VISION EQXX z kolejnym długodystansowym rekordem

Pojazd Mercedesa pobił właśnie swój rekord efektywności w rzeczywistych warunkach jazdy pokonując na jednym ładowaniu akumulatora ponad 1000 km. Po rekordowej, debiutanckiej jeździe ze Stuttgartu do Cassis (Francja) w kwietniu br., pojazd badawczy podniósł poprzeczkę, tym razem pokonując bez ładowania 1202-kilometrową trasę ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii. W czasie podróży zużycie energii auta wyniosło 8,3 kWh/100 km.

Jak podkreśla producent, długodystansowe podróże VISION EQXX po publicznych drogach nie tylko mają na celu demonstrowanie efektywności zastosowanych rozwiązań w zróżnicowanych, rzeczywistych scenariuszach ruchu, ale też dostarczają ekspertom ds. badań i rozwoju cennych danych na potrzeby realizowanego programu rozwoju.

Technika i determinacja

Po raz kolejny VISION EQXX udowodnił, że może z łatwością przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora, tym razem w zupełnie innych rzeczywistych warunkach. Ponieważ Mercedes-Benz dąży do tego, aby w 2030 r. całkowicie przestawić się na prąd wszędzie tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe, ważne jest, aby pokazać światu, co można realnie osiągnąć poprzez połączenie najnowocześniejszej techniki, pracy zespołowej i determinacji – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialny za rozwój i zakupy oraz dyrektor ds. technicznych.

VISION EQXX z kolejnym długodystansowym rekordem - merc2 2

Efektywny bilans temperatury

Wyjątkowa sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona jedynie minimalną ilość ciepła odpadowego. Między innymi dzięki temu system zarządzania temperaturą może być wyjątkowo mały i lekki. Starannie zaprojektowane współdziałanie aerożaluzji, zaworów chłodziwa oraz pomp sprawia, że elektryczna jednostka utrzymuje najbardziej efektywny bilans temperatur przy minimalnym wydatku energetycznym. Koncepcja ta obejmuje połączenie innowacyjnego zarządzania przepływem powietrza i zainstalowanej w podłodze płyty chłodzącej, która wykorzystuje powietrze przepływające wzdłuż podwozia VISION EQXX. W normalnych warunkach to najbardziej efektywny od strony aerodynamiki sposób na utrzymanie niskiej temperatury elektrycznej jednostki napędowej; w rezultacie w najbardziej aerodynamicznym zasięg pojazdu wzrasta o około 2%.

Klimatyzacja nie zabrała energii

Wysokie temperatury otoczenia i ruch uliczny na autostradzie wymagały odpowiedniego chłodzenia elektrycznego układu napędowego oraz kabiny pasażerskiej. Układ chłodzenia na żądanie poradził sobie jednak z tym wszystkim bez większego wpływu na zasięg. Pompa ciepła VISION EQXX okazała się bardzo skuteczna w utrzymywaniu niskiej temperatury we wnętrzu. W ciągu 14 godzin i 30 minut jazdy klimatyzacja działała przez nieco ponad 8 godzin, ale miała minimalny negatywny wpływ na ogólne zużycie energii.

VISION EQXX: rejestr podróży w liczbach

StartStuttgart Untertürkheim, 21 czerwca 2022 r., 8:15 CEST
PrzyjazdSilverstone, 22 czerwca 2022 r., 18:02 BST
TrasaUntertürkheim, Reims, Calais, Brackley
Pokonany dystans1202 km
Łączny czas jazdy14 godzin 30 minut
Średnia prędkość83 km/h
Maksymalna prędkość140 km/h
Średnie zużycie energii8,3 kWh na 100 km

 

VISION EQXX: najważniejsze dane techniczne

Pojemność akumulatorakWh< 100
Napięcie znamionoweV> 900
Zużycie energiikWh/100 km8,3
Współczynnik Cd 0,17
Powierzchnia czołowa2,12
MockW180
Rozstaw osimm2800
Długość/szerokość/wysokośćmm4975/1870/1348
Masa własnakg1755

Źródło: na podstawie Mercedes-Benz

REKLAMA