Olsztyn w czołówce na 100 tys. mieszkańców
Według danych za październik 2024 r. najwięcej punktów ładowania w liczbach bezwzględnych miała Warszawa, ale w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców liderem był Olsztyn.
Według stanu na ostatni dzień grudnia, 2024 r. odznaczył się kolejnym, wysokim wzrostem liczby lokalizacji – o ponad połowę (+53 procent) w porównaniu do stanu na koniec grudnia 2023 r. Między końcówką 2019 r., a 31 grudnia 2024 r. natomiast wskaźnik ten w wzrósł aż dziewięciokrotnie. W minionym roku Polska przekroczyła barierę 10 tys. punktów ładowania. InsightOut Lab wraz z marką Volkswagen przyjrzeli się tematowi bliżej i prezentują najnowsze dostępne dane.
2024: Kolejny rok wzrostu
Dane operacyjne Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA) wskazują, że w 2024 r. liczba lokalizacji zgłoszonych do systemu wzrosła o ponad połowę w porównaniu z końcem 2023 r. Według stanu na 31 grudnia 2024 r. w Polsce było 4628 takich lokalizacji, czyli o 53 procent więcej niż na koniec 2023 r. (3026). Jest to podobny poziom wzrostu, jaki wystąpił w 2023 r., w ciągu którego lokalizacji przybyło o 50 procent w porównaniu z końcem 2022 r.
W ciągu ostatnich 5 lat „najsłabszym” rokiem pod względem rozwoju sieci ładowania samochodów elektrycznych był 2022 r., kiedy to liczba lokalizacji wzrosła o „jedyne” 31 procent. Rekordowym zaś – 2021 r., w którym wskaźnik ten wzrósł ponad dwukrotnie (+109 procent). Można więc przypuszczać, że nieco niższe tempo wzrostu w 2022 r. było m.in. wynikiem efektu wysokiej bazy z roku poprzedniego.
Warto zwrócić uwagę, że jeśli porównamy liczbę lokalizacji z końca 2019 r. (503) ze stanem obecnym (4628) zauważymy, że wskaźnik ten w ciągu 5 lat wzrósł aż dziewięciokrotnie.
Dynamika wzrostu liczby stacji ładowania przedstawiała się niemal identycznie jak w przypadku lokalizacji. Wg stanu na koniec 2024 r. w Polsce było takich stacji 5571, czyli o połowę więcej niż 31 grudnia 2023 r. (3721). W całym 2023 r. wzrost wyniósł 48 procent, z 2514 stacji na koniec 2022 r.
Bariera przekroczona
Według danych operacyjnych EIPA w 2024 r. przekroczyliśmy w Polsce próg 10 tys. takich punktów. Na 31 grudnia 2024 r. w systemie było 10 600 takich urządzeń, czyli o połowę więcej niż 31 grudnia 2023 r. (7089). Rok wcześniej odnotowano wzrost o 47 procent (w porównaniu z końcem 2022 r. – 4819).
Podobnie jak w przypadku lokalizacji i stacji ładowania, rekordowy wzrost liczby punktów ładowania w Polsce przypadł na 2021 r. Liczba takich urządzeń w systemie wzrosła niemal dwukrotnie – z 1803 na dzień 31 grudnia 2020 r. do 3582 na koniec 2021 r. Po tym okresie, również ze względu na efekt wysokiej bazy, nastąpił „najsłabszy” rok 2022, kiedy to liczba punktów ładowania wzrosła „jedynie” o 35 procent.
Miasta napędzają elektromobilność
Jak ocenia Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), miasta są głównym czynnikiem rozwoju elektromobilności. Według jego szacunków, dzisiaj niemal 75 procent aut elektrycznych w Polsce jest zarejestrowane w gminach liczących ponad 50 tys. mieszkańców. W tym samym czasie w 37 największych miastach z więcej niż 100 tys. mieszkańców znajduje się aż ponad połowa wszystkich, ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce.
Najwięcej punktów w stolicy
Warszawa góruje nad innymi polskimi miastami pod względem liczby punktów ładowania. Według danych PSNM za październik 2024 r. w Warszawie było 641 punktów ładowania, czyli 2 razy więcej niż w drugim na liście Gdańsku (319). Na podium stanął jeszcze Szczecin, z 270 punktami ładowania. Nieco dziwić może wynik Krakowa (240), który jest wyraźnie większy od Gdańska, a tym bardziej od Szczecina, a zajął dopiero czwartą pozycję. Pierwszą dziesiątkę zamyka Olsztyn, z 121 punktami ładowania.
Powyższa lista polskich miast będzie jednak układać się zgoła inaczej, jeśli przyjrzymy się liczbie punktów ładowania, ale na 100 tys. mieszkańców. Wówczas na miejscu pierwszym zobaczymy wtedy Olsztyn (72,3 pkt. ładowania na 100 tys. mieszkańców), na drugim – Katowice (71,6), a na trzecim – Częstochowę (69,9). Tym samym żadne miasto z podium z pierwszego porównania nie zachowało swojego miejsca. Pierwsza wcześniej Warszawa znalazła się dopiero na ósmym miejscu, z wynikiem 34,4 punktów ładowania na 100 tys. mieszkańców. Gdańsk, wcześniej drugi, zajął piąte miejsce (65,5), a Szczecin, wcześniej trzeci, stracił jedną pozycję (69,4).