Rabaty i wersje specjalne – oto sposoby, w jakie producenci zachęcają klientów do zakupu swoich modeli. Po okresie, w którym trudno było o jakiekolwiek zniżki na auta, wygląda na to, że wróciły czasy, w których ceny są negocjowalne – w przypadku niektórych aut naprawdę mocno. Warto też obserwować cenniki w poszukiwaniu atrakcyjnych pakietów wyposażenia.
Volkswagen wprowadził właśnie wersje Special Edition. Takie odmiany można znaleźć też w cennikach modeli spalinowych – my jednak skupimy się na elektrycznych. Zacznijmy od ID.3.
W wersji Special Edition, ID.3 ma 18-calowe felgi aluminiowe East Derry (20-calowe Sanya w odmianie Pro S), pakiet Komfort, w którego skład wchodzą podgrzewane przednie fotele i kierownica, instalacja telefoniczna z ładowarką indukcyjną, lakier metalizowany, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja oraz nawigacja, pakiet Assistance (w jego skład wchodzą bezkluczykowy dostęp Keyless Access, Park Assist z kamerą cofania, system ochrony pasażerów Pre Crash i podświetlone klamki w drzwiach), a także pakiet Exterior – matrycowe reflektory LED Matrix z łączącą je podświetlaną listwą, dodatkowo przyciemnione szyby: tylna i tylne boczne, tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami i system Advanced Dynamic Light Assist.
ID.3 Special Edition jest droższy od bazowej odmiany o 4600 zł, a korzyść dla klienta wynikająca z bogatszego wyposażenia to 26 200 zł w przypadku bazowego modelu i 24 740 zł dla wersji Pro S. To oznacza, że cennik takiego auta otwiera kwota 192 890 zł.
Jeśli chodzi o VW ID.4, kupujący wersję specjalną może liczyć na lakier metalizowany, 19-calowe felgi aluminiowe Hamar, pakiet Komfort, w którego skład wchodzą podgrzewane przednie fotele i kierownica, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane dysze spryskiwaczy, konsola środkowa z dwoma uchwytami na napoje, podgrzewana przednia szyba i dwa dodatkowe gniazda USB C. W wyposażeniu jest także pakiet Assistance – alarm bezkluczykowy dostęp Keyless Access, system Park Assist z czujnikami i kamerą cofania, system ochrony pasażerów Pre Crash i podświetlone klamki w drzwiach. Elementem wyposażenia wersji Special Edition są również dywaniki materiałowe, system Easy Open/Easy Close oraz dodatkowo przyciemnione szyby: tylna i tylne boczne.
Model ID.4 Pro ma dodatkowo pakiety Style i Design. W pierwszym znajdują się podłokietnik na tylnej kanapie z dwoma uchwytami na napoje, otwór na długie przedmioty w oparciu kanapy, fotel pasażera z regulacją wysokości, oświetlenie ambientowe w 30 kolorach, a w drugim – matrycowe reflektory LED Matrix z łączącą je podświetlaną listwą, system Advanced Dynamic Light Assist oraz tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami. Dopłata klienta do wersji Special Edition w przypadku modeli ID.4 i ID.4 Pro wynosi 4600 zł, a korzyść dla klienta wynikająca z bogatszego wyposażenia – 33 450 zł. Cena takiego ID.4 startuje od 224 990 zł.
Volkswagen ID.5 Special Edition jest droższy od bazowej wersji o 4600 zł (start od 240 790 zł), a korzyść dla klienta wynikająca z bogatszego wyposażenia to 29 370 zł. W pakiecie: lakier metalizowany, system Easy Open/Easy Close, pakiet Komfort, w którego skład wchodzą podgrzewane przednie fotele i kierownica, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane dysze spryskiwaczy, konsola środkowa z dwoma uchwytami na napoje, podgrzewana przednia szyba i dwa dodatkowe gniazda USB C, pakiet Assistance (w jego skład wchodzą bezkluczykowy dostęp Keyless Access, Park Assist z kamerą cofania, system ochrony pasażerów Pre Crash i podświetlone klamki w drzwiach), pakiet Infotainment – system nawigacji satelitarnej z instalacją telefoniczną z ładowaniem indukcyjnym. W wersji Special Edition znalazły się także dywaniki materiałowe oraz pakiety Style i Design. Ten pierwszy składa się z podłokietnika na tylnej kanapie z dwoma uchwytami na napoje, otworu w oparciu na długie przedmioty, komfortowej deski rozdzielczej, fotela pasażera z regulacją wysokości, podgrzewanej kierownicy, oświetlenia ambientowego w 30 kolorach i tapicerki z mikrofibry ArtVelours. W pakiecie Design są matrycowe reflektory LED Matrix z łączącą je podświetlaną listwą, system Advanced Dynamic Light Assist oraz tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami.
W przypadku ID.7, taka odmiana jest droższa od bazowej o 9200 zł (start od 285 890 zł), a korzyść dla klienta wynikająca z bogatszego wyposażenia to 36 530 zł. Wyposażenie dodatkowe wersji Special Edition to pakiety Komfort, Assistance, Wnętrze Style oraz Design. Pakiet Komfort zawiera podgrzewane przednie siedzenia, kierownicę i przednią szybę, 3-strefową klimatyzację z panelem sterowania z tyłu, nawigację i instalację telefoniczną z ładowarką indukcyjną. Pakiet Assistance zawiera systemy Park Assist Plus z funkcją pamięci, system Area View z kamerami 360o oraz systemy Travel Assist i Emergency Assist. Pakiet Wnętrze Style to komfortowe przednie fotele ergoActive z elektryczną regulacją, funkcją pamięci masażu oraz regulacją wzdłużną siedziska, panele dekoracyjne na desce rozdzielczej, pneumatycznie regulowane podparcia lędźwi w fotelach przednich, oświetlenie ambientowe w 30 kolorach oraz tapicerka z mikrofibry ArtVelours. W pakiecie Design znajdują się reflektory matrycowe LED z łączącą je podświetlaną listwą, system Advanced Dynamic Light Assist, dodatkowo przyciemniane szyby: tylna oraz boczne tylne, tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami, dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów, światła przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów, podświetlone klamki oraz system Easy Open/Easy Close. W skład pakietu wchodzi też lakier metalizowany.
Jak „promocyjne” Volkswageny wypadają na tle rywali? W przypadku ID.3 konkurentem może być np. Renault Megane E-Tech. Za podobną cenę, co w przypadku ID.3 (przypomnijmy: niemieckie auto w wersji Special Edition kosztuje 192 890 zł) otrzymujemy wersję Techno. Kosztuje 192 900 zł. Oferuje m.in. 20-calowe felgi, podgrzewaną kierownicę, system multi-sense (3. generacji) z funkcją living lights, a także system OpenR link 12″ DAB z nawigacją, usługami Google i audio Arkamys Auditorium z 6 głośnikami. Ma także reflektory Full LED.
Dla ID.4 konkurentem może być Skoda Enyaq. Za podobną cenę (VW kosztuje 224 990 zł) otrzymuje się wersję 60 (219 850 zł). Ma m.in. adaptacyjny tempomat i funkcję monitorowania martwego pola, a także trzystrefową klimatyzację. W przypadku ID.5 rywalem może być Enyaq Coupe (od 257 550 zł), z nieco uboższym wyposażeniem. ID.7 konkuruje np. z BMW i4 (start od 259 000 zł), który po doposażeniu kosztowałby nieco więcej. W przypadku Tesli wszystko zależy od tego… którego konkurenta dobierzemy Volkswagenowi. Model 3 wypada taniej, a bardziej zbliżony wielkościowo Model S – drożej. Jest jednak znacznie mocniejszy.
Grupa Volkswagen dostarczyła na rynek w zeszłym roku 771 100 pojazdów elektrycznych. Odpowiada to wzrostowi o 34,7 procent w porównaniu z rokiem 2022. Udział pojazdów elektrycznych w dostawach wzrósł do 8,3 procent w porównaniu z 6,9 procent w 2022 roku.
Sprzedaż samochodów elektrycznych Grupy na świecie w 2023 r.*
Volkswagen ID.4/ID.5 – 223 100
Volkswagen ID.3 – 140 800
Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 111 700
SKODA Enyaq (w tym coupe) – 81 700
Audi Q8 e-tron (w tym Sportback) – 49 000
CUPRA Born – 45 300
Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 40 600
Volkswagen ID. Buzz (w tym Cargo) – 28 600
*w tys. sztuk
MA