W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 12,6%, przy prawie 400 000 sprzedanych egzemplarzy. Wszystko to dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Przodują tu Włochy odnotowując niezwykły wzrost o 19,4%, za nimi plasują się Niemcy z 12,7%, Hiszpania z 10,9% i Francja z 8,7%.
Liczba rejestracji nowych ciężarówek w UE spadła o 4% do 85 296 sztuk. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, odnotowując znaczny wzrost odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Sprzedaż autobusów wygląda w tym roku pozytywnie – liczba nowych rejestracji w UE wzrosła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r., osiągając łączną liczbę 9624 sztuk. Podczas gdy sprzedaż spadła o 16,8% we Francji, trzy główne rynki odnotowały znaczący progres: Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7,6%).
Nowe pojazdy użytkowe według źródła zasilania
Vany
W pierwszym kwartale 2024 r. w przypadku nowych samochodów dostawczych w UE najczęstszym wyborem był olej napędowy. Sprzedaż wzrosła o 12,2% do 336 698 sztuk, utrzymując stabilny udział w rynku na poziomie 84,2% (nieznaczny spadek z 84,5% w pierwszym kwartale 2023 r.). Modele benzynowe wzrosły znacząco o 18,8%, stanowiąc udział 6,1%. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały skromniejszy wzrost o 4,2%, zdobywając 5,8% udziału w rynku, co stanowi niewielki spadek z 6,2% w roku ubiegłym. Sprzedaż samochodów dostawczych z napędem hybrydowym stopniowo nabiera tempa, osiągając wzrost o 12,6%, mając jednocześnie zaledwie 2,2% udziału w rynku.
W pierwszym kwartale 2024 roku diesel utrzymał dominację na rynku samochodów ciężarowych. Ciężarówki z silnikiem diesla stanowiły 95,5% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 4,5% w porównaniu do roku poprzedniego. Ciężarówki ładowane elektrycznie wzrosły o 29,5%, zapewniając prawie 2% udziału w rynku, w porównaniu z 1,4% w roku ubiegłym. Niemcy przodują w tej statystyce, odnotowując wzrost o 173,7%, co stanowi 56% sprzedaży samochodów ciężarowych ładowanych elektrycznie w UE.
Autobusy
Liczba rejestracji nowych autobusów ładowanych elektrycznie w UE wzrosła o 10,3% w pierwszym kwartale 2024 r. Jednak udział w rynku nieznacznie spadł z ubiegłorocznych 13,7% do 12,3%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost o 20,7%. Rynek rumuński wzrósł o niemal rekordowe 149,2%, co czyni go drugim co do wielkości rynkiem autobusów ładowanych elektrycznie. We Francji, która była wcześniej największym rynkiem, sprzedaż autobusów elektrycznych spadła o ponad połowę, czyli o 66,4%. Tymczasem sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych odnotowała marginalny spadek o 1,9% i obecnie stanowi 10,9% rynku. Liczba rejestracji autobusów z silnikiem diesla wzrosła aż o 38,8% i obecnie stanowi 70,7% udziału w rynku, co stanowi wzrost w porównaniu z 62,8% w roku poprzednim.
RaWa