– Z Polestar 3 w ofercie od lat, jest to dla nas kolejny ważny kamień milowy w 2024 roku, ponieważ dokonujemy pierwszych europejskich dostaw Polestar 4 i dajemy naszym klientom jeszcze większy wybór. Dzięki trzem modelom Polestar pozycjonuje się jako designerska marka luksusowych samochodów elektrycznych premium na globalnym rynku pojazdów elektrycznych – powiedział dyrektor generalny Polestar Thomas Ingenlath. Rozpoczęcie dostaw oczekiwanego Polestara 4, które miało miejsce na początku ubiegłego tygodnia, sprawia, że gama modelowa rośnie do trzech samochodów.
Polestar 4 – co to za auto?
Mówimy tu o crossoverze, nieco większym od Tesli Model Y, choć to właśnie amerykański model będzie prawdopodobnie głównym rywalem szwedzkiej (a w zasadzie chińskiej) propozycji. „Czwórka” mierzy 4,84 metra długości i ma 2,99 metra rozstawu osi. Auto jest oferowane w dwóch wersjach – pierwsza ma jeden silnik, oferujący 272 KM, a druga – dwa motory o łącznej mocy 544 KM. Wariant Long Range Dual Motor ma szacowany zasięg 590 km (w oparciu o standard WLTP). Tymczasem Long Range Single Motor Polestar 4 ma szacowany zasięg na poziomie 620 km. Polestar 4 może naładować od 10% do 80% w 30 minut.
Słabsza odmiana osiąga 100 km/h w 7,1 s od startu. Mocniejsza robi to zaledwie w 3,8 s.
Produkcja Polestar 4 rozpoczęła się w listopadzie 2023 roku…
…ale egzemplarze zaczęły trafiać do Europy dopiero teraz. Wcześniej większość pojawiała się na drogach Chin. Elektryczny SUV był pierwszym pojazdem marki Polestar wyprodukowanym w fabryce w Hangzhou Bay Factory w Geely Holding w Chinach. Ponieważ firma zamierza mocno zwiększyć sprzedaż w Europie, musi produkować – ze względu na europejską politykę celną – także poza Państwem Środka. Dlatego w przyszłym roku produkcja Polestar 4 ma rozpocząć się w Korei Południowej. Firma produkuje już model Polestar 3 w Południowej Karolinie w Stanach Zjednoczonych. Te auta także trafią na europejskie rynki.
– Produkcja Polestar 3 w USA jest dla nas kluczowym krokiem. Teraz oferujemy klientom w Ameryce elektrycznego SUV-a, który jest zbudowany w ich kraju. Eksport produkowanego w Karolinie Południowej Polestara 3 do Europy wzmocni naszą działalność w szerszym zakresie. Polestar 3 otrzymał znakomite recenzje od globalnych mediów motoryzacyjnych, a klienci są zainteresowani jazdami próbnymi – zauważył Ingenlath.
Polestar 4: ceny
Czy ten crossover wyróżniający się brakiem tylnej szyby (obraz sytuacji za samochodem przekazuje kamera) mógłby sprzedawać się także w Polsce? Marka ma uruchomić sprzedaż w naszym kraju w 2025 roku.
W Niemczech Polestar 4 kosztuje co najmniej 61 900 euro (ok. 266 020 zł). To więcej od Tesli Model Y, Polestar jest jednak większy i oferuje większy zasięg. Z kolei Porsche Macan EV jest o wiele droższy.
Po przeliczeniu ceny bazowej i uwzględnieniu różnic podatkowych między naszym krajem a sąsiadami z Zachodu, cena bazowa Polestara 4 mogłaby kształtować się na poziomie nieco ponad 240 000 złotych. Szwedzkie auto weszłoby więc w drogę nie tylko Tesli, ale i Volkswagenowi, Audi, a nawet Skodzie. Czekamy na debiut w Polsce. Polacy lubią Volvo, więc Polestar też powinien się tu sprawdzić.
MA