Jaki będzie kolejny Volkswagen Golf, czyli model dziewiątej już generacji? To pytanie zadają sobie tysiące klientów, którzy od lat kupują ten najpopularniejszy na świecie samochód kompaktowy. Odpowiedź brzmi: „będzie elektryczny”. Ale nie oznacza to końca rynkowego życia odmiany spalinowej. Jak niedawno ogłosili przedstawiciele Volkswagena, kariera Golfa VIII może potrwać aż do 2035 roku, czyli do daty planowanego wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych w Unii Europejskiej. Po drodze odmiana spalinowa z pewnością przejdzie co najmniej jeden lifting, a być może kilka.
Obydwie generacje sprzedawane jednocześnie
Golf IX ma zadebiutować w 2029 roku. Powstanie na nowej platformie SSP, czyli Scalable Systems Platform. W jego tworzeniu pomoże amerykański Rivian. Niedawno pisaliśmy, że VW i Rivian rozpoczęły współpracę wartą 5,8 mld dolarów w celu opracowywania nowej architektury elektrycznej i oprogramowania do aut EV. Pierwszym autem ze znaczkiem VW, które skorzysta z owoców współdziałania, będzie Golf IV. To nie przypadek.
– Zdecydowaliśmy, że chcemy rozpocząć tę podróż od najbardziej kultowego produktu. Więc zaczniemy od Golfa – powiedział Thomas Schafer, CEO Volkswagena w rozmowie z Automotive News.
Audi i Porsche na pierwszy ogień
Golf nie będzie jednak pierwszym produktem Grupy Volkswagena, który będzie mieć „pod spodem” technikę opracowywaną przez specjalistów z Riviana. Schäfer powiedział, że pierwsze będą produkty marek Audi i Porsche. Takie samochody pojawią się już w 2027 roku. Gdy na początku tego miesiąca Rivian i VW oficjalnie rozpoczęły współpracę, obie firmy powiedziały, że ich nowa architektura elektryczna i technologia oprogramowania będą kompatybilne ze “wszystkimi odpowiednimi segmentami pojazdów”, również z segmentem aut kompaktowych.
– Partnerstwo z Rivian, to kolejny krok w naszej strategii software’owej. Dzięki niemu wzmocnimy naszą globalną konkurencyjność i pozycję technologiczną. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i synergiom obniżającym koszty, stworzymy najlepsze produkty i cyfrowe doświadczenia dla klientów – powiedział Oliver Blume, CEO Volkswagen Group.
Plan inwestycyjny
„Jeśli chodzi o finansowe szczegóły współpracy VW i Riviana, 5,8 mld dolarów zostanie zainwestowanych do 2027 roku – z czego 1 mld dolarów już zostało zainwestowane w formie konwertowanego długu, a 1,3 mld zostanie przekazane przy zamknięciu umowy w zamian za licencje i 50% udziałów w spółce JV. Pozostałe inwestycje w wysokości do 3,5 mld dolarów są planowane jako dalsze finansowanie zależne od osiągnięcia jasno określonych kamieni milowych” – podawaliśmy, opisując rozpoczęcie współpracy. Teraz wiadomo już, że jej owocem będzie Golf IX.
Co z ID.3?
Gdy elektryczny Golf IX zadebiutuje, ID.3 po jakimś czasie prawdopodobnie zniknie z rynku. W gamie marki na dłuższą metę nie będzie miejsca na dwa kompaktowe auta na prąd – i firma z pewnością woli postawić na legendarną, dobrze się kojarzącą nazwę.
Dopóki jednak Golf nie wejdzie do produkcji, VW ma jeszcze kilka lat na poprawianie i modernizowanie ID.3. W 2026 roku ma wejść na rynek odmiana po dużym liftingu, z wnętrzem o wyższej jakości i z większą liczbą fizycznych przełączników (bo o to prosili klienci). Być może ID.3 i Golf IX przez pewien czas będą współistnieć na rynku, tę rywalizację wygra jednak zapewne Golf.
MA