Zespół Volkswagen Team Switzerland, pod kierownictwem eksperta w dziedzinie długodystansowej jazdy elektrycznymi pojazdami, Felixa Egolfa, pokonał 794 kilometry na jednym ładowaniu akumulatora trakcyjnego, znacznie przekraczając deklarowany maksymalny zasięg modelu według standardów WLTP, który wynosi 709 km. Wyczyn ten pokazuje nie tylko potencjał technologii napędów elektrycznych, ale także możliwości, jakie stwarza eco-driving.
Trasa testowa i wyniki
Próba miała miejsce na trasie o długości około 81 km w obszarze metropolitalnym Zug, na południe od Zurychu. Trasa obejmowała różne typy dróg – odcinki autostrad, główne drogi przelotowe oraz drogi krajowe z pagórkowatymi odcinkami, słowem – codzienne warunki drogowe. W ciągu dwóch dni ośmiu różnych kierowców pokonało łącznie 794 kilometry przy średniej prędkości 51 km/h. W takich warunkach, średnie zużycie energii wyniosło zaledwie 10,3 kWh na 100 km, co jest imponującym wynikiem w porównaniu do minimalnej wartości WLTP dla tego modelu, która wynosi 13,6 kWh/100 km.
Dla porównania, przeliczając to zużycie energii na paliwo konwencjonalne, to uzyskane dane odpowiadają jedynie 1,1 litra oleju napędowego na 100 km. Warto również nadmienić, że pozostały zasięg wyświetlany na ekranie auta po zakończeniu testu wynosił jeszcze dwa kilometry.
Warunki sprzyjające energooszczędnej jeździe
Podkreślenia wymaga jednak fakt, że warunki jazdy były sprzyjające, co umożliwiło uzyskanie tak dobrego wyniku. Felix Egolf, kierowca specjalizujący się w tzw. „hypermilingu”, czyli ekstremalnie energooszczędnej jeździe, potrafił maksymalnie wykorzystać potencjał ID.7 Pro S. Choć scenariusze na trasie były typowe dla codziennych podróży, to dzięki doświadczeniu kierowców, niewielkiemu natężeniu ruchu oraz płynnej jeździe udało się znacząco zwiększyć zasięg pojazdu.
ID.7 Pro S – aerodynamika i wydajności
Volkswagen ID.7 Pro S to samochód zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności. Dzięki aerodynamice (współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,23 w zależności od wersji wyposażenia) oraz wysoko wydajnemu napędowi elektrycznemu, model ten oferuje niskie zużycie energii. Zależnie od wyposażenia, zużycie energii w cyklu WLTP waha się od 13,6 do 16,2 kWh/100 km, co według producenta pozwala na osiągnięcie zasięgu do 709 km na jednym ładowaniu.
Warto zauważyć, że podczas testu wykorzystano wersję pojazdu wyposażoną w szereg dodatkowych funkcji, które niekoniecznie sprzyjają maksymalizacji zasięgu, takich jak pakiet Comfort, systemy wspomagające IQ.DRIVE czy pompa ciepła. W wariancie zoptymalizowanym pod kątem zasięgu, wynik mógłby być jeszcze lepszy.
Krótkie czasy ładowania i technologia
Volkswagen ID.7 Pro S nie tylko może zaimponować zasięgiem, ale także szybkością ładowania (moc do 200 kW). Dzięki temu w samochodzie można uzupełnić poziom energii do 80% w zaledwie 26 minut, a już po 10 minutach ładowania auto gromadzi energię pozwalającą na pokonanie 244 km. Dodatkowo, nowoczesne rozwiązania, takie jak Electric Vehicle Route Planner, pomagają optymalizować trasę podróży, biorąc pod uwagę aktualny poziom naładowania akumulatora i dostępność stacji ładowania – sprawia to, że podróżowanie elektrycznym ID.7 są nie tylko zeremisyjne, ale również wygodne i wydajne.
Autor: OW