T&E prognozuje, że liczba stacji ładowania musi wzrosnąć trzykrotnie do 2030 roku, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Pozarządowa organizacja szacuje, że udział samochodów elektrycznych na rynku może osiągnąć w 2025 roku nawet 24%.
Szybkość i dostępność
Użytkownicy oczekują nie tylko gęstej sieci stacji, ale zróżnicowanej pod kątem szybkości ładowania zgodnie z ich potrzebami. Z jednej strony potrzeba szybkich ładowarek, które umożliwiają pełne naładowanie baterii w czasie zbliżonym do tego, jaki zajmuje tradycyjne tankowanie. To pożądane jest zwłaszcza przy autostradach i kluczowych węzłach komunikacji w całym kraju. Ale z drugiej strony ważna jest dostępność stacji w dogodnych lokalizacjach – takich jak hotele, parki rozrywki czy parkingi przy centrach handlowych.
– Wolniejsze ładowarki, stacje AC, sprawdzają się w miejscach, gdzie ludzie spędzają dużo czasu. Tu szybkość nie jest wskazana. Użytkownicy elektryków potrzebują zostawić samochód na czas pobytu w danym miejscu i nie przejmować się w tym czasie koniecznością jego przeparkowania, po zakończeniu ładowania. Dlatego NOXO dba o dostępność stacji ładowania w najlepszych, topowych hotelach w Polsce oraz najpopularniejszych centrach rozrywki – mówi Jakub Bańkowski, Członek Zarządu NOXO ENERGY.
Łatwość obsługi
Często wymienianym wymogiem jest prostota obsługi stacji ładowania, w tym intuicyjność interfejsu oraz łatwość płatności. Wielu użytkowników preferuje korzystanie z aplikacji mobilnych lub kart płatniczych, które umożliwiają szybkie autoryzowanie transakcji bez konieczności zakładania kont w różnych systemach.
– Naszym zdaniem aplikacja mobilna to dziś konieczność. Jesteśmy przekonani o tym, że dzięki aplikacji liczba użytkowników naszych stacji ładowania wzrosła. Mówią o tym same liczby. Dziś z aplikacji korzysta już ponad 24 tys. osób, co jest dla nas czytelnym znakiem, że w takie rozwiązania należy inwestować. Planujemy udoskonalać aplikację, by była jeszcze bardziej intuicyjna i przyjazna w odbiorze i użytkowaniu – stwierdził Paweł Włudyga, Członek Zarządu NOXO ENERGY.
Informacja o dostępności stacji
Częstym problemem zgłaszanym przez użytkowników jest brak aktualnych informacji o stanie stacji ładowania (czy jest już dostępna, wolna, czy działa prawidłowo). Dlatego rośnie zapotrzebowanie na aplikacje i systemy informacyjne, które umożliwiają sprawdzenie w czasie rzeczywistym dostępności danej stacji oraz jej aktualnej sprawności.
Udogodnienia dodatkowe
Użytkownicy zwracają uwagę na potrzebę udogodnień, które uprzyjemnią czas spędzony na ładowaniu. Dlatego tak chętnie ładują samochody w miejscach, do których udają się na dłuższy pobyt lub gdzie mają coś do załatwienia.
– Centra handlowe jako miejsca zaspokajające kompleksowo wiele potrzeb konsumenckich są doskonałą lokalizacją dla stacji ładowania. Po pierwsze dlatego, że posiadają gotową infrastrukturę parkingową z dużą dostępnością miejsc, a zatem wygospodarowanie części dla stacji ładowania i samochodów elektrycznych nie będzie wiązało się z ograniczeniami dla użytkowników tradycyjnych pojazdów. Po drugie – zaspokajają wszystkie potrzeby, o których mówią użytkownicy: punkty gastronomiczne, miejsce do pracy, miejsce odpoczynku – podkreślił Jakub Bańkowski, Członek Zarządu NOXO ENERGY.
Niezawodność i bezpieczeństwo
Jednym z najważniejszych aspektów, które mają wpływ na komfort i zadowolenie kierowców, jest niezawodność stacji ładowania oraz bezpieczeństwo w ich użytkowaniu. To nie tylko kwestia technologii, ale również odpowiedniego zarządzania lokalizacją. Ważne jest, aby stacje ładowania były sprawne technicznie i dostępne w każdej chwili. Nic tak nie zniechęca kierowców, jak awaria w momencie, gdy najbardziej potrzebują ładowania.
– Dlatego niezwykle ważne jest regularne serwisowanie. Systemy monitorowania w czasie rzeczywistym pozwalają szybko wykrywać i usuwać usterki, ale równie ważna jest zgodna współpraca z obsługą nieruchomości komercyjnej, na terenie której stacje ładowania się znajdują – dodał Włudyga.
Dodatkowo w lokalizacjach o dużym ruchu powinno być więcej niż jedno stanowisko ładowania. Kierowcy muszą mieć alternatywę, co zwiększa ich poczucie komfortu. Zarówno niezawodność, jak i bezpieczeństwo są kluczowe dla budowania zaufania do infrastruktury ładowania. Użytkownicy, którzy mogą polegać na tym, że stacje zawsze działają i zapewniają im poczucie komfortu, chętniej wybierają samochody elektryczne jako swoje podstawowe środki transportu.
Poszukiwanie równowagi
Z punktu widzenia operatora infrastruktury ładowania, dostosowanie się do powyższych wymagań użytkowników nie jest jeszcze proste. Przykładowo, zapewnienie szybkich ładowarek wiąże się z koniecznością zwiększenia mocy przyłączeniowej, co nie zawsze jest łatwe do zrealizowania.
– Jednym z najważniejszych aspektów dla naszej firmy jest znalezienie równowagi między inwestowaniem w infrastrukturę a faktycznym zapotrzebowaniem na danym rynku. Zawsze staramy się dostosować ofertę do konkretnych lokalizacji, uwzględniając preferencje kierowców oraz ograniczenia infrastrukturalne – stwierdził Jakub Bańkowski.
Kierunki rozwoju infrastruktury
Doświadczenie NOXO Energy wskazuje, że rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych będzie podążał w kilku kierunkach:
- Rozbudowa sieci stacji ładowania, szczególnie w miejscach, w których ludzie chcą spędzać czas, co pozwoli zwiększyć komfort użytkowania pojazdów elektrycznych.
- Inwestowanie w rozwiązania, które nie tylko skrócą czas ładowania, ale również umożliwią użytkownikom spędzenie go w ciekawy sposób. Na pewno do grona zaliczają się hotele, parki rozrywki i centra handlowe.
- Stacje ładowania w roamingu, czyli infrastruktura, która pozwala użytkownikom pojazdów elektrycznych korzystać z ładowarek za pomocą jednej karty lub aplikacji, wydawanej przez producentów samochodów. Takie rozwiązania oferują obecnie BMW czy Mercedes. Rozwiązanie to zwiększa wygodę i dostępność ładowania, ułatwiając podróżowanie na długich trasach i w różnych krajach.
- Integracja systemów zarządzania stacjami z aplikacjami mobilnymi, które dostarczają w czasie rzeczywistym informacji o dostępności stacji, rezerwacji miejsca oraz stanu technicznego ładowarek.