Wielkie plany sprzedażowe elektrycznego Volkswagena ID.7, którego premiera miała miejsce w połowie grudnia, jak na razie się nie spełniają. Niemcy liczyli na to, że po nie najlepszej sprzedaży ID.3 i ID.4, nowy model, o wiele bardziej trafiający w gusta chińskich odbiorców, okaże się strzałem w dziesiątkę i niemalże rozbije bank. Jednak po kilku dniach od uruchomienia sprzedaży wg. CarFans China wpłynęło tylko ponad 300 zamówień.
Nowy model w Państwie Środka jest oferowany o wiele taniej niż w Europie, co mogłoby sugerować jego większą atrakcyjność. Został wyceniony na 237 700 juanów (ok. 132 tys. zł). Mimo to jest on uważany za drogiego elektryka na tamtejszym rynku. W dodatku klienci nie są przyzwyczajeni do płacenia za dodatkowe wyposażenie, co w przypadku niemieckiej marki jest standardem.
Chińska Agencja Badań nad Zachowaniami Konsumentów dodaje, że w ich badaniu tylko około jeden na 20 potencjalnych klientów wyraził zainteresowanie ID.7, przy czym 90 procent z nich to mężczyźni po 40 roku życia.
Biorąc pod uwagę trendy, można zakładać, że dominacja Volkswagena w Chinach dobiegła końca. Seria ID nie spełniła oczekiwań sprzedażowych w porównaniu do klasycznych modeli jak Golf czy Passat. Widząc również jaki jest start nowego modelu (ID.7), trudno rokować szanse w starciu z takimi autami jak Tesla Model 3, BYD Seal czy Zeeekr oo, które mają zdecydowanie lepszy stosunek jakości do ceny.
Podobna sytuacja może być w Europie i Polsce. W naszym kraju ID.7 startuje od 184 290 zł, a jak na razie na Otomoto znajdziemy oferty opiewające na ponad 320 tys. zł. Choć jest to zbliżona cena (przynajmniej ta początkowa) do tego co oferuje np. Tesla Model 3 (od 205 990 zł), to przewagą amerykańskiego producenta jest niemalże brak dodatkowych opcji, czego nie uświadczymy w Volkswagenie. W efekcie przy podobnej konfiguracji może się okazać, że ID.7 stanie się po prostu droższy od konkurencji, a tym samym nie będzie pierwszym wyborem. Dodatkowo jeszcze chwilę musimy poczekać aby móc sprawdzić jego realne parametry w tym oczywiście zasięg.