiGW – “Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Ambitne plany
Kolejne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu tego roku otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i towarowego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.