Dobre wyniki sprzedaży oraz importu samochodów elektrycznych przez Ukraińców nie są przypadkowe. Jest to zasługa m.in. zerowej stawki celnej, jak też mniejszych kosztów rejestracyjnych wynikających z faktu, że od samochodów z silnikiem elektrycznym nie trzeba płacić podatku VAT (20% wartości) i cła (1% wartości). Jest również minimalna akcyza wynosząca 1 euro za 1 kW pojemności baterii.
Wyliczenia Instytutu wskazują, że flota elektrycznych pojazdów na koniec lipca 2023 r. wynosiła 64 307 sztuk, z czego 62 266 stanowiły auta osobowe, 2036 ciężarowe i 5 autobusy. W to nie wliczają się samochody wyrejestrowane w związku ze złomowaniem i eksportem za granicę.
Jak podaje IBRM Samar, z rynku krajowego pochodziło 28,6% (1321 szt.) wszystkich elektrycznych pojazdów kupionych przez Ukraińców w lipcu br. 12,2% (564 szt.) stanowiły warianty nowe. Tym samym, po rekordowym czerwcu, sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w lipcu nieco spadła.
Wśród najpopularniejszych modeli na rynku wewnętrznym w lipcu br., niekwestionowanym liderem był Nissan Leaf (359 szt.), a następnie Tesla Model 3 (127 szt.). W zestawieniu uplasowały się również Volkswagen E-Golf (107 szt.), Volkswagen ID.4 (88 szt.), Renault Zoe (58 szt.), Tesla Model S (57 szt.), Honda M-NV (41 szt.), Tesla Model Y (36 szt.). Pierwszą dziesiątkę zamykają takie auta jak BMW i3 (29 szt.), Mercedes-Benz B-Class (28 szt.) oraz Chevrolet Bolt (24 szt.).
W przypadku importu, podobnie jak na rynku wewnętrznym, Nissan Leaf gra pierwsze skrzypce. W lipcu sprowadzono 509 szt. Tego modelu. Na drugim miejscu pozostaje Volkswagen e-Golf (377 sztuk). Budżetowa Tesla Model 3 (275 sztuk) zajęła trzecie miejsce, a Tesla Model Y (181 sztuk) awansowała na czwartą pozycję. Pierwszą piątkę zamyka Renault Zoe (148 sztuk). Na kolejnych lokatach znalazły się: Tesla Model S (132 szt.), Volkswagen ID.4 (113 szt.), Audi e-tron (78 szt.), BMW i3 (73 szt.) oraz Mercedes-Benz B-Class (61 szt.).
TOP10 dla nowych pojazdów otwiera Volkswagen ID.4. Ten model sprzedano w liczbie 202 sztuk. Drugą pozycję w rankingu zajął Volkswagen ID.6 (46 sztuk). Toyota bZ4X uplasowała się na trzecim miejscu (38 szt.). Sprzedaż Hondy M-NV spadła — w lipcu po raz pierwszy zarejestrowano tylko 27 egzemplarzy, co spowodowało spadek w rankingu o dwie pozycje. Pierwszą piątkę zamyka Honda e: NS1 (20 sztuk), która spadła z 4 miejsca. Drugą połowę zestawienia TOP10 otwiera Volkswagen ID.3 z wynikiem 16 szt., a następnie są Audi Q8 e-tron (15 szt.) BMW iX (15 szt.), Honda e:NP1 (14 szt.) oraz Mercedes-Benz EQS (12 szt.).