Projekty będą miały walor antysmogowy oraz antyhałasowy i zostaną zrealizowane, w zależności od ich rodzaju do 2024 lub 2025 roku. Inwestycje pomogą samorządom realizować w praktyce zapis ustawy o elektromobilności nakładającej na miasta, liczące co najmniej 50 tysięcy mieszkańców, obowiązek wymiany taboru przewozowego od 2028 r. i posiadania w swoich flotach przynajmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem.
Jarosław
Gmina Jarosław zakupi 13 autobusów elektrycznych, z których każdy będzie mógł przewieźć 50 pasażerów. Skorzysta przy tym z dotacji w wysokości 19,9 mln zł oraz pożyczki 6,1 mln zł z NFOŚiGW. Środki pozwolą równolegle na montaż 14 punktów ładowania tupu plug-in oraz jednej ładowarki typu pantograf.
Jasło
Projekt uruchomienia zielonego transportu publicznego przez Jasło zostanie wsparty 11,3 mln zł dotacji oraz 3,2 mln zł pożyczki z NFOŚiGW i umożliwi zakup 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. W celu ładowania zakupionych pojazdów, przewidziano także nabycie i montaż 3 ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in.
Mielec
Zakup 5 zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym podejmie także gmina Mielec, która otrzyma na ten cel z NFOŚiGW 8,5 mln zł dotacji. W celu ładowania pojazdów, projekt przewiduje m.in. zakup i montaż na terenie zajezdni operatora przy ul. Moniuszki w Mielcu, trzech stacji ładowania (każdej z dwoma wyjściami). Przewidziano także zakup i instalację kompletnego systemu centralnego do zarządzania i sterowania układem ładowania autobusów elektrycznych.
Stalowa Wola
Dzięki dotacji NFOŚiGW w wysokości 12,2 mln zł projekt rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego zostanie przeprowadzony także przez gminę Stalowa Wola. W ramach przedsięwzięcia planuje się zakup 5 elektrobusów, z których każdy ma przewieźć minimum 70 osób. Pojazdy będą zasilane za pomocą zakupionych 3 dwustanowiskowych punktów ładowania typu plug-in.
Ustrzyki Dolne
Beneficjentem wsparcia finansowego z NFOŚiGW będzie także gmina Ustrzyki Dolne, która na zakup m.in. 10 elektryków miejskich otrzyma 20,2 mln zł dotacji oraz 6,1 mln zł pożyczki, realizując swój projekt pn. „Zeroemisyjne Bieszczady – transport na miarę przyszłości”. Aby sprawnie i terminowo ładować pojazdy, przewidziano równocześnie zakup i montaż na terenie gminnym 3 dwustanowiskowych punktów ładowania.
Wszystkie zakupione autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, ogrzewane, klimatyzowane a także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
We wszystkich lokalizacjach zaplanowane szkolenia z zakresu obsługi i naprawy pojazdów skierowane do kierowców, mechaników, dyspozytorów i pracowników nadzoru, które pomogą usprawnić ich użytkowanie.
Na przekazanie prawie 88 mln zł dotacji i pożyczek pozwolił program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – „Zielony Transport Publiczny”.