Ważny krok Unii
– UE zrobiła ważny krok w kierunku bardziej ekologicznego transportu ciężarowego. Wspierając cele Komisji, rządy ustanowiły minimalny standard dekarbonizacji sektora. Wzywamy teraz posłów do PE do podniesienia standardu do 2030 roku. Producenci ciężarówek potrzebują jasnego sygnału, aby postawić na bezemisyjne ciężarówki i konkurować z Teslą i chińskimi rywalami – powiedział Fedor Unterlohner, kierownik ds. frachtu w T&E.
e-paliwa z toksyczną emisją
T&E z zadowoleniem przyjęło odrzucenie przez ministrów luk prawnych dotyczących e-paliw i biopaliw, które nie mogą zdekarbonizować sektora, ponieważ są one albo niezrównoważone, albo potrzebne w sektorach, w których nie ma innych opcji, takich jak lotnictwo i żegluga. T&E stwierdziło, że dla przewoźników i spedytorów korzystanie z e-paliw zwiększyłoby całkowity koszt posiadania ciężarówki nawet o 50%. W przeciwieństwie do elektrycznych samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowym, paliwa te nadal emitują toksyczne zanieczyszczenia powietrza szkodliwe dla zdrowia ludzkiego.
Desperacka próba
– Przemysł naftowy i gazowy mocno lobbował za biopaliwami i e-paliwami, aby zapewnić, że jak najwięcej ciężarówek napędzanych paliwami kopalnymi wejdzie do floty w nadchodzących dziesięcioleciach i utrzyma popyt na paliwa kopalne. Wzywamy Parlament Europejski, aby przyłączył się do Rady i powiedział “nie” tym paliwom, które są desperacką próbą koncernów naftowych, aby utrzymać przy życiu silniki spalinowe – dodał Fedor Unterlohner.
Bez wyjątków
T&E skrytykowało decyzję ministrów środowiska o wyłączeniu z celów niektórych typów pojazdów ciężarowych, takich jak śmieciarki, ciężarówki budowlane i małe ciężarówki poruszające się po naszych miastach. T&E wezwało posłów do PE do zaostrzenia zwolnienia, które w obecnej formie doprowadziłoby do tego, że około 20% sprzedaży pojazdów ciężarowych nie osiągnęłoby celów klimatycznych.
Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego zdecyduje o swoim stanowisku w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów ciężarowych 24 października.