Celem Volkswagena i SEATA dla Półwyspu Iberyjskiego jest elektryfikacja Hiszpanii poprzez stworzenie Europejskiego Hubu Pojazdów Elektrycznych, zbudowanie fabryki ogniw akumulatorowych i pełnego, zrównoważonego e-ekosystemu. Volkswagen ogłosił, że będzie aplikować do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) dla pojazdów elektrycznych zaraz po tym, jak rząd hiszpański umożliwi składanie wniosków na początku kwietnia tego roku. Program „Future: Fast Forward” ma obejmować inwestycje na poziomie 7 mld euro (wraz z zewnętrznymi partnerami w całym łańcuchu wartości). W Walencji powstanie fabryka ogniw o docelowej zdolności produkcyjnej 40 GWh. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Uruchomienie zakładu przewidziano za cztery lata.
– Ten projekt ma bardzo duże znaczenie – dla Volkswagena, dla Hiszpanii i dla całej Europy. Mamy ambicję ‘zelektryfikować’ Hiszpanię i wspólnie z zewnętrznymi dostawcami zamierzamy zainwestować ponad 7 mld euro w transformację naszych zakładów w Martorell i Pampelunie oraz budowę fabryki akumulatorów w Walencji – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący rady dyrektorów marki SEAT.
Aktywacja miliardów
– Program ‘Future: Fast Forward’ ma potencjał, aby odmienić hiszpański przemysł motoryzacyjny i rozwijać elektryczną mobilność w całej Europie. Ponad 7 miliardów euro, które Volkswagen Group i SEAT aktywują na jego realizację będzie stanowić największą inwestycję w przemysł w historii Hiszpanii – dodał Wayne Griffith, prezes marki SEAT.
Walencja najlepsza
Gigafabryka w Walencji będzie drugim dla Volkswagena zakładem tego typu po Salzgitter i pierwszym poza Niemcami. – W Walencji planujemy uruchomić produkcję ogniw nowej generacji. Będą w niej powstawać najnowocześniejsze, zunifikowane ogniwa Volkswagena. Dzięki temu, że będzie ona zasilana energią odnawialną pozwoli to na zrównoważoną produkcję akumulatorów. Stworzy to silny efekt przyciągania w całym łańcuchu wartości akumulatorów w Hiszpanii i poza nią – podkreślił Schmall.
Walencja okazała się najlepsza po przeanalizowaniu ponad 100 kryteriów, wśród których były m.in. dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, wsparcie publiczne, dobre połączenia logistyczne i możliwość zasilania zieloną energią. Celem VW jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 40 GWh rocznie. W nowej fabryce znajdzie zatrudnienie ponad 3000 osób. Harmonogram przewiduje rozpoczęcie produkcji w 2026 roku, budowa zakładu powinna rozpocząć się przed końcem 2022 roku.
Sześć gigafabryk w planach
Łącznie Volkswagen chce zbudować sześć gigafabryk akumulatorów w Europie, ich łączne możliwości produkcyjne (wraz z partnerami) sięgną 240 GWh. Zapotrzebowanie koncernu na ogniwa klasy premium będzie zaspokajane przez spółkę Northvolt w Skellefteå w Szwecji. Aby przyspieszyć uruchomienie kolejnych fabryk ogniw w Europie, producent założył europejską spółkę zajmującą się rozwojem i produkcją akumulatorów i ma dzięki temu otwartą drogę do poszerzania współpracy z partnerami lub inwestorami. Wzorem dla wszystkich fabryk będzie zakład w Salzgitter w Niemczech, który rozpocznie produkcję w 2025 roku.
Źródło: na podstawie Volkswagen