Home Prawo Unijny Trybunał Sprawiedliwości zasypany skargami

Polski rząd pod prąd

Unijny Trybunał Sprawiedliwości zasypany skargami

Polski rząd pod prąd

Unijny Trybunał Sprawiedliwości zasypany skargami

Argumentami skarg polskiego rządu złożonych do TSUE są podstawy prawne i jednomyślność wpływu na mix energetyczny
Fot. TSUE
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Polski rząd złożył do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) trzy skargi w sprawie polityki klimatycznej Unii (Fit for 55) dotyczące prób decydowania przez UE o gospodarce leśnej poszczególnych państw członkowskich, zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. oraz zwiększenia celów redukcji emisji o gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. w porównaniu z rokiem 1990 – wynika z wypowiedzi minister klimatu i środowiska Anny Moskwy dla Polskiego Radia.

Wczoraj wieczorem (17 lipca br.) minister Moskwa poinformowała na Twitterze o złożeniu kolejnych skarg do Trybunału Sprawiedliwości w sprawie podwyższenia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenia liczby bezpłatnych ETS dostępnych na rynku oraz zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych po 2035 roku.

Konsultacje i jednomyślność

2035 rok jest w tych dokumentach w ogóle niewyjaśniony, nie wiemy, dlaczego to jest 2035 r. i po raz kolejny wątek głosowania większościowego. Rozwiązanie, które wpływa na całą gospodarkę, na każdego obywatela, też przyjmowane w pośpiechu i też większością, a nie jednomyślnością jak powinno być – podkreśliła Anna Moskwa.

Dodała, że przepisy te powinny być przyjmowane jednomyślnie, a ewentualne przyjęcie tego typu regulacji powinno być poprzedzone szerszymi konsultacjami społecznymi.

Od 2035 r. w państwach członkowskich będzie można na rynku pierwotnym rejestrować wyłącznie samochody z napędem elektrycznym, wodorowym lub napędzane paliwem syntetycznym. Zakup, sprzedaż i rejestracje aut spalinowych na rynku wtórnym pozostaną bez zmian.  

Niemcy na celowniku

W tym tygodniu do TSUE ma być także skierowana skarga przeciw Niemcom w kwestii składowania w kilku miejscach na terenie Polski ok. 35 tys. ton odpadów.

Pytana o wysunięte przez polski rząd argumenty, minister powiedziała: „Argument w większości tych skarg jest taki sam: dotyczy przede wszystkim podstawy prawnej i jednomyślności wpływu na mix energetyczny”.

Potrzebne niwelowanie barier i nakłady na infrastrukturę energetyczną

Największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu, czyli Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) nieustannie podkreśla, że w kontekście wprowadzanych regulacji unijnych polska administracja publiczna powinna pilnie podjąć działania tworzące warunki sprzyjające rozwojowi elektromobilności i ograniczające napływ najbardziej emisyjnych samochodów, których będą się masowo pozbywać kierowcy z krajów Europy Zachodniej. Potrzebne jest też wdrożenie przepisów niwelujących bariery systemowe w procesie rozbudowy sieci stacji ładowania oraz zwiększenie nakładów na niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. „W przeciwnym przypadku unijny zakaz sprzedaży samochodów spalinowych może przynieść w naszym kraju odwrotne od zamierzonych skutki środowiskowe i rynkowe” – zauważa PSPA.

Źródło: ISBnews, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory