15 lat. Od tak dawna Volvo XC60 jest bez przerwy najlepiej sprzedającym się samochodem premium w Polsce. Lideruje nie tylko w segmencie SUV-ów, ale i wszystkich pozostałych. XC60 jest cenione za styl, bezpieczeństwo i relatywnie korzystne oferty. Klientom nie przeszkadza, że obecna, druga generacja modelu jest oferowana już od 2017 roku. Dla szwedzkich SUV-ów czas płynie wolniej, o czym świadczy fakt, że klienci chętnie interesują się jeszcze starszym XC90 (na rynku od 2014 r.).
Czy nowe Volvo XC60 będzie wyłącznie elektryczne? Jeszcze niedawno musielibyśmy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Ostatnio Volvo ogłosiło jednak, że nieco zbacza ze ścieżki całkowitej elektryfikacji gamy do roku 2030. Firma obecnie podaje, że „reaguje na potrzeby rynku” i zamierza jednak oferować także hybrydy plug-in. Na rynek trafiło właśnie XC90 po liftingu. O odświeżonym, spalinowym (hybrydowym) XC60 póki co się nie mówi, takiego scenariusza nie można jednak wykluczyć. Mówi się za to o EX60 – to model całkowicie elektryczny.
Najważniejszy model?
Jak portal InsideEVs dowiedział się na Dniu Giełdowym Volvo w Szwecji na początku tego miesiąca, EX60 nie będzie tylko elektryczną alternatywą dla XC60, ale zrodzi całą nową generację platform i technologii.
„EX60 będzie naszym pierwszym modelem samochodu opartym na SPA3 – następnej generacji naszej architektury SPA” – powiedział Erik Severinson, dyrektor ds. produktów i strategii Volvo. To oznacza, że pod względem technologicznym, EX60 będzie jeszcze świeższe od EX90, zbudowanego na platformie SPA2.
Dzięki SPA3, EX60 będzie wyposażony w silniki o wydajności 93%, co stanowi poprawę w stosunku do 91% w obecnych silnikach z EX90 i 85% w poprzednich wersjach.
SPA3 będzie również podstawą kolejnych modeli, które pojawiają się po EX60. Dyrektor ds. Technologii Volvo Anders Bell powiedział portalowi, że platforma jest wysoce skalowalna, co oznacza, że może stanowić podstawę samochodów większych niż EX90 i mniejszych niż EX30. Co ważniejsze, będzie zawierał strukturalne akumulatory, a same pakiety baterii będą wyposażone w nowe ogniwa o wysokiej gęstości energii.
1000 bilionów operacji na sekundę
Volvo nazywa swoją platformę technologiczną nowej generacji „Superset”. To zestaw modułów, oprogramowania i sprzętu, w który będą wyposażone wszystkie przyszłe Volvo. Przedstawiciele marki wskazują, że są to „duże bloki, takie jak architektura pojazdów, systemy elektryczne i elektroniczne oraz mniejsze bloki poszczególnych aplikacji oprogramowania i sztucznej inteligencji, a także komponenty mechaniczne”.
EX60 ma być wyposażony w komputer Drive Thor SoC firmy Nvidia, który byłby zdolny do aż 1000 bilionów operacji na sekundę. Dla porównania, układ z EX90 obsługuje 250 bilionów operacji na sekundę. To może pomóc we wprowadzaniu technologii autonomicznych, ale Volvo bardziej zależy na tym, by używać klastrów superkomputerowych opartych na sztucznej inteligencji, aby ulepszyć swoje systemy bezpieczeństwa. Plusem nowego komputera ma być także zmniejszenie zużycia energii i ulepszenie wydajności auta.
„Zaoferujemy Thora w różnych wersjach – wersje o niższej wydajności dla podstawowych potrzeb i o wyższej wydajność dla klientów, którzy chcą bardziej zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i ostatecznie autonomicznej jazdy” – wskazują szefowie marki. Pod względem multimediów, EX60 prawdopodobnie będzie korzystać z nowej wersji systemu informacyjno-rozrywkowego Google dostępnej dziś w EX30, EX90 i odświeżonym XC90.
Debiut w 2026 r.?
EX60 będzie najpewniej produkowane w głównym zakładzie Volvo w Göteborgu w Szwecji. Nie ma dokładnej daty uruchomienia produkcji, mówi się jednak, że może to się wydarzyć w 2026 roku. Cenowo EX60 będzie zapewne plasować się ponad Teslą Model Y. Czy EX60 będzie tak samo lubiane przez klientów, jak XC60? Czas pokaże.
Autor: MA