Pojazd Mercedesa pobił właśnie swój rekord efektywności w rzeczywistych warunkach jazdy pokonując na jednym ładowaniu akumulatora ponad 1000 km. Po rekordowej, debiutanckiej jeździe ze Stuttgartu do Cassis (Francja) w kwietniu br., pojazd badawczy podniósł poprzeczkę, tym razem pokonując bez ładowania 1202-kilometrową trasę ze Stuttgartu do Silverstone w Wielkiej Brytanii. W czasie podróży zużycie energii auta wyniosło 8,3 kWh/100 km.
Jak podkreśla producent, długodystansowe podróże VISION EQXX po publicznych drogach nie tylko mają na celu demonstrowanie efektywności zastosowanych rozwiązań w zróżnicowanych, rzeczywistych scenariuszach ruchu, ale też dostarczają ekspertom ds. badań i rozwoju cennych danych na potrzeby realizowanego programu rozwoju.
Technika i determinacja
– Po raz kolejny VISION EQXX udowodnił, że może z łatwością przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora, tym razem w zupełnie innych rzeczywistych warunkach. Ponieważ Mercedes-Benz dąży do tego, aby w 2030 r. całkowicie przestawić się na prąd wszędzie tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe, ważne jest, aby pokazać światu, co można realnie osiągnąć poprzez połączenie najnowocześniejszej techniki, pracy zespołowej i determinacji – powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialny za rozwój i zakupy oraz dyrektor ds. technicznych.
Efektywny bilans temperatury
Wyjątkowa sprawność elektrycznej jednostki napędowej oznacza, że wytwarza ona jedynie minimalną ilość ciepła odpadowego. Między innymi dzięki temu system zarządzania temperaturą może być wyjątkowo mały i lekki. Starannie zaprojektowane współdziałanie aerożaluzji, zaworów chłodziwa oraz pomp sprawia, że elektryczna jednostka utrzymuje najbardziej efektywny bilans temperatur przy minimalnym wydatku energetycznym. Koncepcja ta obejmuje połączenie innowacyjnego zarządzania przepływem powietrza i zainstalowanej w podłodze płyty chłodzącej, która wykorzystuje powietrze przepływające wzdłuż podwozia VISION EQXX. W normalnych warunkach to najbardziej efektywny od strony aerodynamiki sposób na utrzymanie niskiej temperatury elektrycznej jednostki napędowej; w rezultacie w najbardziej aerodynamicznym zasięg pojazdu wzrasta o około 2%.
Klimatyzacja nie zabrała energii
Wysokie temperatury otoczenia i ruch uliczny na autostradzie wymagały odpowiedniego chłodzenia elektrycznego układu napędowego oraz kabiny pasażerskiej. Układ chłodzenia na żądanie poradził sobie jednak z tym wszystkim bez większego wpływu na zasięg. Pompa ciepła VISION EQXX okazała się bardzo skuteczna w utrzymywaniu niskiej temperatury we wnętrzu. W ciągu 14 godzin i 30 minut jazdy klimatyzacja działała przez nieco ponad 8 godzin, ale miała minimalny negatywny wpływ na ogólne zużycie energii.
VISION EQXX: rejestr podróży w liczbach
Start | Stuttgart Untertürkheim, 21 czerwca 2022 r., 8:15 CEST |
Przyjazd | Silverstone, 22 czerwca 2022 r., 18:02 BST |
Trasa | Untertürkheim, Reims, Calais, Brackley |
Pokonany dystans | 1202 km |
Łączny czas jazdy | 14 godzin 30 minut |
Średnia prędkość | 83 km/h |
Maksymalna prędkość | 140 km/h |
Średnie zużycie energii | 8,3 kWh na 100 km |
VISION EQXX: najważniejsze dane techniczne
Pojemność akumulatora | kWh | < 100 |
Napięcie znamionowe | V | > 900 |
Zużycie energii | kWh/100 km | 8,3 |
Współczynnik Cd | 0,17 | |
Powierzchnia czołowa | m² | 2,12 |
Moc | kW | 180 |
Rozstaw osi | mm | 2800 |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4975/1870/1348 |
Masa własna | kg | 1755 |
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz