Home Pojazdy Osobowe Volkswagen Volkswagen pracuje nad zwiększeniem wydajności produkcji ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych

Technologie akumulatorowe

Volkswagen pracuje nad zwiększeniem wydajności produkcji ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych

Technologie akumulatorowe

Volkswagen pracuje nad zwiększeniem wydajności produkcji ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych

Według szacunków PowerCo, nowa technologia pozwoli zaoszczędzić nawet około 30 procent energii
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

PowerCo – spółka zależna Grupy Volkswagen planuje wprowadzenie całkowicie nowego procesu produkcyjnego w swoich fabrykach ogniw akumulatorowych w Europie i Ameryce Północnej w zakładach w Salzgitter, Walencji i St. Thomas. Nowa technologia znacząco zwiększy wydajność produkcji ogniw akumulatorowych. Firma z siedzibą w Dolnej Saksonii zamierza uprzemysłowić technologię powlekania ogniw na sucho (dry coating). Zdaniem Volkswagena technologia pozwali na zmniejszenie zużycia energii o około 30 procent i o 15 procent powierzchni gigafabryki. PowerCo wraz ze spółką Koenig & Bauer, będzie dalej rozwijać i uprzemysławiać tę technologię.

Technologie takie jak dry coating pokazują technologiczną sprawność PowerCo. Dysponujemy niezbędnym know-how i odpowiednimi ekspertami, aby przenieść produkcję ogniw na nowy poziom i zaoferować naszym klientom wysoką jakość w przystępnej cenie. Naszym celem jest przemysłowa produkcja zrównoważonych i przystępnych cenowo akumulatorów – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen ds. technologii i przewodniczący rady nadzorczej PowerCo.

Pilotaż ruszył

PowerCo i Koenig & Bauer podpisały umowę o współpracy. Wspólnie opracują prasę rolkową do pokrywania proszkowego elektrod na skalę przemysłową. Technologia dry coating umożliwia produkcję elektrod bez konieczności powlekania ich na mokro, a następnie suszenia, co pozwoli znacząco zmniejszyć koszty produkcji. Dzięki nowej procedurze najbardziej energochłonna część produkcji ogniw i stosowanie rozpuszczalników chemicznych nie będą już konieczne. Spółka niemieckiego koncernu już testuje i optymalizuje nową technologię na pilotażowej linii w jednym ze swoich laboratoriów w północnych Niemczech. Koenig & Bauer opracuje maszynę do przemysłowego pokrywania proszkowego.

Według szacunków PowerCo, nowa technologia pozwoli zaoszczędzić nawet około 30 procent energii, a także 15 procent wymaganej powierzchni produkcyjnej, co przełoży się ograniczenie kosztów o setki milionów euro rocznie. – Dry coating jest dla produkcji prawdziwym przełomem. Jeśli uda nam się uprzemysłowić ten proces, zapewni nam to wyjątkową pozycję na rynku i zdecydowaną przewagę konkurencyjną – powiedział Frank Blome, prezes PowerCo.

Proszek zastąpi zawiesinę

Elektrody (katoda i anoda) są „centralnym elementem” ogniwa akumulatorowego, od nich zależy gęstość energii i wydajność akumulatora. W nowoczesnej, przemysłowej produkcji elektrod, materiały akumulatorowe są mieszane z dodatkami i rozpuszczalnikami do postaci zawiesiny. Następnie są one nanoszone na folie miedziane lub aluminiowe, suszone i kalandrowane.

Technologia dry coating pozwala na nanoszenie sproszkowanych materiałów bezpośrednio na folię, podobnie jak w przypadku drukowania. W rezultacie dwa z czterech etapów procesu produkcji elektrod staną się zbędne. Powłoka proszkowa może być nakładana na folię w niezwykle równomierny sposób, a uzyskana warstwa jest cienka jak włos. Gwarantuje to doskonałą gęstość energii i długi cykl życia, jednocześnie pozwalając na szybsze ładowanie akumulatorów.

Zakład krótszy o 100 m

Nowa technologia zmniejsza wymaganą powierzchnię zakładu o 15 procent, co daje ogromne pole do oszczędności. W jednym budynku gigafabryki o mocy produkcyjnej 20 GWh rocznie można zaoszczędzić cztery równoległe linie powlekania i suszenia, co odpowiada powierzchni 7000 metrów kwadratowych. W rezultacie długość zakładu może zostać zmniejszona o około 100 metrów.

Źródło: Volkswagen
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory